בדידות, איום ומתחים פנימיים: הרצוג מגייס את העם היהודי למאבק באנטישמיות

היוזמה של נשיא המדינה, "קול העם", מבקשת להקים מועצה יהודית בינלאומית לטיפול באתגרי יהדות העולם • סקר שנערך במסגרת היוזמה חושף תמונה מורכבת של התמודדות עם אנטישמיות גוברת, חששות לעתיד, ומתחים בתוך הקהילה, לצד מאמצים לחיזוק הזהות היהודית

מעגלי שיח טורונטו. צילום: ליאורה קוגן

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, השיק לאחרונה יוזמה ייחודית וחדשנית בשם "קול העם" (Voice of The People), במטרה להקים מועצה יהודית בינלאומית. היוזמה נועדה לשמש כחממה לפיתוח פתרונות חדשניים ומעשיים לאתגרים המשמעותיים העומדים בפני העם היהודי ברחבי העולם, תוך טיפוח דור חדש של מנהיגות יהודית גלובלית.

סקר קול העם, צילום: באדיבות קול העם

במסגרת היוזמה, הופץ "הסקר לכלל העם היהודי", אשר ישמש לבחירת הנושאים שיעמדו במוקד דיוני המועצה הראשונה. הסקר, שעליו ענו אלפי יהודים ממגוון קהילות בעולם ובישראל, חושף תמונת מצב מורכבת של התמודדות עם אנטישמיות גוברת, דאגה לעתיד, ובמקביל - חיזוק הזהות היהודית.

ג'נל אינרהאטירי, בעלת עסק המתגוררת בארה"ב, שיתפה את חווייתה האישית: "כבעלת עסק יהודייה, איבדתי לקוחות ולעתים אני חוששת להזדהות בגלוי כיהודייה". עדות זו משקפת מציאות מדאיגה של אפליה כלכלית נגד יהודים, אחד הנושאים שעלו בסקר.

מאוסטרליה, אדריאנה מילר סיפרה על החששות שהגיעו עד לבתי הספר: "לעתים אני חוששת לספר לאנשים שאני יהודייה או להתנהג כיהודייה, מחשש לאפליה, במיוחד כלפי ילדיי". היא תיארה מקרה בו שתי ילדות בנות תשע הפסיקו לדבר עם בתה לאחר שגילתה את זהותה היהודית, מה שמדגיש את חלחול האנטישמיות לשכבות גיל צעירות.

"בפעם הראשונה בחיי אני חרדה לקיומה של ישראל"

הסקר חשף גם מתחים בתוך הקהילה היהודית עצמה. אחד המשיבים, שבחר להישאר בעילום שם, העיד כי בחר להתרחק מ"קהילות פרוגרסיביות כלליות" לטובת קהילות יהודיות פרוגרסיביות, בשל סירובו לוותר על זהותו היהודית והקשר שלו עם ישראל. עדות זו מצביעה על מתחים פנימיים בקהילות היהודיות בתפוצות, במיוחד סביב היחס למדיניות ישראל.

מעגלי שיח לונדון, צילום: עומר געש

דניאל אלבירה, צעירה ממקסיקו, הביעה חששות עמוקים: "בפעם הראשונה בחיי אני חרדה לקיומה של ישראל ולקיומנו כיהודים ברחבי העולם". היא קראה לאחדות בקרב העם היהודי: "עלינו לחדול מהמאבקים הפנימיים ולהתחיל לפעול יחדיו, כפי שעשינו כאשר ישראל קמה מחדש".

נטע דנציגר, סמנכ"לית שיווק ומוצר של היוזמה, הסבירה את חשיבות הסקר: "בחרנו להשיק את יוזמת 'קול העם' עם הסקר הגלובלי כדי לחפש ולשמוע את הקולות האמיתיים מהשטח, מקהילות יהודיות מרחבי העולם". היא הוסיפה כי הנתונים שנאספו עד כה מצביעים על תחושות דומות בקרב יהודים ברחבי העולם - בדידות, בלבול, ותחושת איום על הביטחון האישי, לצד מה שהיא מכנה "משבר זהות".

דנציגר ציינה כי הסקר עדיין פתוח לקהל הרחב, וכי הנתונים שייאספו ינחו את עבודת התוכן של המועצה בשנתיים הקרובות. היא הכריזה כי ב-15 בספטמבר ייפתח הרישום למועצה הפתוחה ליהודי העולם, צעד נוסף בקידום היוזמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר