ברכת המזון מקוצרת לנשים – נוסח לקריאה נוחה מהנייד

נוסח ברכת המזון לנשים הוא גרסה מקוצרת שנקבעה עקב מחלוקת הלכתית וריבוי עיסוקים • הנוסח שומר על עיקרי הברכה בפורמט תמציתי ונוח

הפרשת חלה. צילום: מאיה באומל בירגר

נוסח הברכה המקוצרת

למנהג הספרדים ברכה ראשונה מברכים בנוסח זה:
בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַזָּן אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בְּטוּבוֹ בְּחֵן בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וּמֵטִיב לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא: בָּרוּךְ אַתָּה יי, הַזָּן אֶת הַכֹּל.

למנהג האשכנזים ברכה ראשונה מברכים כרגיל:
בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַזָּן אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בְּטוּבוֹ, בְּחֵן וּבְחֶסֶד וּבְרַחֲמִים. הוּא נוֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר, כִּי לְעוֹלָם חַסְדוֹ. וּבְטוּבוֹ הַגָּדוֹל תָּמִיד לֹא חָסַר-לָנוּ וְאַל יֶחְסַר לָנוּ מָזוֹן לְעוֹלָם וָעֶד, בַּעֲבוּר שְׁמוֹ הַגָּדוֹל, כִּי הוּא אֵל זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וּמֵיטִיב לַכֹּל וּמֵכִין מָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא, כָּאָמוּר: פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן. בָּרוּךְ אַתָּה יי הַזָּן אֶת הַכֹּל.

וממשיכים כאן:
נוֹדֶה לְךָ, יי אֱ־לֹהֵינוּ, עַל שֶׁהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ אֶרֶץ חֶמְדָּה, טוֹבָה וּרְחָבָה, וְנָתַתָּ לָּנוּ בְּרִית וְתוֹרָה וְלֶחֶם לִשְֹבֹּעַ. בָּרוּךְ אַתָּה יי, עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמָּזוֹן.

רַחֶם יי אֱ־לֹהֵינוּ עָלֵינוּ וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ, וְעַל יְרוּשָׁלַיִם וְעַל מַלְכוּת בֵּית דָּוִד מְשִׁיחֶךָ (בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה. בחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם חַג הַמַּצּוֹת/הַסֻּכּוֹת הַזֶּה) וְתַגְדִיל מְהֵרָה כְּבוֹד הַבַּיִת וּתְנַחֲמֵנוּ בְּכִפְלָיִם. בָּרוּךְ אַתָּה יי, בּוֹנֵה בְרַחֲמָיו יְרוּשָׁלָיִם. אָמֵן.

בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם. הָאֵל, אָבִינוּ, מַלְכֵּנוּ, הַמֶּלֶךְ הַטּוֹב וְהַמֵּטִיב לְכֻלָּנוּ, הוּא הֵיטִיב הוּא מֵיטִיב הוּא יֵיטִיב לָנוּ, הוּא גְמָלָנוּ הוּא גוֹמְלֵנוּ הוּא יִגְמְלֵנוּ לָעַד בְּחֶסֶד וּבְחֵן וּבְרַחֲמִים וִיזַכֵּנוּ לִימוֹת הַמָּשִׁיחַ. עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו הוּא יַעֲשֶׂה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל, וְאִמְרוּ אָמֵן.

חלה, צילום: רוני שקדי

 

למה יש לנשים נוסח מקוצר של ברכת המזון?

  1. ספק בדין חיובן של נשים בברכת המזון – יש מחלוקת האם חיוב נשים בברכת המזון הוא מהתורה או מדרבנן. לפי חלק מהפוסקים, חיובן מהתורה כמו גברים, אך יש דעה לפיה מכיוון שהברכה כוללת אזכורים על ארץ ישראל ומלכות בית דוד, ונשים אינן מחויבות במצוות שתלויות בזמן או במלכות, ייתכן שחיובן הוא מדרבנן בלבד.

  2. צורך בפורמט נוח וקל יותר – לאורך הדורות, נשים רבות לא היו בקיאות בטקסטים ארוכים, ותקנות מקומיות שונות פישטו את הברכה עבורן.

  3. מנהגי קהילות שונות – ישנן קהילות שבהן נהגו לקצר את הברכה לנשים, בעוד שבאחרות נשים אומרות את הנוסח המלא.

  4. ריבוי עיסוקים – במקרים מסוימים נוצר נוסח מקוצר כדי להקל על נשים שנדרשו לטפל במשק הבית ובילדים, בעיקר בזמנים שבהם השכלה תורנית לנשים לא הייתה נפוצה.

מה כולל הנוסח המקוצר?

  • ויתור על חלקים מסוימים כמו תפילת הרחמן.
  • קיצור בחלק מהברכות, תוך שמירה על עיקרי ברכת המזון.
  • בחלק מהנוסחים המקוצרים, אזכור ירושלים וציון הברית והתורה מצומצמים יותר.
מתפללות במירון, צילום: דרור ארצי/ג'יני

חשוב לדעת

ברכת המזון היא אחת התפילות המרכזיות ביהדות. חיובה נלמד מהפסוק "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך" (דברים ח', י'), והיא כוללת ארבע ברכות: ברכת הזן, ברכת הארץ, ברכת בונה ירושלים וברכת הטוב והמטיב.

הנוסח המקוצר אינו מחליף את הנוסח המלא במקרים בהם יש חיוב לברך את ארבע הברכות בשלמותן. כאשר הדבר מתאפשר, תמיד עדיף לומר את ברכת המזון בשלמותה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר