לרגל יום ירושלים: איפה עדיף להתפלל?

במשך הדורות, רוב היהודים התפללו בכותל המערבי – אך היו כאלו שעלו אל הר הבית כדי לעשות זאת, למרות האיסור • ביררנו עם כמה רבנים מה דעתכם בסוגיה – וזה מה שהם חשבו

מתפללים בכותל המערבי. צילום: ליאור מזרחי

יום ירושלים, שיצוין מחר (שלישי) ברחבי ישראל, עוסק לא רק בשחרורה של העיר עצמה, אלא גם בשחרורם של הכותל המערבי והר הבית עצמו.

כידוע, במשך הדורות רוב היהודים התפללו בכותל המערבי, בעיקר בגלל שהשלטונות המוסלמיים לא נתנו ליהודים להתפלל או להיכנס אל ההר. מעבר לכך, פוסקים לא מעטים מאמינים כי הכניסה להר אסורה או אינה רצויה מסיבות הקשורות לקדושת המקום, אלא שבשנים האחרונות התרבו העולים אל ההר – ועל הרקע הזה ניסינו להבין היכן עדיף להתפלל ביום ירושלים, האם ראוי להתפלל עם רובו המוחלט של הציבור בכותל המערבי או שלמי שיש את היכולת עדיף להתפלל על ההר עצמו.

לקראת יום ירושלים: מאות יהודים עלו להר הבית, בשנה שעברה // צילום: בידנו - למען הר הבית

להקשיב אל הקודש

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול, ממייסדי ארגון רבני צהר וממייסדי פורום תקנה, סבור כי אין להתפלל על הבית מכיוון שמעשה כזה יהפוך את ההר לבית כנסת גדול, מה שיימנע מאנשים להיפתח אל הקדושה המיוחדת של המקום. "אני מאלו שחושבים שיש מצווה גדולה לעלות להר הבית, אבל הכוונה שלי היא שבעלייה אנחנו נפתחים להשראת השכינה, לרוח הגדולה ששוררת במקום הזה. אם נעשה את ההר לבית כנסת משוכלל, אז נעסוק בתפילה ולא ניפתח אל ההשראה האלוקית שיש במקום", אמר ל"ישראל היום". "יש מקומות שבהם צריך לשתוק, לנכוח, להקשיב ולהיפתח, ולא לבנות בית כנסת טורבו".

הרב יובל שרלו, צילום: אריק סולטן

שתי התפילות ראויות וחשובות

מצדו של הרב בני קלמנזון, נשיא ישיבת עתניאל, הצגת הדברים זה מול זה אינה נכונה, ויש לאפשר לכל אדם את התפילה במקום שחשקה נפשו. "לא נכון לצמצם ולחייב את הציבור להתפלל במקום אחד, ולכן ראוי לתת לכל אדם את המקום שטוב לו להתפלל בו. למשל, לא אגיד לחסידי ברסלב שקוראים לאלוקים ביערות ירושלים שלא להתפלל במקומות האלו. כלומר, כל חיוב מהסוג הזה הוא מאולץ ומלאכותי, ולכן שכל אדם יתפלל בכל מקום שהוא מצוי בו ושטובה לו התפילה במקום זה", הסביר. בסיכומו של דבר, אל לנו להגביל בני אדם ולקבוע להם בצורה מאולצת את מקום תפילתם. כל מקום שהאדם בוחר להתפלל בו, הרי שזה טוב".

הכותל המערבי, צילום: נעמה שטרן

מותר לעלות להר הבית – אבל אסור להתפלל בו

הרב ד"ר רונן לוביץ, רב היישוב ניר עציון ונשיא תנועת "נאמני תורה ועבודה", המשמש גם כחבר בארגון רבני צהר ובארגון הרבנים בית הלל, סבור כי יש כמה רמות לשאלה הזו, ואל לנו להוציא החוצה ממנה את השאלה המדינית-פוליטית שקיימת בה. "תמכתי בעלייה להר הבית, כמובן לפי כללי ההלכה ולמקומות שמותר להיכנס אליהם, אבל השנה יש לשקול שיקולים ביטחוניים ואחרים, ולבדוק כיצד עלייה להר תשפיע על מצב המדינה וההתנהלות באזור", אמר. "אמנם אני מתנגד לוותרנות ולנמיכות קומה של עם ישראל, אבל אי אפשר להתעלם מהשיקולים האלו ביום ירושלים הנוכחי, וברור שיש לכך גם השפעה על הכניסה להר הבית ועל ציון החגיגות ברחבי ירושלים. ואולם, גם אם נתעלם מהמצב השנה, הרי שמדינת ישראל אוסרת כיום על תפילה בהר הבית, ולכן בגלל האיסור הזה אני חושב שלא ראוי להתפלל כיום בהר".

עולי רגל יהודים בהר הבית, בשנה שעברה, צילום: נעמה שטרן

"שכל אחד יעשה לפי רבותיו"

הרב חגי לוּנדין, ראש ישיבת ההסדר חולון, ר"מ בישיבת אפיקי דעת בשדרות, ראש בית המדרש בקריה האקדמית אונו ומנהל התוכן של ערוץ מאיר, סבור כי ראוי לכל אדם להתפלל בכותל המערבי – ולא בהר הבית. עם זאת, הוא מציין כי בסוגיה הזו יש דעות שונות, ולכן על כל אדם ללכת בדרכם של רבותיו ביחס לתפילה בהר. "אני שייך לאלו שסוברים שאין להתפלל בהר כיום אלא בכותל המערבי כמו שכל עם ישראל עושה, ושתפילה בהר הבית היא משהו ששייך למה שעתיד לבוא. בפועל, יש כיום מחלוקת בתוך פוסקי ההלכה מה עדיף ויש כאלו שמדרבנים את תלמידיהם לעלות להר, ולכן שכל אדם יקבע את עמדתו בסוגיה הזו לפי רבותיו".

מתפללים ברחבת הכותל המערבי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הרב חיים נבון: "יש מקומות בהר הבית שמותר לעלות אליהם לפי ההלכה. אני עצמי עדיין לא עליתי מעולם להר הבית, כי אני ירא לעלות לבית ה', ומרגיש שעדיין לא הגעתי לדרגה הרוחנית הראויה. מי שחש שהגיע לדרגה הזו יכול לעלות להתפלל בהר, באימה, ביראה ובהקפדה על ההלכות הכרוכות בכך. במקביל, נוהגים המוני בית ישראל מימים ימימה להתקהל לתפילה ליד הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו, ומנהג אבותינו להתפלל שם מוסיף לקדושת הכותל עוד מעלה מיוחדת. הלוואי שיתקיימו כל תפילותינו, בכל מקומותיהן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר