המרכז הרפואי וולפסון . צילום: דוברות וולפסון

רפורמת הבחירה בבתי החולים: שיפור בנגישות, פגיעה בפריפריה

דוח חדש של משרד הבריאות מגלה הרחבה משמעותית באפשרויות בחירתבתי החולים, במיוחד בצפון • הרפורמה פוגעת בחלק מבתי החולים בערים כמו ראשל"צ ומודיעין • קופ"ח כללית מתריעה: "התנהלות זו יוצרת אפליה ברורה נגד בתי החולים בפריפריה" • ראשי ערים דורשים החזרת אפשרויות הבחירה

[object Object]

ההגבלות שמטילות קופות החולים על בחירת בית החולים לטיפול רפואי והעימותים התכופים בין מטופלים לקופות בנושא זה מהווים את אחד הנושאים המטרידים ביותר עבור הציבור הישראלי במפגש עם מערכת הבריאות.

עם זאת, דוח חדש של משרד הבריאות מצביע על שיפור חיובי ומשמעותי בתחום זה בשנה האחרונה: התקצרו משמעותית המרחקים לבתי החולים שהקופות מאפשרות למיליוני חבריהן לקבל בהם טיפול, כשהשיפור בולט במיוחד באזור הצפון. כמו כן, חלה עלייה משמעותית במספר בתי החולים שכל אחד מחברי הקופות - כלומר, כלל אזרחי ותושבי המדינה - יכולים לבחור לקבל בהם טיפולים אשפוזיים וניתוחים.

קופת חולים כללית (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

הדוח החדש, הנחשף כאן לראשונה, נערך על ידי חטיבת הכלכלה, הרגולציה והחדשנות במשרד הבריאות. הוא בחן את ההשפעה של הרפורמה החדשה בהסדרי הבחירה, שעליה הכריז משרד הבריאות בספטמבר 2023. הרפורמה נועדה להרחיב את חובת קופות החולים להגדיל את אפשרויות הבחירה של בתי החולים לציבור, וכללה גם תחומים שבהם נקבע כי הבחירה של הציבור במקום הטיפול היא חופשית ללא הגבלה, כולל גינקולוגיה, נוירוכירורגיה ופסיכיאטריה - שהתווספו לתחומי הרפואה הדחופה בחדרי המיון - ואונקולוגיה.

על פי הדוח השיפור המשמעותי ביותר בעקבות הרפורמה נרשם עבור חברי קופות החולים כללית ומאוחדת. לחברי מכבי ולאומית הבחירה בבתי החולים היתה ממילא גדולה ונרחבת מאוד עוד לפני הרפורמה ובלי קשר אליה.

קופת חולים מכבי (ארכיון), צילום: יהושע יוסף

ואולם, ממידע הנחשף כאן לראשונה עולה כי השינויים בהסדרים ובאפשרויות הבחירה של קופות החולים במסגרת הרפורמה, בעיקר של קופ"ח כללית, הביאו במקביל גם לתוצאות הפוכות ולפגיעה קשה ומתמשכת בחלק מבתי החולים בארץ. נרשמה פגיעה בתושבי חלק מהערים בישראל, שהרפורמה גרמה לכך שאינם יכולים לבחור לקבל טיפול בבית החולים הקרוב אליהם או בבית החולים שמשרת את עיר מגוריהם כבר עשרות שנים. בכללית חברים 4.9 מיליון ישראלים, ובחלקים מהצפון ומהדרום שיעור החברים בכללית גבוה מאוד.

פגיעה כלכלית ותקציבית

ל"ישראל היום" נודע כי הרפורמה הביאה, בין השאר, לפגיעה קשה במספר בתי חולים: בית החולים הממשלתי וולפסון בחולון, שחלק מהמטופלים באזור חולון ובת ים עברו לקבל טיפול בבית החולים הממשלתי־עירוני איכילוב בתל אביב; בית החולים הממשלתי אסף הרופא במרכז הרפואי שמיר בצריפין, שחלק ממטופליו בראשון לציון ובמודיעין־מכבים־רעות עברו לקבל טיפול בבתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים; בית החולים העירוני־ממשלתי בני ציון בחיפה, שחלק ממטופליו עברו לקבל טיפול בבית החולים רמב"ם בחיפה; בית החולים הממשלתי הלל יפה בחדרה, שחלק ממטופליו מופנים לבתי חולים אחרים בשרון ובצפון.

מנגד, בקופת חולים כללית אומרים כי הרפורמה פגעה גם בחלק מבתי החולים בבעלות הקופה, כולל בית החולים כרמל בחיפה. לדברי בכירים במערכת הבריאות, הרפורמה הביאה אמנם לשיפור משמעותי באפשרויות הבחירה של הציבור את בתי החולים, אך מנגד יש פגיעה קשה בחלק מבתי החולים בארץ. פגיעה זו כוללת פגיעה כלכלית ותקציבית שעלולה אפילו להוביל בהמשך לפגיעה ביכולתם לתת טיפול רפואי מיטבי.

בית החולים מעלה הכרמל, צילום: מישל דוט קום

על פי דוח משרד הבריאות: קופת חולים מכבי מציעה את המספר הגבוה ביותר של בתי חולים לחבריה (26.1 בתי חולים בממוצע), קופת חולים לאומית מציעה בממוצע 21.1 בתי חולים לחבריה, קופת חולים כללית מציעה 8.6 בתי חולים לחבריה (עלייה מלפני הרפורמה), קופת חולים מאוחדת מציעה 7.9 בתי חולים לחבריה לעומת 6.4 לפני הרפורמה.

המרכז הרפואי רבין, הכולל את בתי החולים בילינסון והשרון בפתח תקווה, נותן מענה פוטנציאלי למספר הגדול ביותר של ישראלים, מאחר שכל השירותים בו פתוחים באופן מלא לבחירת חברי קופות החולים כללית ומכבי (אך לא פתוחים כלל לבחירה של חברי קופות החולים לאומית ומאוחדת). על פי נתונים אלה, חברי כללית אינם יכולים כלל לבחור לקבל טיפול (למעט כמובן בכל התחומים שלא כלולים בהסדרי הבחירה, כולל הגעה לחדר המיון) בבתי החולים הממשלתיים וולפסון בחולון, ברזילי באשקלון, בני ציון בחיפה, וכן כל בתי החולים של רשת אסותא - למעט בית החולים הציבורי אסותא אשדוד.

בעיות בנגישות ובזמינות

בדוח בולטים גם עיוותים ובעיות קשות בנגישות ובזמינות הטיפול הרפואי בישראל בבתי החולים, בעיקר בפריפריה: יוספטל באילת, בית החולים היחיד בעיר הדרומית, חסום לבחירת חברי קופות החולים מכבי ומאוחדת באילת ובערבה (למעט התחומים שלא כלולים בהסדרי הבחירה של הקופות, כולל חדר המיון); בית החולים ברזילי באשקלון חסום לבחירת חברי כללית באשקלון ובדרום; בית החולים כרמל בחיפה חסום לחברי מכבי, מאוחדת ולאומית מחיפה; בית החולים העמק בעפולה חסום לחברי מכבי, לאומית ולרוב חברי מאוחדת; בית החולים בנהריה נתון לבחירה של רק אחוזים בודדים מחברי קופות החולים לאומית ומאוחדת.

בית חולים יוספטל, אילת, צילום: יהודה בן יתח

הבעיות בהגבלות של קופות החולים על בחירת בתי החולים על ידי הציבור, דווקא כחלק ובגלל הרפורמה החדשה של משרד הבריאות, הביאו בחודשיים האחרונים ראשי ערים למחות באופן יוצא דופן מול הנהלת קופת חולים כללית בנושא זה.

כך, למשל, ביולי השנה כתב חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות, לראשי כללית: "בחודשים האחרונים ביצעה כללית שינויים באזורי הבחירה באופן שאינו מאפשר למבוטחיה לקבל שירות בחלק מבתי החולים הנמצאים במרחקי נסיעה קצרים והגיוניים מהעיר, דבר הגורם לתסכול, לכעס ולפגיעה באיכות הטיפול של התושבים. כך נמנע מתושבי העיר לקבל שירות במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) בצריפין ובבית החולים שיבא בתל השומר. אני מבקש מכם לחזור בכם מהחלטה זו הפוגעת בתושבי העיר ושתחזירו להם את חופש הבחירה בין כלל המרכזים הרפואיים, כפי שהיה עד כה". בתשובה לפנייתו הוסיפה כללית את אסף הרופא להסדרי הבחירה, אך זאת רק בכפוף לאישור מקדים של הקופה.

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, צילום: יהונתן שאול

"זוהי רפורמה עם בשורה של ממש שנוגעת בעקרונות היסוד של המערכת בהתאם לערכי הצדק והשוויון הקבועים בחוק. לראשונה קבענו כללים שיפתחו בצורה משמעותית את אפשרויות הבחירה של המבוטחים למספר רב של בתי חולים, תוך הנגשת המידע בשקיפות מלאה", אומר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, למרות הביקורות. "עקבנו בשנה האחרונה אחר נתוני הרפורמה וראינו כי אכן לא רק שההסדרים התרחבו כך שגדלו אפשרויות הבחירה, אלא גם כי היקף השימוש בהסדרי הבחירה התרחב משמעותית."אנו יודעים כי הגבלת חופש הבחירה של המבוטחים היא אחד ממנועי הצמיחה של המערכת הפרטית, ולכן רפורמה זו נועדה לחזק את המערכת הציבורית ולהגביר את האוטונומיה של המטופלים. לאחר שנים שבהן דובר על הרפורמה הצלחנו ליישמה באופן שמוכיח את עצמו בשטח", הוסיף

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (ארכיון), צילום: דוד ועקנין

באוגוסט השנה כתב ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, למנכ"ל כללית אלי כהן, כי תושבי העיר התלוננו כי "כללית אינה מאפשרת להם לבצע בדיקות, טיפולים וניתוחים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), למרות בקשתם המפורשת לקבל טיפול רפואי בבית החולים הקרוב למקום מגוריהם".

ראש עיריית ראשל"צ, רז קינסטליך, צילום: שחר זיו

הרפורמה דווקא מגבילה בחירה

"אני רואה בזאת פגיעה קשה בתושבי העיר ובזכות הבחירה שלהם לקבלת טיפול רפואי בקרבת מקום מגוריהם", המשיך וכתב קינסטליך. "בית החולים שמיר הממוקם בעיר הוא מוסד רפואי מוביל המספק שירותים רפואיים איכותיים ומגוונים, והפניית המטופלים אליו תקל את העומס ברפואה הציבורית ותביא לשיפור איכות השירות של הקופה". בתשובה כתבה הנהלת הקופה לראש העירייה כי תושבי עירו יוכלו לבחור גם באסף הרופא לקבלת טיפול רפואי.

מתגובות בתי החולים ל"ישראל היום" עולה כי הרפורמה אכן פגעה בחלק מבתי החולים והביאה דווקא להגבלת הבחירה של הציבור. כך, למשל, נמסר מבית החולים אסף הרופא: "אנו מברכים על זכות הבחירה החופשית של המטופלים. עם זאת, חלק ממבוטחי קופת חולים כללית נתקלים בקשיים לבחור בטיפול אצלנו, למרות היותם באזור הבחירה או זכאים לכך. מברכים על הרחבת הסדרי הבחירה של מכבי, מאוחדת ולאומית".

בית החולים אסף הרופא, צילום: יוסי זליגר

מבית החולים וולפסון נמסר: "רפורמת הסדרי הבחירה היא שינוי תפיסתי מתקדם. אולם מבוטחי 'כללית' מסורבים לקבל הפניה לוולפסון, בעיקר לניתוחים, צנתורי לב ודימות, למרות היותנו מרכז מצוינות עם זמינות תורים מעולה. חיוני לתקן את הרפורמה לשיפור הבחירה של מבוטחי כללית".

גם בבית החולים בני ציון העבירו ביקורת: "הרפורמה גרמה לכך שמבוטחי כללית אינם יכולים לבחור בבית החולים, בניגוד למצב הקודם. זה פוגע ביכולת התושבים לקבל שירות איכותי, ביציבות הכלכלית של בית החולים, בתחרות ובזמינות השירותים. אנו בשיח מול משרד הבריאות, אך ללא פתרון עד כה".

ובית החולים הלל יפה הצטרף לתלונות: "למרות תמיכתנו ברפורמה, בפועל צומצמה אפשרות הבחירה של המטופלים באזורנו. קיימת אף החמרה למול ההסדרים הקודמים, בשל שינויים והחרגות השוללים את מטרת הרפורמה ופוגעים בנגישות ובזמינות השירותים הרפואיים לתושבים הרבים באזור".

הדוח אינו משקף את התמונה

ומה אומרים בקופות החולים? מקופ"ח כללית נמסר: "דוח משרד הבריאות מציין שכללית שיפרה משמעותית את הסדרי הבחירה, אך לוקה בפגמים ואינו משקף את מלוא ההיצע. מטופלינו נהנים מגישה חופשית לבתי החולים של כללית ונגישות מצוינת לבתי חולים נוספים. פנינו למשרד הבריאות לתיקון הדוח. ניהול הסדרי הבחירה על ידי שני גופים לא מתואמים במשרד הבריאות יוצר אפליה כלפי בתי החולים בפריפריה, המתמודדים עם תחרות קשה מול בתי החולים במרכז".

סיגל דדון־לוי, מנכ"לית מכבי שירותי בריאות, אמרה: "אנו גאים להציע את ההיצע הרחב ביותר לחברינו בבחירת בתי החולים. חברי מכבי יכולים לבחור מבין 29 בתי חולים בפריסה ארצית. נמשיך להוביל את רפואת הקהילה בישראל ולספק שירותי רפואה מיטביים לכ־2.7 מיליון חברינו מדן ועד אילת".

סיגל דדון־לוי, צילום: דוברות מכבי

מקופ"ח מאוחדת נמסר: "הופתענו שהדוח אינו משקף את הסדרי הבחירה הרחבים שלנו. הרחבנו משמעותית הסדרים אלה, מעבר לנדרש בתקנות, ומאפשרים ללקוחותינו בחירה בין כמה מרכזי־על ובתי חולים כלליים בפריסה ארצית. אנו ממשיכים להרחיב את הסדרי הבחירה לטובת לקוחותינו".

ובקופ"ח לאומית הגיבו: "גאים להעניק שירות ביותר מ־20 בתי חולים ברחבי הארץ, כולל 5 מרכזי־על, לפני ואחרי הרפורמה. השירות מאפשר רצף טיפולי ומתן שירות מקיף ויעיל, ללא שונות בין מרכז לפריפריה. נמשיך לפעול להרחבת מספר בתי החולים והשירותים הניתנים בהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו