מכתב סודי נחשף: זו התמיכה הדרמטית במועמד לרבנות

חשיפה: במשך יותר משנה נטען כי הרב מיכה לוי מתמודד לרבנות למרות שהוועדה קבעה שלא • אך מכתב שעליו חתם הרב דרוקמן, עשרה ימים לפני פטירתו, משנה לחלוטין את התמונה • הקרב על הרבנות הראשית נפתח

הרבנות הראשית, המירוץ החל. צילום: אורן בן חקון

מכתב סודי שנשלח על ידי קבוצת רבנים המכונה "ועדת החמישה" מערער באופן דרמטי את הטענה של אנשי הרב מאיר כהנא שלפיה הוא המועמד הנבחר על ידי הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי האשכנזי, וחושף כי הרב מיכה הלוי קיבל גושפנקה להתמודד בבחירות.

הרב מאיר כהנא, צילום: ללא

במכתב, שעליו חתומים חמישה מהרבנים הבולטים ביותר במגזר הדתי, בראשם הרב חיים דרוקמן ז"ל, ושנשלח עשרה ימים בלבד לפני פטירתו, הם קובעים שחור על גבי לבן: "בדחילו ורחימו אנו מביאים בפניכם את מסקנתנו: הרב מיכה הלוי שליט"א ימשיך בהצגת מועמדותו".

הרב מיכה הלוי, צילום: קוקו

בעיכוב של שנה וחצי נפתחה מערכת הבחירות לרבנות הראשית, והמועמדים מתחילים לפעול כדי לגבש את תמיכתם של 140 חברי הגוף הבוחר. על תפקיד הרב הראשי האשכנזי מתמודדים שלושה דתיים־לאומיים מובהקים: הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי והרב אליעזר איגרא. שלושתם מבקשים לקבל את תמיכת מפלגת הציונות הדתית במסגרת דיל שנקבע עם ש"ס, ולפיו הראשונה תקבל את תפקיד הרב הראשי האשכנזי והשנייה תקבל את תפקיד הרב הראשי הספרדי.

מהרבנים חזרה לשר

כדי לבחור את המועמד הקים השר בצלאל סמוטריץ' ועדת רבנים לפני כשנה, וזו קבעה, על חודו של קול, כי הרב מאיר כהנא יהיה מועמד הציונות הדתית, וכי שני המועמדים האחרים הצהירו שלא יתמודדו. לפני כמה חודשים הודיע הרב יעקב אריאל, שעמד בראש הוועדה, כי הרבנים מחזירים את המנדט לשר סמוטריץ' בהיעדר קונצנזוס. מאז, תומכי הרב כהנא טוענים כי הוא המועמד הלגיטימי, בעוד שני המועמדים האחרים מתמודדים חרף התחייבויותיהם שלא יתמודדו. זו ליבת ההתנגדות כרגע לרב מיכה הלוי.

אלא שמכתב סודי שהגיע לידי "ישראל היום" מערער את הקביעה הזו. בשלהי 2022 התכנסה ועדה שבה היו חברים חמישה רבנים - הרב חיים דרוקמן ז"ל, שנחשב לזקן רבני המגזר ולדמות המשפיעה ביותר בציבור הדתי־לאומי, הרב איתן איזמן, הרב אליהו בלומנצויג, הרב דוד דודקביץ והרב יהושע שפירא. המטרה - לצמצם את מספר המועמדים לרבנות הראשית עד קבלת מועמד מוסכם. את הוועדה יזם הרב מאיר כהנא, אך הוא לא השתתף בה כמועמד, מסיבותיו שלו. שני המועמדים היו הרב מיכה הלוי והרב אליעזר איגרא.

הרב אליעזר איגרא, צילום: חיים גולדנברג/פלאש 90

במכתב שנשלח לשני הרבנים עשרה ימים בלבד לפני פטירתו של הרב דרוקמן, ושנחשף כאן לראשונה, קובעת הוועדה מי ימשיך בהתמודדות ומי יפרוש. "ביוזמתכם וברצונכם התבקשנו על ידכם להכריע ביניכם - מי ימשיך במעלה הדרך ומי יפנה את הדרך לחברו.

הרב קלמן בר, צילום: מרים צחי

"כמוסכם איתכם, ניהלנו בחיסיון מלא התייעצויות עם זקני רבותינו, ועם דמויות תורניות וציבוריות נוספות, כפי שראינו לנכון. הכרעתנו מבוססת כמובן על התייעצויות אלו. שמענו הערכה עמוקה ורבה מאוד לשניכם, וגם חיבוטי נפש לפני הבעת עמדה מכריעה", הוסיפו וקבעו: הרב הלוי ימשיך בהצגת מועמדותו, והרב איגרא יפסיק בכך.

יש לגיטימיות להתמודד

ל"ישראל היום" נודע כי לאחר הקמת הוועדה על ידי השר סמוטריץ' פנה גורם בוועדת החמישה לרב אריאל וביקש להבין מדוע לא תקודם התמודדותו של הרב מיכה הלוי, כפי שנקבע, אך זה השיב לו כי השתנו דברים מהותיים שהובילו לפתיחה של ההחלטה. תשובה דומה הובילה להחזרת המנדט של הוועדה לפני כמה חודשים למפלגת הציונות הדתית.

המכתב שנחשף כעת אינו קובע כי הרב מיכה הלוי הוא המועמד היחיד של מפלגת הציונות הדתית, שכן גם החלטת הוועדה של הרב אריאל תקפה, וכך גם ביטולה לאחר מכן. יחד עם זאת, היא שומטת את הקרקע תחת הטענה כי מועמדותו של הרב מיכה הלוי אינה לגיטימית. "יש שתי החלטות חופפות על ידי רבנים, וכעת על מפלגת הציונות הדתית לקבוע מי יהיה המועמד המוסכם, אך לטענה כי לרב מיכה הלוי אין לגיטימיות להתמודד אין שחר", אומר הגורם בוועדת החמישה.

הרב משה לאו, צילום: יוסי זליגר

ב־29 בספטמבר ייערכו הבחירות לרבנות הראשית במלון רמדה בירושלים, ובזמן שנותר יצטרכו הצדדים להחליט מי יהיה המועמד של הציונות הדתית, על מנת לממש את הדיל עם ש"ס. אם הדבר לא יתרחש - ייתכן שמועמד שלישי, הרב משה לאו החרדי או הרב קלמן בר שאינו כאן ואינו שם - יהיה זה שיגרוף את הקופה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר