ההלווייה בניקולייב. צילום: JRNU

קהילה במלחמה: הסיפור הכואב של החיילים היהודים באוקראינה

במקביל למלחמה בישראל, גם באוקראינה ממשיכה הקהילה היהודית לקבור חיילים • "החייל נפגע פעמיים משני טילים באחת מזירות הקרב, והפגיעה שלו הייתה כה קשה, שלא כל גופו הגיע לקבורה" • בחודשים האחרונים נהרגו חיילים מהקהילות היהודיות בדנייפרו, בחרקיב ובז'יטומיר • הרב מאיר סטמבלר יו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה": "בטוחים שהם זועקים מלמעלה עבור עם ישראל"

[object Object]

הקהילות היהודיות ממשיכות לספוג אבידות במלחמה: בעיר מיקולייב שבאוקראינה ליוו אמש (שלישי) למנוחות את החייל היהודי אנטון בסקונסצ'ני, שנהרג מהתקפת טילים באחת מזירות הקרוב.

"זו הייתה לוויה קשה מאוד, ממש קורעת לב של חייל יהודי שנפל במלחמה", סיפר רב העיר ושליח חב"ד, הרב שלום גוטליב. "החייל נפגע פעמיים משני טילים באחת מזירות הקרב, והפגיעה שלו הייתה כה קשה, שלא כל גופו הגיע לקבורה, ורק חלק ממנו זוהה וחולץ מהחזית". הרב גוטליב, יחד עם מניין מיהודי הקהילה, ליוו את החייל בדרכו האחרונה.

"החייל השתייך לקהילה שלנו, אמו גם גרה במיקולייב", הוסיף הרב. "היו לאורך המלחמה נפגעים יהודים מקרב כוחות הצבא, אבל זו פעם ראשונה שליווינו למנוחות חייל מהקהילה שלנו. צבא אוקראינה התייחס מאוד בכבוד וליווה איתנו את כל הליך הקבורה באופן מכובד".

אנטון בסקונסצ'ני, צילום: JRNU

הקהילות היהודיות אבלות

מאז תחילת המלחמה נהרגו רבבות חיילים אוקראינים, ובהם גם חיילים יהודים, אזרחי אוקראינה. יש מקורות הטוענים שמספר הנופלים היהודים עומד על עשרות, אולם אין תיעוד מדויק לכך. בחודשים האחרונים נהרגו חיילים מהקהילות היהודיות בדנייפרו, בחרקיב ובז'יטומיר.

רק לפני שבוע הודיעה הקהילה היהודית בעיר ז'יטומיר באוקראינה על נפילתו של החייל וואלף (מקסים) בוליגין ז"ל, חבר הקהילה היהודית. בוליגין קיבל באחרונה תעודה על הצטיינותו בהפעלת מזל"טים. באחת מנסיעותיו המבצעיות, עלה בוליגין על מוקש ונהרג. בוליגין הינו בוגר מוסדות החינוך 'אור אבנר' חב"ד בז'יטומיר וחבר בקהילה היהודית, בראשות רב העיר ומערב אוקראינה, הרב שלמה וילהלם.

"סבתא של בוליגין, אשת חינוך ידועה, מלווה את מוסדות החינוך שלנו כבר עשרים וחמש שנה, במסירות יוצאת דופן", סיפר הרב וילהלם, המשמש כשליח חב"ד. "גם אמו הייתה פעילה מאוד בכל מעגל החיים היהודיים שלנו, משיעורי התורה לנשים ועד פעילויות קהילתיות".

צבא אוקראינה (ארכיון), צילום: אי.פי

"בגיל צעיר מאוד, עבר בוליגין ברית מילה ולאורך כל שנות ילדותו וצעירותו, הוא היה ממש חלק מהנוף ומההווי של הקהילה היהודית שלנו ונטל חלק באופן מיוחד בפעילות שלנו עם הצעירים היהודיים באזור שלנו. באופן קבוע, בוליגין היה מגיע להתפלל בבית כנסת".

הרב וילהלם המשיך וסיפר כי "בוליגין היה מגיע להתפלל באופן קבוע אצלנו בבית הכנסת ותמיד היה גאה ביהדותו. עם תחילת המלחמה, הוא גויס באופן מיידי. בערב יום כיפור האחרון, הוא שוחרר לכמה ימים. כמובן נפגשנו והנחתי לו תפילין. לצערנו הרב נודע לנו שהוא נהרג במלחמה וכעת אנו עושים הכל בכדי להביאו לקבר ישראל". עוד אמר הרב וילהלם כי "מדובר בנשמה מיוחדת מאוד שגדלה על הברכיים של הקהילה היהודית וזו אבידה גדולה מאוד".

הרב מאיר סטמבלר יו"ר "פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה": "מאז תחילת המלחמה נהרגו עשרות חיילים יהודים, שחלק מהם טרם הובאו לקבר ישראל, בהם כאלה שקיבלו עיטורים על הצטיינותם בשדה הקרב כמו ליאוניד קרסנוב ז"ל שנהרג לפני שנה וקיבל אות מהנשיא זלנסקי. בבית הכנסת שלנו בדנייפרו, בראשות הרב שמואל קמינצקי, אנחנו לומדים ומתפללים לעילוי נשמתם - ובטוחים שהם זועקים למעלה עבור עם ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו