בשבועות הקרובים, לראשונה בתולדות המדינה, יתחילּ לפעול מוקד חירום נפשי-פסיכיאטרי במסגרת המוקד של ארגון ההצלה הלאומי - מגן דוד אדום. המוקד יפעל במסגרת פיילוט משותף למד״א ומשרד הבריאות, כעשור לאחר מאבק ציבורי ותקשורתי להקמת המוקד, בעקבות שורה של מקרים קשים מאוד, בהם קריאות מצוקה נפשית למוקד מד״א ולמשטרה הסתיימו בטרגדיות נוראיות, עם הריגתם של מטופלי הנפש עצמם או עם פגיעות והרג של בני משפחתם, שוטרים או עובדי מד״א.
המוקד יפעל תחילת במסגרת פיילוט ייחודי באזור תל אביב ובמסגרתו, במקרים של פניות חרום נפשיות למוקד מד״א, יוכל המוקדן להזעיק במקרה הצורך לא רק אמבולנס אלא בנוסף גם צוות חדש וייעודי להתערבות במשבר חרום נפשי. אותו צוות יהיה קבוע בתורנות ויכלול אחיות בריאות נפש ופראמדיקים, שעברו הכשרה מיוחדת בתחום זה.
ברכב מיוחד ובליווי של ייעוץ פסיכיאטרי
צוות ההתערבות המיוחד יגיע למקום האירוע ב"רכב תגובה מיידית" (לא אמבולנס), כאשר במוקד ימשיכו אח או אחות פסיכיאטריים לנהל את המקרה עם ייעוץ של רופא פסיכיאטר שיהיה בכוננות, לראשונה אי פעם במוקדי החרום של מד״א. את המטופל ניתן יהיה להעביר לאשפוז בבית חולים, לפנות לפסיכיאטר המחוזי לצורך אשפוז כפוי או ליצור קשר עם קופת החולים. כמו כן, קופות החולים והרווחה יהיו שותפים לפיילוט.
על הצורך הקריטי בהקמת מענה ממלכתי לקריאות חרום נפשיות, ניתן ללמוד מהיקף הפניות השנתיות למד״א, כאשר על פי נתונים אלה: בשנת 2024 היו כ-25,0000 פניות חרום נפשיות מכל רחבי הארץ למוקד מד״א. חלק ניכר מהפניות היו באזור ירושלים, גוש דן ותל אביב.
במד׳״א מעריכים כי היקף הפניות רק ילך ויעלה בגלל השלכות המלחמה מצוקותיהם הנפשיות של הישראלים. לפי נתוני מד״א, כ-9,300 מהפניות חרום הנפשיות למוקד היו של מטופלים עם חשד להפרעות נפשיות, כ-2,000 פניות בגלל חשד להתקף פסיכוטי, כ-4,300 קריאות בגלל חשש לניסיון אובדני, בנוסף לעוד כ-2,000 פניות על רקע מחשבות אובדניות. עוד 135 ניסיונות התאבדות בתליה, כ-4,000 פניות עם הגדרה של ״חולה משתולל״ וכ-2,900 פניות בגלל צריכת יתר של תרופות.
צוות מד"א ערוך להתנעת הפרויקט
לפני שבוע התקיימה השתלמות מיוחדת וראשונה מסוגה בארץ לפרמדיקים במד״א, שמיועדים להשתתף בצוות הייעודי החדש לטיפול חרום נפשי-פסיכיאטרי. ההשתלמות התקיימה בקרית מד״א ברמלה והיא כללה צפיה מודרכת וניתוח עומק של סימולציות מצבי חרום נפשיים, כאשר שחקנים היו המטופלים אליהם הגיעו הפרמדיקים של מד״א כדי לנסות לטפל בבעיה ולתת מענה חרום ראשוני למצוקתם הנפשית.
בהשתלמות תרגלו הפרמדיקים, למשל, הגעה לביתה של מטופלת בת 35 (שאותה גילמה שחקנית בסימולציה), אם חד הורית שמאיימת בהתאבדות ״כי נמאס לה מהחיים״ לאחר ויכוח סוער עם אמה ויש ברשותה מלאי של כדורים פסיכיאטריים. ברקע ההפניה - חוסר שיתוף הפעולה של המטופלת עם רשויות הרווחה והבריאות, פגיעות מיניות בילדותה, הפרעות שינה והיסטוריה של ניסיונות אובדניים וחיתוך ידיים.
בסימולציה נבדקה יכולת ההקשבה ויצירת הקשר עם המטופלת, ההתמודדות עם החשדנות שלה כלפי הצוות עצמו והיכולת של הצוות להרגיע את הסערה הרגשית של המטופלת ולהפחית אצלה את המחשבות האובדניות.
הצוות עבר סימולציות לתרגול דרכי יצירת הקשר עם המטופלים
בסימולציה נוספת, תורגל הטיפול של הפרמדיקים בצוות ההתערבות הנפשי במטופל בן 28, שנחשף לאירועים טראומטיים בהם היה לו סיכון חיים. מאז, חלה הרעה מתמשכת במצבו והוא צועק בלילות ולא ישן, נמצא באי שקט ורגיש מאוד לרעשים. הוא נמנע מלצאת מהבית, עד שבעקבות אירוע התפרצות בבית התקבלה קריאה של הוריו שביקשו עזרה דחופה ממוקד מד״א. בסימולציה התבקש הצוות לתרגל את הדרכים ליצירת הקשר עם המטופלת והיכולת להתמודד ולהתערב במצב נפשי אקוטי של המטופל, עם חשש לאלימות גם כלפי הצוות עצמו.
במקרה נוסף, נערך תרגול של קריאת חירום למוקד מד״א של אמו של מטופל נפש שמאובחן עם סכיזופרניה, שהפסיק לקחת את הטיפול התרופתי. אמו פנתה למוקד מאחר והיא מנסה לעצור את הידרדרות בנה - שמנסיונה עלול להגיע לאשפוז כפוי בבית חולים פסיכיאטרי. האם ביקשה שצוות ההתערבות ינסה לשכנע את בנה לקחת את הכדורים.
במסגרת התרגול, הפרמדיקים התבקשו לתקשר בצורה רגישה, אמפתית וסבלנית כלפי המטופל, לנסות לשלול מסוכנות מיידית מצידו ולבדוק האם יש מצב מסוכן שמחייב סיוע משטרתי והתערבות של הפסיכיאטר המחוזי.
"מצבי חירום נפשיים - עלולים לפגוע בבריאות האדם ובסביבתו"
במסמך פנימי שנכתב במד"א נכתב, כי ״כארגון ההצלה הלאומי, אנו מטפלים מדי יום בקריאות רבות של מצבי חירום רפואיים גופניים ונפשיים. מצבי חירום נפשיים, הכוללים חשש לאובדנות והתנהגות מסוכנת, ועלולים גם הם לפגוע בבריאותו של האדם ובסביבתו ונדרשים למענה מהיר ומותאם כדי למנוע או לצמצם את הפגיעה.
"על בסיס ממצאי התשאול באנשים שיתקשרו למוקד, ובכפוף לקווים המנחים, יבצע החובש במוקד מד"א סיווג נפשי, ויחליט על דחיפות הפנייה. במקרה של פניה דחופה - יוזנק מיידית למקום האירוע, בנוסף לצוות מד"א הקרוב ביותר, צוות התערבות במשבר - הכולל פראמדיק שעבר הכשרה ייעודית לטיפול במצבי חרום מתחום בריאות הנפש, יחד עם אח או אחות בעלי נסיון מקצועי מתחום בריאות הנפש.
"לאחר הגעת צוות ההתערבות, האח ינהל את זירת האירוע וצוותי מד"א בזירה (הן הצוות הראשון והן צוות ההתערבות במשבר הנפשי), יתייעצו טלפונית בפסיכיאטר כונן למענה המומלץ – לרבות שחרור המטופל להמשך מענה בקהילה, פינוי לבית חולים או פניה לפסיכיאטר המחוזי במידת הצורך״.
סמנכ"ל רפואה במד"א, ד"ר רפאל סטרוגו, שמוביל את הפרויקט, אמר ל״ישראל היום״ כי "מודל העבודה החדש נולד מתוך הבנה שקיים צורך לשפר את המענה הניתן בישראל למצבי חירום מתחום בריאות הנפש ומניעת אובדנות".
"שיטת העבודה החדשה תאפשר לנו ולמדינה לצעוד צעד נוסף קדימה בתחום הטיפול הנפשי הראשוני במצבים מסכני חיים. אני משוכנע שנוכל להעניק מענה טוב, יעיל ומקיף יותר ברגעים הקריטיים, שיקל על המטופל, על המשפחה ועל הסובבים".
מנכ"ל מד"א אלי בין הגיב גם הוא ליוזמה החדשה. "במיוחד בתקופה מורכבת זו, מגן דוד אדום לוקח צעד נוסף בשיפור רפואת החירום בישראל. המענה למצבים נפשיים הוא חשוב והכרחי, ומתן טיפול ייעודי על ידי צוותים שהוכשרו לכך, יתן נדבך נוסף ומשמעותי למעטפת רפואת החירום בישראל" הוא אומר.
"אני מודה למשרד הבריאות ולכל הלוקחים חלק בפיילוט החשוב הזה, ואני מצפה להתרחבות הפרויקט לכלל חלקי הארץ, על מנת שנוכל להגיע לכל אדם הזקוק לעזרה, פיזית ונפשית כאחד".
ד"ר סרגיי רסקין, מנהל המחלקה לפסיכיאטריה משפטית באגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, אשר מוביל את הפיילוט במשרד הבריאות אמר ל״ישראל היום״ כי "למעשה אנחנו מביאים את הטיפול לפתח ביתו של המטופל בעזרת צוות רפואי שעבר הכשרה ייעודית ואף בעל ניסיון רב בהתמודדות עם מצבי חירון בעולם בריאות הנפש. הצוות מורכב מפראמדיק שעבר הכשרה יעודית ומאח או אחות או איש מקצועות בריאות בעלי ניסיון רב בבריאות הנפש.
"אלו יטפלו במטופל מרגע הגעת האמבולנס לאירוע וינהלו את המקרה. עם חלוף הזמן, הפרוייקט יהווה הכתובת רפואית הנכונה לפניות בתחום הזה, ואף יתן מענה עוד לפני שהאירוע מסלים. התקופה הנוכחית היא מורכבת, אבל יחד עם זאת יש בה מודעות גבוהה יותר על האפשרות לפנייה לעזרה מקצועית.
"לצוותים יש רצון גדול ומוטיבציה והיתרון שלנו הוא שאנחנו בונים את שיטת העבודה על בסיס מתן עזרה ראשונה במצבי חירום על ידי מד"א, ארגון ההצלה הלאומי, שידע בשילוב אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, לתת מענה נרחב ומקצועי בנושא".
"אור בקצה המנהרה"
עמותות מתמודדי הנפש - עמותת ״עוצמה״ של משפחות לקידום בריאות הנפש, עמותת "משפחות בריאות הנפש" ועמותת "לשמ״ה (לשילוב מתמודדים והעצמה בבריאות הנפש)" - ובני משפחות המתמודדים, מסרו את תגובתם אודות היוזמה החדשה.
"העמותות רואות בהחלטה להפעיל פיילוט מד״א נפשי כאור בקצה המנהרה. מאבק ממושך וסיזיפי שהובילו עמותות "עוצמה", מתחיל לשאת פרי ואנו תקווה שהפיילוט במחוז תל אביב יוביל בתוך זמן קצר להפעלתו של מוקד מד״א נפשי ארצי.
"כולנו, מתמודדים ובני משפחה, חווינו על בשרנו את המחיר הכבד של העדר מענה זמין ומקצועי ומוכן 24/7 למצבי קיצון נפשיים. עד כה לא היתה כתובת לפנות אליה כשאדם נמצא בהתקף פסיכוטי, מאיים להתאבד, מאבד קשר עם המציאות וכדומה, כאשר לעתים גם מאיים, בשל מצבו, על בני המשפחה".
אם למתמודד נפש אמרה: ״הדילמה אם לקרוא למשטרה נוראית. החשש הגדול שהבן ייעצר או יופעל כנגדו כח ע״י שוקר חשמלי או ירי, בעוד הוא זקוק לטיפול מקצועי. לא אחת הייתי כפסע לפני שאסיים כידיעה בעיתון . כשיש התקף לב זה מבהיל, אך לפחות יש את מי להזעיק. בהתקף נפשי באין כתובת לפנות אליה, חוסר האונים והייאוש גדולים״. בעמותות מציינים גם שהעדר מימוש עד כה של תוכניות מענה חרום נפשי, ששכבו משך שנים במשרד הבריאות, היווה אפליה קשה של מתמודדי הנפש.
"מדובר בשירות שההשקעה הכספית בו אינה גדולה והנזק החברתי והכלכלי שבהעדרו גדולים בהרבה. על כן, הבשורה בתוכנית הפיילוט אכן גדולה ומהמפגשים עם ד״ר סרגי רסקין, שמרכז את התוכנית במשרד הבריאות, אנו מתרשמים שהיה קשב לרבות מהמלצותינו".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו