חז"ל קבעו כי "במקום שיש חילול השם אין חולקים כבוד לרב". לכן, ההלכה מחייבת אותנו להגיב לדבריו של הראשון לציון בפומבי, על אף שבזמנים כתיקונם אין זו הדרך. בשיעורו במוצאי שבת אמר הרה"ג יצחק יוסף שליט"א ש"שבט לוי פטור מצבא", ו"אם יכריחו אותנו להתגייס, נקנה כרטיס טיסה וניסע לחו"ל", דברים אלה אינם אלא חילול השם.
אינני טורח להתעכב על הטיעונים התורניים, מהסיבה הפשוטה שמזמן הטיעונים התורניים אינם אלה שמנחים את מקבלי ההחלטות בציבור החרדי ביחס לגיוס לצבא. הגישה היא שאין להתגייס מכל מיני סיבות שבראשן ניתן למנות את ההתנגדות למדינה ולציונות; ואת הגישה הזו הם עוטפים במיני צידוקים תורניים מדומים.
הרי אם לרגע היו שמים לב למה שאומרים חז"ל על מלחמת עמלק, אותה נקרא בפורים, היו מיד מבינים את השקר שבטיעונים אלה, שהרי בכל דברי חז"ל, התבקש יהושע על ידי משה רבינו לבחור למלחמת עמלק אנשים צדיקים, אנשי תורה ויראי חטא (מכילתא, שמות רבה ועוד). ומדוע יהושע שהיה לומד תורה אצל משה רבינו, לא היה פטור משירות צבאי? זאת מבלי להזכיר שמשה רבינו עצמו בגיל 119 יצא למלחמה מול סיחון ועוג, על אף שהיה משבט לוי. עובדה שחז"ל מעלים על נס.
"לא כדרך שאחרים עושים שהם משלחים חיילות, והם באים לבסוף אלא כשם שעשה משה שנאמר 'ויאמר ה' אל משה אל תירא אותו', וכשם שעשה יהושע שנאמר 'וילך יהושע אליו ויאמר לו הלנו אתה אם לצרינו', וכשם שעשה פנחס שנאמר 'וישלח אותם משה אלף למטה לצבא אותם ואת פנחס'" (ספרי).
על כל פנים דבריו של הרה"ג יוסף שליט"א הם חילול השם, מפני שאף אחד לא אמור להכריח את החרדים להתגייס לצה"ל. הם צריכים לעמוד בתור כדי לקיים את המצווה הזו! וכפי שאמר משה רבינו: "הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה"?! – פסוק בו השתמשו רבים מהציבור החרדי למערכת הבחירות, תוך זיוף מחפיר של תוכנו. הפסוק הבא אחריו חשוב לא פחות. שם ממשיך משה רבינו לתקוף את בני שבטי גד וראובן על כך שהם עלולים לגרום ליהודים להימנע מלעלות לארץ. עבירה גוררת עבירה: הרצון שלא לקיים את מצות ההגנה על ארץ ישראל ועם ישראל, מובילה לאיום לרדת מהארץ.
דבריו של הרה"ג יוסף שליט"א, מבטאים את חששו של הקב"ה ביציאת מצרים: "וְלֹא נָחָם אֱלֹקִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹקִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה". חשש שבסופו של דבר התגשם בחטא המרגלים (כפי שאומרים חז"ל): "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה". אם כן, הרצון ללמוד תורה על חשבון שירות צבאי בצה"ל יונק מחטא המרגלים וממשיך אותו. חטא שגרם לעם ישראל בכיה לדורות.
המלחמה הנוכחית, כמו כל אירוע בסדר גודל לאומי, מחייבת את כולנו לבדוק את התנהגותנו ולתקן אותה. צה"ל צריך לתקן מספר דברים, וביניהם היכולת לשמור על ההלכה בכל חלקי המסגרת הצבאית. הציבור החרדי מצדו, צריך למחוק את החרפה הזו לפיה לומדי תורה פטורים מגיוס.
מאברהם אבינו ועד דוד המלך, ממשה רבינו ועד רבי עקיבא, גדולי התורה הלכו לצבא בעצמם, בוודאי כשהמערכה היא על ארץ ישראל ועם ישראל. מערכה בה משתתפים לוחמים יראי שמים אף תהיה מחוזקת ברוח ועוצמתית ביותר.
הרב חננאל זייני הוא ראש המכון התורני בישיבת הסדר אור וישועה