דרישה משר הדתות: מנה נשים לגוף הבוחר את הרבנים הראשיים

יו"ר תנועת "אמונה", יפעת סלע, פנתה לשר הדתות מלכיאלי והפצירה בו למנות עשר נשים מטעמו כנציגות הציבור באסיפה הבוחרת את הרבנים הראשיים • מדובר בפרקטיקה שאותו ביצעו שני שרי דתות בעבר – נפתלי בנט ודוד אזולאי ז"ל • במכתב למלכיאלי ציינה: "בידכם לאזן, ולו במעט, את המצב ולהביא בשורה אמיתית לכלל הציבור הישראלי"

הרב הראשי לישראל דוד לאו: "זו לא הפעם ראשונה שאנחנו נפגשים אל מול נרצחים שרק מבקשים לכונן את עפרה של הארץ" // אליאור בן חיים

בעוד מספר שבועות צפויה האסיפה שבוחרת את הרבנים הראשיים להתכנס ולבחור את הרב הראשי האשכנזי והרב הראשי הספרדי. מדובר ב-150 חברים, בהם 80 רבנים ו-70 נציגי ציבור, שיכריעו מי יעמוד בראש הרבנות הראשית ובית הדין הרבני הגדול בעשור הקרוב.

לקראת קביעת הרכב האסיפה, פנו בתנועת "אמונה" לשר הדתות מיכאל מלכיאלי בבקשה כי נציגי הציבור מטעמו, 10 במספר, יהיו נשים. לדברי מנכ"לית ארגון "אמונה", יפעת סלע, "תכליתה של רשימת נציגי הציבור היא להביא לידי ביטוי את הפן הציבורי-כללי שבתהליך בחירת הרבנות הראשית ובאופן שמביא לידי ביטוי את הציבור הישראלי על גווניו השונים". לדבריה, באופן הנוכחי היבט זה לא יוכל לבוא לידי ביטוי כראוי בעקבות ייצוג גברי מוחץ ובכך יחטא למטרתו. "בפועל מבנה הייצוג בחוק, מציב באופן מובנה את הייצוג הנשי בחסר משמעותי הן משום מיעוטן היחסי של נשים בנציגות המכהנת בראש הרשויות המקומיות הגדולות, והן משום שאין נציגות נשית בקרב רשימת הרבנים", אמרה סלע.

מיכאל מלכיאלי, צילום: חיים גולדברג / פלאש90

פנייתה של סלע ותנועת "אמונה" לשר מלכיאלי אינה מקרית. לפני מעט יותר מעשור, בבחירות הקודמות לרבנות הראשית, ביצע שר הדתות דאז, נפתלי בנט, צעד דומה. בנט מינה עשר נשים מטעמו כנציגות הציבור, בהן היו אז עורכות דין, מרצות ורבניות. ב-2018 ביצע שר הדתות דוד אזולאי ז"ל צעד דומה בעת מינוי נציגיו לאסיפה הבוחרת את חברי מועצת הרבנות הראשית.

"בידכם לאזן, ולו במעט, את המצב ולהביא בשורה אמיתית לכלל הציבור הישראלי", כתבה סלע בפנייתה למלכיאלי. "בימים הקרובים הנך צפוי למנות 10 נציגי ציבור לאסיפה הבוחרת שייקחו חלק בהצבעה לבחירת הרבנים הראשיים. אני פונה אליך בבקשה שרשימת הנציגים תכלול 10 נשים שישמשו כנציגות נאמנות מטעם השר לשירותי דת באסיפה הבוחרת".

יפעת סלע (ארכיון), צילום: ויקה גורשטיין

היא פנתה גם למזכיר הממשלה וביקשה ממנו למנות לפחות אישה אחת מבין שני נציגי הממשלה, כפי שקרה בהליכי בחירה קודמים ברבנות הראשית. "ברור לכל כי יש צורך גדול בייצוג משמעותי יותר של ציבור הנשים בהליך בחירת הרבנים הראשיים. יש נשים רבות שראויות להביא תרומה וידע הרלוונטיים במיוחד בהליך הבחירה, ובהן נשים המכירות את עולם ההלכה והרבנות באופן מעמיק ומשמעותי", סיכמה את מכתבה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר