פניה ליועמ"שית: ש"ס מנסה למנות רב שאינו מתפקד לנשיא מועצת הרבנות הראשית

פרופ' אביעד הכהן פנה בדחיפות למשרד המשפטים: "ניצול ציני ומכוער" • מנכ"ל משרד הדתות הכחיש טענות על מצבו הבריאותי של הרב פרץ, אך פרוטוקול דיון בבג"ץ מעלה תמונה שונה" • לאחר הפנייה הסיר הרב פרץ את מועמדותו

"אות קין", אריה דרעי. צילום: ללא קרדיט

בפנייה דחופה הבוקר (חמישי) למשנים ליועץ המשפטי לממשלה, גיל לימון וכרמית יוליס, התריע פרופסור אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, על כוונה למנות את הרב יצחק פרץ לנשיא מועצת הרבנות הראשית כממלא מקום הרב הראשי החל מיום שלישי הקרוב. שעה קלה לאחר הפנייה, הרב יצחק פרץ הודיע כי אינו מעוניין בתפקיד מ״מ נשיא מועצת הרבנות הראשית.

הכהן, המשמש כבא כוח העותרים בעתירה בנושא, טוען כי יש חשש לניצול "ציני ומכוער" מצד מפלגת ש"ס במטרה לשמר את יכולתה להשפיע על בחירת הרב הראשי. זאת, על ידי מינוי הרב פרץ, למרות טענות כי אינו בקו הבריאות.

הרב יצחק פרץ, צילום: דודי ועקנין

"לא האמנתי למראה עיניי", כתב הכהן בפנייתו, "כידוע לכל, מזה שנים רבות, למרבה הצער הרב פרץ שליט"א אינו בקו הבריאות, כך כבר למן המועד שבו לקה בשבץ מוחי, לפני למעלה מ-20 שנה".

מנגד, יהודה אבידן, מנכ"ל משרד הדתות, הכחיש אמש את הטענות על חוסר תפקודו של הרב פרץ. אולם, פרוטוקול מדיון שנערך בבג"ץ ב-24.6.24 בנושא הדחיות לבחירות לרבנות הראשית, מעלה תמונה שונה. בדיון זה, אמר אבידן עצמו כי "הבן אדם הוא בבית חולים", בהתייחסו לרב פרץ.

גם בכירים בהווה ובעבר מנסים למנוע את בחירתו של הרב פרץ בטענה שאינו בקו הבריאות: "מדובר בשפל חדש שאליו הגיע מוסד הרבנות הראשית" עוד הוסיפו: יש שתי דרכים למנוע את בחירתו הרב הקשיש: שהוא עצמו יבטל את מועמדותו או הליך להכרזתו כלא כשיר לתפקיד. גורמים בכירים ברבנות מעריכים כי כמעט שאין סיכוי כרגע שהליך אי כשירות ייצא לדרך היות שדבר כזה מעולם לא קרה בעבר. "כרגע המאבק הוא בעיקר תקשורתי" אמר בייאוש אחד הגורמים. 

סיעת ש"ס עם יהודה אבידן מנכל משרד הדתות (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מארגון עתים נמסר: "התחבולה של דרעי, לעקוף את איסור הייעוץ המשפטי על הרבנים הראשיים למנות קרובי משפחה שלהם, מהווה הוכחה נוספת לחובתם של נציגי הציבור הציוני הדתי להצביע לפי צו מצפונם ולא בהתאם לדילים מול דרעי ולברית הפוליטית עם החרדים".

"המהלך המתוכנן מעלה שאלות נוקבות לגבי תקינות ההליך ומעורר דאגה בקרב גורמים משפטיים וציבוריים. התפתחויות נוספות צפויות בימים הקרובים".

בארגון המשיכו לתקוף : "רק לפני יומיים מנכ"ל המשרד לשירותי דת יהודה אבידן אמר שהרב פרץ לא מתפקד בגלל מצבו ולכן יש חשש לניצול של אדם לא כשיר לכהן בתפקיד כה חשוב. התחבולה של דרעי, לעקוף את איסור הייעוץ המשפטי על הרבנים הראשיים למנות קרובי משפחה שלהם, מהווה הוכחה נוספת לחובתם של נציגי הציבור הציוני הדתי להצביע לפי צו מצפונם ולא בהתאם לדילים מול דרעי ולברית הפוליטית עם החרדים".

אם בסופו של דבר הרב פרץ לא ישמש בתפקיד הבכיר, מי שימלא את מקום הרב הראשי כראש מועצת הרבנות הראשית יהיה הרב יעקב רוז'ה שבחודשים האחרונים משרת במילואים כמומחה לענייני קבורה וטיפול בחללים.

בצל הדרמה סביב הרב פרץ כמעט ואין תשומת לב לכך שלצדו ימונה הרב אליעזר איגרא לתפקיד ממלא מקום נשיא בית הדין הרבני הגדול. מדובר בפעם הראשונה שדיין דתי לאומי יכהן כנשיא בית הדין הגדול.

הרב אליעזר איגרא. במידה ויתמנה זאת תהיה הפעם הראשונה שדיין דתי לאומי יכהן בתפקיד, צילום: דוד שטיין

הרב איגרא נשוי ואב לתשעה, מכהן כדיין כ35 שנה בהם היה אב"ד בבאר שבע ובעשר שנים האחרונות מכהן כדיין ואב בית דין בבית הדין הגדול. בעברו כיהן כרב הישוב כפר מימון - תושיה בעוטף עזה כ25 שנים.

איגרא, לוחם במיל' שלחם במלחמת יום כיפור והיה חייל תחת פיקודו של גיבור ישראל יוני נתניהו. בשנה האחרונה מאז פרוץ המלחמה, משמש הרב כחלק מהרכב דיינים מיוחד המטפל בסוגיות ההלכתיות הקשות שזימנה המלחמה ובדרך כלל לא נפגשים איתם כמעט במצבי שגרה ובבעיות הלכתיות נוספות שהגיעו לפיתחו. 

מסביבתו של הרב איגרא נמסר: "הרב מבין את גודל האחריות לתפקיד למרות שהוא זמני, הרב איגרא יתרום למערכת בתי הדין ויקדם את הצלחתה ככול שינתן לו בתקופה זאת"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר