הרבי מלובביץ'. צילום: .

סערה בחב"ד: פרשנית ימנית-קיצונית כינתה את הרבי מלובביץ' "מטיף לשנאה ולעליונות יהודית"

קנדיס אוונס מאשימה את הרבי מלובביץ' בהטפה לעליונות יהודית, מעוררת זעם בקרב חסידי חב"ד ותומכיהם • תנועת חב"ד ואישים בולטים יוצאים להגנת מורשתו של הרבי שניאורסון ומדגישים את מסריו האוניברסליים של אהבה וסובלנות • דובר חב"ד יעקב ברמן: "היא הציגה 'בערות מוחלטת בהתקפה האידיוטית שלה' נגד הרב שניאורסון"

[object Object]

במשך עשרות שנים פועלת תנועת חב"ד על פי תורתו של מנהיגה הרוחני האחרון, הרבי מנחם מנדל שניאורסון זצ"ל הידוע בכינויו "הרבי מלובביץ'", במטרה להפיץ את ערכי היהדות ולקרב יהודים בכל רחבי העולם באמצעות רשת ענפה של שליחים ומרכזים יהודיים.

עם זאת, התנועה שבדרך כלל מחויבת להפצת שמחה יהודית מצאה את עצמה בעמדת מגננה בסוף השבוע, לאחר שהפרשנית הפוליטית האמריקאית הימנית הקיצונית קנדיס אוונס כינתה את המנהיג האחרון של התנועה "מטיף שנאה" שטוען שיהודים עליונים על לא יהודים.

כנס של חב"ד במלאת 117 שנים להולדת הרבי מלובביץ', צילום: גדעון מרקוביץ'

בראיון שהעניקה ביום רביעי לערוץ היוטיוב של העיתונאי הבריטי פירס מורגן אמרה אוונס כי שניאורסון, שנפטר בשנת 1994 בגיל 92, הטיף לעליונות יהודית ולשנאה כלפי כל הלא יהודים. "אפשר לעבור על הנאומים שלו ולראות שהוא מדבר באופן תדיר על איך יש להתייחס ללא יהודים ושאנחנו מין אחר", אמרה. בהמשך דבריה אוונס התייחסה לכך שיש חסידי חב"ד המאמינים ששניאורסון היה המשיח ורמזה שעליהם לקבל את ישו במקום. "למי שאינו מכיר את הרב שניאורסון, ישנם יהודים שמאמינים שהוא היה ועודנו המשיח, כך שהם דוחים את ישו אך מאמינים שהרב הזה היה המשיח. אינכם צריכים להאמין לי, כי אם הייתי אומרת את זה היו אומרים 'זו אנטישמיות'", אמרה. "אתם יכולים לעבור על נאומיו ותראו שהוא מדבר כל הזמן על כך ששאינם יהודים צריכים להיות מין אחר. אנחנו חייבים להתמודד עם העובדה שיש רדיקלים יהודים, ועל הקהילה היהודית להוקיע אותם", הוסיפה ואמרה.

זו לא הפעם הראשונה שבה אוונס, שלה מיליוני עוקבים ברשת, תוקפת יהודים וקבוצות יהודיות. מוקדם יותר השנה פוטרה מחברת התקשורת של בן שפירו, יהודי אורתודוקסי, לאחר שביקרה את המבצע הצבאי של ישראל בעזה, ומאז תמכה בתומך העליונות הלבנה ניק פואנטס, השתמשה בערוץ היוטיוב שלה להגן על היטלר והטילה ספק בעובדות היסטוריות על השואה.

דבריה המקוממים של אוונס עוררו שלא במפתיע זעם רב ברשת ובקרב תנועת חב"ד עצמה. "הרבי ראה את חשיבותו של כל אדם, לא משנה עד כמה הוא נראה רגיל," נכתב בחשבון הטוויטר הרשמי של חב"ד כחלק ממערך ציוצים על חייו. "דלתו הייתה פתוחה לכולם. הרבי הקדיש שעות יומיות כדי להגיב אישית למכתבים מאנשים ברחבי העולם", נכתב.

"היא הציגה 'בערות מוחלטת בהתקפה האידיוטית שלה' נגד הרב שניאורסון", הוסיף דובר חב"ד יעקב ברמן. "עובדה היא שהרב שניאורסון היה כוח מופת לטוב, שהקדיש את חייו לקידום אחדות, נדיבות ואהבה אקראית בין כל בני האדם. האם היא יודעת כמה שאינם יהודים פנו לרב שניאורסון כדי לקבל את חכמתו, ברכתו ונדיבותו? דברים אלו הם תיאור מגעיל ולא מדויק של אדם קדוש שמוערך ואהוב על ידי אנשים מכל הדתות. הרב שניאורסון הטיף מסר של אהבה טהורה, סובלנות, כבוד וצדק אוניברסלי לכל בני האדם". מנחם פויר, פרופסור ללימודי דת באוניברסיטת ווטרלו בקנדה, השווה את אוונס לתעמלן הנאצי יוזף גבלס. "ההשמצות של אוונס על הרבי מלובביץ' ועל חב"ד, תוך שהיא בוחרת קטעים קצרים ומוציאה דברים מהקשרם, מעמידות אותה בשורה אחת עם גבלס," צייץ בטוויטר.

כינוס חב"ד בניו יורק ליד בית הרבי מלוּבבִיץ', צילום: Shmuli Grossbaum

התקפתה של אוונס על שניאורסון התרחשה במהלך דיון עם שמואל בוטח, הרב האורתודוקסי אמריקאי, מגיש הרדיו והטלוויזיה והסופר. במהלך הדיון, אוונס ציינה פוסט בפייסבוק שבו כינה בוטח את שניאורסון חבר ומנטור, וניסתה לצייר את חב"ד כתנועה קיצונית, תוך שהיא מתייחסת לדרמה שהתרחשה לאחרונה בברוקלין, שבה נעצרו צעירים מקבוצת חב"ד קיצונית לאחר שחפרו בסתר מנהרה שהייתה אמורה לשמש אותם כדי "להרחיב" את מפקדת התנועה, תוכנית שלטענתם הייתה בהתאם לרצונותיו של שניאורסון.

מי שעוד בחר להגיב על דבריה של אוונס היה המועמד לשעבר לנשיאות ג'ון קנדי ג'וניור שצייץ: "כאמריקאים, עלינו להתרחק מעלייתה המטרידה של האנטישמיות. אנחנו צריכים אחדות בארצנו, לא פילוג. זה מה שהרב שניאורסון עמד עליו," כתב כשהוא משתף תמונה רשמית של חב"ד שבה מופיע אביו הקתולי בובי קנדי מדבר עם שניאורסון, והוסיף כי אביו "ראה בו מנטור רוחני וביקש את עצתו בנושאים מגוונים של מוסר ואתיקה". קנדי גם מתח ביקורת ישירה על אוונס, ואמר שהיא מקדמת "תיאור מגעיל ומסולף של איש קדוש ומוערך שהיה מכובד ואהוב על ידי אנשים מכל הדתות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו