עשרות אלפי פתקים פונו מהכותל המערבי: "מכתבים רוויי דמעות של משפחות שכולות"

פינוי הפתקים נעשה על פי ההנחיות ההלכתיות כדי לפנות מקום לפתקים חדשים • מעל 100 מדינות שלחו לכותל יותר מ-20,000 פתקים בשנה האחרונה • ארה״ב, ברזיל וקנדה בראש רשימת המדינות המובילות • רב הכותל: "תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה"

פינוי פתקים מהכותל

במסגרת ההכנות לשנה החדשה ובמסורת הנהוגה מדי שנה, פונו הבוקר (ראשון) עשרות אלפי פתקי תפילה שהוטמנו בין נדבכי הכותל המערבי. הפינוי נעשה תוך הקפדה על ההנחיות ההלכתיות, במטרה לפנות מקום לפתקים חדשים. בין הפתקים היו גם אלפי פתקי תפילה שנשלחו מחו"ל על ידי אזרחים מיותר מ-100 מדינות. רב הכותל המערבי, הרה"ג שמואל רבינוביץ שליט"א, ליווה את הפינוי ונשא תפילה לשלום חיילי צה"ל, לרפואת הפצועים ולחזרתם של החטופים והנעדרים.

פינוי פתקים מהכותל, צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

הפתקים שנאספו הועברו לשקי גניזה מיוחדים וייקברו יחד עם ספרי קודש בלויים. הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, נכח בטקס הפינוי וביקש בתפילותיו לשובם של החטופים והנעדרים, לשלום חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, ולרפואת הפצועים.

לדבריו של הרב רבינוביץ: "הפתקים השנה רוויי דמעות של משפחות שכולות, משפחות חטופים, חיילים פצועים, אזרחים מפונים, ומשפחות חיילים. 'תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה' – תן שלום בארץ ואחדות בינינו זו הבקשה של כולנו."

שליחת פתק להטמנה בכותל

המנהג של הטמנת פתקים בכותל מתועד כבר לפני כ-300 שנה אצל האור החיים הקדוש. הפתקים נטמנים לכל אורכו של הכותל המערבי, וניתן לאתר אותם גם בין נדבכי האבנים שנחשפו במנהרות הכותל.

פינוי פתקים מהכותל, צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי

בשנה האחרונה נשלחו לכותל המערבי מעל 20,000 פתקים מיותר מ-100 מדינות ברחבי העולם, כאשר ארה"ב, ברזיל, קנדה וקולומביה מובילות את הרשימה. מדי חודש נשלחים בממוצע כ-3,000 פתקים דרך אתר האינטרנט של הקרן למורשת הכותל המערבי.

אלפי הפתקים שנשלחו נשלחו על ידי אזרחי מדינת ישראל, ביניהם גם פתקי תפילה מבתי החולים בהם מאושפזים פצועי צה"ל, והביעו את משאלות ליבם ובקשותיהם להצלחת חיילי צה"ל, לשובם של החטופים ולרפואת הפצועים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר