ניגונים של גבורה: הזמר הישראלי שמנציח את פסקול חייהם של גיבורי המלחמה

יוני גנוט חגג 25 שנות יצירה רגע לפני תחילת המלחמה • בראיון מיוחד הוא מספר על האלבום שהשיק לזכר הלוחמים שנפלו: "בימים שלאחר 7 באוקטובר מוזיקה ואומנות היו הדבר האחרון שרלוונטי, אבל אז הגיעו ההופעות למפונים ולחיילים וראיתי את הכוח והחשיבות של המוזיקה"

יוני גנוט. צילום: אסף יזדי

יוני גנוט, מחלוצי ז'אנר המוזיקה היהודית המקורית החל את דרכו כסולן להקת הרוק "בין השמשות" והוציא שלושה אלבומי סולו. בין יצירותיו ישנן כאלה שהפכו במהלך השנים לאבני דרך מרכזיים בחיבור בין המוזיקה הישראלית העכשווית למקורות היהודיים. בשנה שעברה חגג יום הולדת חמישים ועשרים וחמש שנות יצירה ופעילות. זמן קצר לאחר אותה הופעה חגיגית הגיע היום הארור של 7 באוקטובר. 

"בחגים ושבתות אני יוצא להאכיל את החיות במשק הקטן שלנו במושב תרום. בדרך ללול אני שומע את המטח המטורף שהיה בשש וחצי בבוקר. ישר הבנתי שזה לא משהו נורמאלי, זה הרגיש כמו מלחמה", הוא מספר בראיון ל"ישראל היום".

מאז פרוץ המלחמה, יוני עובד על אלבום חדש ("אני יודע יום יבוא") שעוסק ברובו באירועי היום השחור בתולדות המדינה מזוויות שונות: "בימים שלאחר 7 באוקטובר מוזיקה ואומנות היו הדבר האחרון שרלוונטי, אבל אז הגיעו ההופעות למפונים ולחיילים וראיתי את הכוח והחשיבות של המוזיקה. לפעמים להוסיף כוח ואמונה ולפעמים לעבד את הכאב או פשוט להתפלל.  אחרי שהצטברו הרבה שירים הרגשתי צורך לאגד אותם לתמונה אחת כוללת". 

בין שירי האלבום אפשר לשמוע ביצוע חדש לניגון "גם כי אלך" שהלחין יוסי הרשקוביץ ז"ל תוך כדי הלחימה. בחודש נובמבר האחרון הוא נפל בקרבות בצפון רצועת עזה: "יוסי היה נגן כינור מוכשר שעם השנים התמסר לגמרי לעולם החינוך. לפני יותר מעשור הוא ואני ניגנו ביחד באירועים. התוודעתי לסרטונים המרגשים והמחזקים שהוא שלח לתלמידיו במהלך המלחמה ואז כמובן לסיפור נפילתו ולסיפור המופלא של הניגון שלו שניצל ע"י אל"מ גולן ואך. כששמעתי את הניגון התרגשתי מאוד ובהמשך החלטתי להקליט לו גרסא משלי וקיבלתי את ברכת הדרך מהמשפחה המתוקה שלו". 

ניגון נוסף שיוני הקליט לאלבום הוא "אגיל ואשמח בלבבי" שהוקלט לאחר בקשה של דיצה, אמו של החטוף אבינתן אור: "דיצה המופלאה פנתה אליי דרך חברה לבצע את הפיוט הישן, העצמתי והפחות מוכר הזה", הוא מספר, "בגלל שהיא מגויסת לגמרי לאבינתן, יצא לי לפגוש אותה רק כעבור כמה חודשים כשהיא ישבה שבעה על אמה ז"ל שנפטרה לא מזמן". 

מה הדבר הכי משמעותי מבחינתך ביצירת האלבום הזה?

"במקום האישי שלי חשוב לי לנסות לעודד ולרומם את הרוח. במישור היותר גדול אני רוצה שנבין שיש בתוכנו עוד מאגרים עמוקים שמהם אנחנו יכולים וחייבים לשאוב עוצמות ואמונה. בראש ובראשונה בעוצמת החיבור והקשר העמוק בין כל חלקי העם וכמובן שגם ביחס לאבינו מלכנו שבשמיים ובארץ". 

"חייבים להתרחק מהשיח הכוחני על שיסוי ואשמה ולהתקדם לשיח של תיקון וחיבור. ברור שכשזה מגיע למישור הפוליטי והפרסונאלי זה נהיה יותר מורכב, אבל צריך לעשות כל מה שאפשר בשביל לייצר כמה שיותר חיבורים נקיים עבור כל מי שמוכן לתת כתף, להכיל ולקחת חלק בנשיאת הנטל". 

להאזנה לאלבום המלא באפליקציית ספוטיפיי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר