"מפגינים יהדות בגלוי": ה"טנק היהודי" של הונגריה הוקדש לזכר נרצחי 7 באוקטובר

דובר ב"טנק" הגדול במרכז אירופה שישרת את יהודי המדינה ואת התיירים הישראלים, כתרומת הזדהות עם ישראל והעם היהודי לרגל יום השנה הראשון לטבח בעוטף • הרב שלמה כובש: "הונגריה הפכה למגדלור בכל הקשור בתמיכה בישראל ובתחיית הקהילה היהודית והיא אי בודד של ביטחון ליהודים בכל אירופה"

חנוכת ה"טנק" בבודפשט. צילום: EMIH

מהונגריה באהבה: "איגוד קהילות שומרי תורה בהונגריה" (EMIH) בראשות הרב שלמה כובש, השיק היום (ראשון), ערב 7 באוקטובר "טנק" יהודי ראשון מסוגו בשיתוף פעולה עם שלוחי חב"ד במדינה. מדובר ב"טנק" הגדול במרכז אירופה שישרת את יהודי המדינה ואת התיירים הישראלים, כתרומת הזדהות עם ישראל והעם היהודי לרגל יום השנה הראשון לטבח בעוטף עזה.

מדובר בהעתק של "טנק המבצעים" המוכר בישראל ובניו-יורק של חסידות חב"ד, שמטרתו להפיץ יהדות, ולמעשה זהו וואן ענקי שהוא בית נייד ויש בו הכול: סלון, מטבח כשר וכמובן ספריית קודש ענקית עם ספרים בהונגרית ובעברית, הסבר על "עשרת המבצעים" שהן מצוות בסיסיות וחשובות שהרבי מליובאוויטש הורה לחסידיו להפיץ כ"דוגמית" לתרי"ג מצוות: עמדת מזוזה, עמדת תפילין, נרות שבת קודש וכן קטעי וידאו של החסידות המתורגמים להונגרית.

"למען הנרצחים בטבח", צילום: EMIH

הרב מוטי בק, אחד מ-26 שלוחי חב"ד הפועלים בבודפשט יהיה אמון על הפעלת ה"טנק" והוא ינוע בכל יום ברחבי הבירה במתכונת קבועה: מחוץ לאוניברסיטאות שבהן תלמידים יהודיים מקומיים וסטודנטים מישראל, אזור הגטו היהודי שרווי בתיירים וכן באנדרטת הנעליים המפורסמת לזכר נרצחי השואה שעל גדות נהר הדנובה במרכז העיר. עיריית בודפשט הוציאה אישור מיוחד להעמיד במקום את הרכב הענקי מידי יום – דבר שאינו מובן מאליו. בסמוך לאנדרטה התקיימה היום גם "חנוכת הבית" הנייד על גלגלים בהשתתפות בכירי הממשלה ההונגרית, ונציג הסטודנטים היהודים בבירה אוליבר ראק.

הרב הראשי האורתודוכסי הרב שלמה כובש, שאחראי על התנופה היהודית במדינה בשנים האחרונות אמר כי הכסף למיזם הגיע מתרומות של יהודים מקומיים שרצו לעשות "מעשה יהודי מועיל" לעילוי נשמת הנרצחים בטבח 7 באוקטובר, ובמלאות 80 שנה לשואת יהודי הונגריה. הטנק הוקדש גם לזכרו של ראש מערך השליחות בחסידות חב"ד הרב משה קוטלרסקי ז"ל שהשקיע רבות בשלוחי חב"ד ברחבי העולם ובהם גם במעצמת השליחות בהונגריה והלך לעולמו לפני כמה חודשים.

"הטנק היהודי", יוצב בגאון בבירה ההונגרית, צילום: EMIH

לדברי הרב, "הונגריה הפכה למגדלור בכל הקשור בתמיכה בישראל ובתחיית הקהילה היהודית והיא אי בודד של ביטחון ליהודים בכל אירופה. אין מדינה ביבשת אירופה שיהודים וישראלים יכולים לחיות בה ללא חשש, כמו בהונגריה. ה'טנק' החדש יסייע להגביר את האור בתוך החושך הנוראי שאופף את העולם באנטישמיות גדולה. אני מודה לעיריית בודפשט ולממשלה על תמיכתן הבלתי מסויגת בקהילות היהודיות בהונגריה ובמדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר