הרב יצחק יוסף: "יש לבנות סוכה כרגיל, חרף המצב הביטחוני"

על רקע המלחמה, הרב הראשי לשעבר נתן הנחיות לחג הסוכות לציבור שומרי התורה והמצוות שגרים באזורים המאוימים בירי מצפון ומדרום • לצד הדרישה לבנות סוכה, הוא התייחס גם למצבים שונים בהם יש מקום להקל • בין היתר, במקומות בהם זמן ההתרעה קצר, ויש חשש שלא יספיקו להגיע למרחב מוגן בזמן - פטורים מלישון בסוכה

הרב יצחק יוסף (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

בצל המתיחות הביטחונית בגבולות הצפון והדרום, הגיעו שאלות רבות אל שולחנו של מרן הראשון לציון, רבי יצחק יוסף שליט"א, בנוגע לקיום מצוות סוכה בימים אלו. בתשובה מקיפה, הוא הורה היום (שלישי) על הנחיות ברורות לציבור שומרי התורה והמצוות המתגוררים באזורים המאוימים בירי מצפון ומדרום.

הרב יצחק יוסף על החטופים: "פיקוח נפש עכשווי" (01.09.24)

"על כל אחד ואחד לבנות סוכה סמוך לביתו כפי שהוא נוהג מידי שנה, על אף צער ולחץ המלחמה", פסק מרן שליט"א. הרב הסביר כי אין בחשש מאזעקות משום "מצטער" הפוטר מן הסוכה, שכן אותו חשש קיים גם כשיוצאים מהסוכה.

עם זאת, הוא התייחס למצבים שונים בהם יש מקום להקל. לגבי שינה בסוכה, פסק כי במקומות בהם זמן ההתרעה קצר, ויש חשש שלא יספיקו להגיע למרחב מוגן בזמן - פטורים מלישון בסוכה. "ודאי שיהיה פטור בכי האי גוונא, שהרי לא תמיד ישמע את ההתרעה, וגם כשישמע עד שיקום ויגיע למרחב המוגן עלול להסתכן, ובבית הוא מוגן יותר", הסביר הרב.

הסוכה בקיבוץ חצרים למען השבת החטופים (ארכיון), צילום: איתמר קסל, אורן ברק

בנוגע לאכילה בסוכה, הורה מרן שליט"א כי ככלל יש להשתדל לאכול בסוכה כרגיל. אולם, ביישובי עוטף עזה וצמודי גדר בצפון, בהם אין זמן התרעה כלל, "יעשו סוכה וישתדלו לאכול במהירות, לכל הפחות כזית בלילה הראשון". מרן הראש"ל שליט"א התייחס גם למצב בו אשתו של אדם חרדה ואינה מסוגלת להירגע אם בעלה יישן בסוכה. במקרה כזה, פסק הרב כי דינו כמשמש לחולה ופטור מן הסוכה.

סוכה בחרמון. (ארכיון), צילום: אייל מרגולין/ג'יני

בסיום דבריו, הדגיש כי יש לנהוג על פי הנחיות פיקוד העורף בכל עת, תוך שהוא מברך את כלל ישראל: "שנזכה לסוכת שלומך הפרוסה עלינו, ולגאולה השלמה במהרה בימינו אמן". מכתבו של מרן הראש"ל הכולל את ההנחיות לציבור פורסם לאחר התייעצות עם גורמי הביטחון, ורבני הקהילות השוכנים באזורים החשופים לירי רקטות וטילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר