הדהודי הפטיש אשר נשמעים מדי שנה עם סיומם של הימים הנוראים מסמלים את תחילתם של ההכנות לקראת ימי חג הסוכות.
הסוכה המהווה ביטוי להפשטת העולם החומרי התובעני כל כך, על ידי יציאה מהבית המלא בכל טוב למבנה פשוט וארעי בחצרות הבתים, נותנת גם השראה בתקווה ובתפילה לבניין בית המקדש השלישי הקבוע של העם היהודי.
אם הסוכות של פעם היו פשוטות, הרי שכיום הסוכות מלאות באמצעים טכנולוגים שונים המשפרים את איכות השהות בסוכה. אורות חשמליים ססגוניים, התקני WIFI, מזגנים ייעודיים, תאורות חכמות וכדו'.
מבט מעמיק לבתי המקדש בירושלים ואופן תפעולם בכל הקשור לחדשנות, ליצירתיות ולהתפתחות המתמדת על מנת לסייע בניהול שוטף של המרכז הרוחני של עם ישראל ומציאת פתרונות הולמים לאתגרים אשר עלו כל העת מגלה כיצד היהדות הישנה והוותיקה התמודדה ושילבה במשך אלפי שנים חידושים טכנולוגים והתאמות אל המציאות המתחדשת תוך כדי שמירה על המסגרת המחייבת.
דוגמה לכך ניתן לראות במכשיר ה"מוכני" - גלגל עץ שעל ידו משקעים את ה"כיור" בלילה לתוך בור של מים, כדי שמימיו של הכיור, שמשמש להיטהרות ונקיות הרגליים והידיים, לא ייפסלו כי היו במקום מגולה במהלך הלילה. מדובר במכשור מתוחכם המאפשר הורדה של מאגר עם כמות מים משמעותית לעומק של עשרות מטרים מתחת לפני האדמה, על מנת לחברו למעיין הטבעי הנובע במעמקי האדמה, ובכך להימנע מטומאת המים. המצאה זו היא פרי פיתוחו של אחד היזמים הבולטים יותר בתקופת בית שני, אשר היה רשום על שמו עוד כמה חידושים פונקציונליים בבית המקדש.
גם המערכת הפיננסית של בית המקדש הסתייעה בשיטות ניהול שונות אשר הוכנסו לתוך פרוטוקול הטיפול השוטף והניהול התקין של בית המקדש. כך למשל מערכת קבלות לאישור תשלומי תרומות ונדבות, תיעודם ועוד. נראה שבכל פעם שהומצאה המצאה חדשנית ועדכנית אשר יכולה לסייע בניהול השוטף, הרי שהמוצר אושר ואומץ לשימוש בבית המקדש.
התאמות לשימוש בשבת
בית המקדש השלישי מצטייר לרבים כבית עתיק אך מלא הוד והדר, אולם ניסיון העבר מלמד שדווקא הבית יהיה משוכלל במובן הרוחני והגשמי גם יחד.
בית המקדש השלישי בעידן החדש יכול להיות מופעל בשיטת הבית החכם, אשר יאפשר תאורה מדויקת בכל מקום בבית המקדש, שליטה ובקרה במערכות המיזוג השונות, ניהול מלאי של קורבנות ושל רשימת הלקוחות, מערכות התראה דיגיטליות למניעת הוצאת קורבנות מחוץ לשטח הר הבית ומערכות שליטה ובקרה ו-ERP, אשר מנהלות מערכות ממותגות ובעלות גב מקצועי בכל הקשרי מערכות המידע.
ישנן אמירות שונות אף בדבר ביטול הקורבנות, בעידן שבו יש יותר מודעות לחי, כפי שמבאר הרב קוק בכמה מכתביו - אלא שדבריו מתייחסים לעולם עתידני שבו הבהמות יהיו בעלי תבונה אנושית - דבר שלא יקרה בעתיד הקרוב הנראה לעין.
ישנם איסורים רבים בשבת שהוטמעו על ידי חכמי המשנה והתלמוד (שאינן ל"ט אבות מלאכה), אולם איסורים אלה אינם חלים כאשר מדובר בעבודות שנועדו לצרכי בית המקדש. לאור זאת ניתן יהיה לבצע התאמות לשימוש בשבת בטכנולוגיות השונות בבית המקדש בקלות יחסית, דבר שיסייע ביכולת השימוש במערכות חכמות בבית המקדש.
היהדות רואה בעולם הטכנולוגי הזדמנות ולא איום, אולם מזהירה מפני התמכרויות ואף נותנת כלים להתמודדות עם האתגר הכל גדול. סדר גודל של בית מקדש מעין זה מהווה פלטפורמה מצוינת לחדשנות ויצירתיות כל עוד הדברים נעשים במתווה מסודר תוך כדי שמירה על העוגנים הדתיים והציוויים.
ולבינתיים, גם אם נראה לעיתים ששירהּ הנוסטלגי של נעמי שמר עודכן לשלומית "מקנפגת" סוכה, המשיכו למלא אותה באורחים רבים ובשמחה עד בלי די.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו