סכנה ביטחונית? נוהל חדש יעניק תעודות זהות ישראליות לתושבים ארעיים

הנוהל הנ"ל נולד בוועדה בראשות ח"כ יצחק פינדרוס אשר מטרתה לספק הטבות כגון תו נכה ורישום למוסדות חינוך לתלמידי ישיבות המסרבים לעלות לארץ • בחסות ההטבות הסוציאליות, מי שעוד נכללים בהגדרת הנוהל הם אלפי מסתננים מאפריקה בהם גם כוהני דת נוצרים שמכהנים מטעם הרשות הפלסטינית בכנסיות נוצריות ערביות ביו"ש בירושלים, בחיפה וביפו, וסטודנטים שזכו לאשרת סטודנט בישראל

תעודת זהות ישראלית. צילום: קוקו (אילוסטרציה)

בשבוע האחרון, פרסמה רשות האוכלוסין וההגירה נוהל לפיו תושבי ארעי בישראל (ההגדרה לאדם המתגורר בישראל ואינו תושב קבע) זכאים לקבל תעודות זהות כחולות, כך קובע נוהל חדש של מרשם האוכלוסין במשרד הפנים. הנוהל, שנכנס לתוקף בחסות ציון השנה לשביעי באוקטובר, קובע כי לבעלי אשרת תושבי זמני (המכונה א' – א/1-א/5) תינתן תעודת זהות ישראלית, כשרק התוקף קצר יותר.

הנוהל הנ"ל נולד בוועדה המיוחדת לפניות הציבור בכנסת, כאשר במאי 23' קידם יו"ר הוועדה ח"כ יצחק פינדרוס הסדרה של הזכויות הסוציאליות של תלמידי ישיבות מחו"ל ששוהים לישראל אך לא מעוניינים להשלים את הליכי העלייה אליה. מטרת ההסדרה הייתה לאפשר לאותם בני ישיבות זכויות שוות לעולים חדשים, כגון תו נכה לרכב, רישום למוסדות חינוך, הטבות בביטוח לאומי בזמן שהותם בישראל ועל אף שלא מעוניינים להשלים את הליך עלייתם אליה. אלא שבחסות ההטבות הסוציאליות לתלמידי הישיבות שמסרבים לעלות לישראל, גורמים נוספים צפויים לקבל תעודות זהות.

מקדם את ההסדרה. ח"כ יצחק פינדרוס, צילום: ללא

לקראת הדיון זימן חה"כ פינדרוס את נציגי משרד המשפטים, שקפצו על המציאה והורו לרשות האוכלוסין לקבוע נוהל לפיו לכל בעלי אשרת תושב זמני תינתן תעודת זהות ישראלית, בחסות סעיף 1 לחוק מרשם אוכלוסין.

אלא שמלבד זכויות לאותם תלמידי ישיבות שמסרבים לעלות לישראל (לרוב מטעמים אידיאולוגיים), מי שעוד נכללים בהגדרת הנוהל החדש הם אלפי מסתננים מאפריקה שבחסות פסיקת בג"ץ זכו לאשרת א/5, כוהני דת בעלי אשרת א/3, בהם גם כוהני דת נוצרים שמכהנים מטעם הרשות הפלסטינית בכנסיות נוצריות ערביות ביו"ש בירושלים, בחיפה וביפו, וסטודנטים שזכו לאשרת סטודנט בישראל (אשרת א/2). בשל המלחמה, הליך החקיקה בכנסת נעצר, אך רשות האוכלוסין קידמה את הנוהל תחת לחצי משרד המשפטים.

עורך הדין ד"ר יונה שרקי, היועץ המשפטי של המרכז למדיניות הגירה מתריע כי "השימוש בתעודת זהות ישראלית ל"כהני דת" המוזמנים על ידי הרשות הפלסטינית מחו"ל, תסרס את יכולת גורמי הביטחון לפקח על בעלית תעודות הזהות הישראליות החדשות".

"כך גם לדוגמא, פעיל דאעש מוסלמי בעל תעודת זהות אירופאית יוכל לבקש לקבל אשרת סטודנט בישראל (א/2) ולבקש לקבל תעודת זהות ישראלית. המעבר במחסומי משמר הגבול עם תעודה זו תנטרל למעשה כמעט לחלוטין את כוחות הביטחון מלמנוע מעבר אמצעי לחימה או מטעני חבלה דרך המחסומים או מעבירי הביטחון השונים, כל זאת בנוסף לסירוס יחידות האכיפה של רשות האוכלוסין וההגירה מיכולתם לאכוף את הדין ביחס למסתננים להם תונפק תעודת זהות ישראלית".

מעצר שוהים בלתי חוקיים

תגובת רשות האולוסין: "תלמידי ישיבות שאינם ישראליים שוהים בישראל ברישיון לישיבת ארעי מסוג א/2 (תלמיד), הניתן גם לסטודנטים. הגדרת "תושב" בחוק, כוללת גם בעלי רישיון לישיבת ארעי. בהתאם לחוק מרשם האוכלוסין על כל תושב להירשם במרשם, ובכלל זה תלמידי ישיבות, סטודנטים, אנשי דת ובני משפחה הנלווים להם. לפיכך לאחרונה עודכן הנוהל המסדיר הרישום האמור בהתאם לחוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר