מחקר חדש מוכיח: כשהאחות אומרת שהתרופה חזקה - היא באמת משפיעה יותר

המחקר הישראלי מעיד כי מילים חיוביות של הצוות הרפואי הכפילו את יעילות הטיפול • הוא נערך בקרב 180 מטופלים בשני בתי חולים • פרופ' טרייסטר: "תקשורת אפקטיבית היא חלק בלתי נפרד מטיפול איכותי" • המחקר פורסם בכתב עת מדעי יוקרתי: "אפשר להכפיל את יעילות הטיפול - ללא משאבים נוספים"

התרופה עוזרת יותר עם מילה חיובית של הצוות הרפואי (אילוסטרציה). צילום: Getty Images/iStockphoto

רק מילה טובה: מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מצא שאמירות חיוביות של הצוות הרפואי בזמן מתן תרופות לשיכוך כאבים הכפילו את יעילות הטיפול והפחיתו צריכה של משככי כאבים חזקים יותר.

במחקר השתתפו כ־80 נשים לאחר ניתוח קיסרי במרכז הרפואי כרמל בחיפה וכ־100 מטופלים שהתאוששו מניתוחים כלליים במרכז הרפואי זיו בצפת.

כל המטופלים קיבלו אותן התרופות לשיכוך כאבים, אך המטופלים חולקו לשתי קבוצות: בקבוצה הראשונה החולים קיבלו את התרופות ללא מידע ספציפי. בקבוצה השנייה נעשתה התערבות פשוטה - במעמד מתן התרופה האחיות תקשרו עם המטופלים באופן שנועד לעורר ציפיות להקלה בכאב. למשל, באמירה "אני נותנת לך עכשיו תרופה חזקה לשיכוך כאב. מניסיוני, התרופה הזו מאוד יעילה לכאב מהסוג שאת/ה חווה. אני מאמינה שתחושו הקלה משמעותית תוך זמן קצר".

המטופלים קיבלו את אותן תרופות, אך חולקו לשתי קבוצות שונות - והשוני היה בתקשורת בלבד (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

מתוצאות המחקר עולה כי אצל המטופלים ששמעו את המסר החיובי בנוגע ליעילות הטיפול נרשמה ירידה כפולה בכאב בהשוואה לקבוצה שטופלה כמקובל בשגרה הקלינית. בנוסף, המטופלים בקבוצה זו נזקקו לפחות מנות נוספות של מורפיום.

שיפור בעוצמת הכאב בפרק הזמן שנמדד היה 2.29 בקבוצה שקיבלה תרופה ללא התערבות, לעומת ציון 4.17 בקבוצה שקיבלה טיפול והתערבות מילולית.

נבדקה גם צריכת משככי כאבים חזקים ממשפחת האופיואידים: בקבוצה ללא התערבות כ־30% צרכו בנוסף משככי כאבים חזקים, לעומת כ־10% בקבוצה שקיבלה תרופה לצד מילות עידוד. המחקר פורסם בכתב העת המדעי "Psychotherapy and Psychosomatics".

בקבוצה ללא התערבות צרכו יותר משככי כאבים (Tרכיון, אין קשר לכתבה), צילום: גדעון מרקוביץ

"הממצאים שלנו מראים שהתקשורת בין הצוות המטפל לבין המטופל יכולה לשפר את תוצאות הטיפול בצורה דרמטית. תקשורת אפקטיבית בין הצוות הרפואי לחולים היא חלק בלתי נפרד מטיפול איכותי", אמר עורך המחקר, פרופ' רועי טרייסטר מהחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה.

השפעת ציפיות המטופלים על תפיסת הכאב ותוצאות הטיפול נחקרה וזוהתה כבר בשנות ה־40 של המאה הקודמת. לדברי החוקרים, מרבית המחקרים שנעשו עד היום נערכו בתנאים מבוקרים, כמו במעבדות או בסביבות מחקר סטריליות, שאינם משקפים את המציאות הקלינית היומיומית בבתי חולים.

השפעת ציפיות המטופלים נחקרת כבר שנים, אך הפעם היה חידוש בדמות תקשורת חיובית (אילוסטרציה), צילום: freepik

במחקר הנוכחי ביקשו פרופ' טרייסטר ותלמידות המחקר, ורד כהן מהחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה והמרכז הרפואי כרמל ולימור עיסא מהחוג לסיעוד באוניברסיטת חיפה והמרכז הרפואי זיו, לבדוק לראשונה בבתי החולים כיצד תקשורת חיובית בנוגע לתרופה משפיעה על יעילות הטיפול לשיכוך כאבים ועל צריכת משככי כאבים חזקים.

פרופ' טרייסטר: "ידוע מזה זמן רב שלציפיות המטופל להקלה בעקבות מתן טיפול יש השפעה מכריעה על יעילות הטיפול, אך גישה זו טרם נמצאת בשימוש קליני נרחב בבתי חולים, בין היתר בגלל מחסור בעדויות פרקטיות ליעלות גישה פשוטה זו בחיי היומיום. אנו תקווה שמחקר זה יסייע לשכנע קלינאים בכל העולם לאמץ גישה זו, שיכולה, ללא משאבים, להכפיל את יעילות הטיפול בכאב ובשלל סימפטומים ומצבים קליניים אחרים", סיכמו החוקרים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר