בראש הגופים שלא מקיימים את חוק חופש המידע - משרד הבריאות

29 תלונות הוגשו למשרד המשפטים נגד גופים ממשלתיים שלא סיפקו מידע -  16 מהן נגד משרד הבריאות • "אנשיו חייבים להעמיד מידע לציבור ולהתנהל בהתאם לחוק" • משרד הבריאות: "פועלים בשקיפות"

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: אורן בן חקון

משרד הבריאות עומד בראש המשרדים הממשלתיים שלא מקיימים את הוראות חוק חופש המידע - כך עולה מנתוני היחידה הממשלתית לחופש המידע במשרד המשפטים.

29 תלונות הוגשו למשרד המשפטים ב־2024 נגד משרדי ממשלה וגופים ממשלתיים שלא סיפקו מידע בהתאם לחוק חופש המידע - 16 מהן נגד משרד הבריאות.

ניתוח בבילינסון. משרד הבריאות לע עונה לבקשות מידע, צילום: דוברות בלינסון

5 תלונות נגעו למשרד התחבורה, 4 תלונות על אי־העברת מידע בהתאם לחוק הוגשו נגד צה"ל, 2 תלונות הוגשו נגד המשרד לביטחון לאומי, אחת נגד משרד החינוך ואחת נגד משרד העבודה.

בין המתלוננים על כך שמשרד הבריאות לא ענה להם לפניות לפי חוק חופש המידע: אנשים פרטיים, עורכת דין, מכון המחקר "מרכז טאוב", ארגון קו לעובד, עמותת תנו לחיות לחיות ועוד.

גם בשנת 2023 הוביל משרד הבריאות במספר התלונות בגין אי־העברת מידע לפי חוק, ובסך הכל התקבלו באותה השנה 23 תלונות נגד המשרד, מתוך 40 תלונות שהתקבלו נגד כלל הגופים הממשלתיים.

"שיטת מצליח"

בתנועה לחופש המידע אומרים שבמקרים רבים לא קיבלו את המידע המבוקש, או שקיבלו אותו רק לאחר פנייה לבית המשפט. כך גם לגבי בקשות לקבל נתונים על חיסוני קורונה, על הנחיות שיצאו בתקופת הקורונה, על מוהלים שהתרשלו, על חקלאים ששיווקו ירקות עם שאריות חומרי הדברה, על התחסנות ילדים בישראל בשגרה, ועוד.

קורונה. בתנועה לחופש המידע רוצים תשובות, צילום: אורן בן חקון

הידי נגב, מנכ"ל התנועה לחופש המידע: "לצערנו, כבר שנים משרד הבריאות הוא מפר סדרתי של הוראות חוק חופש המידע. חוסר המענה לבקשות חופש מידע הוא מעין 'שיטת מצליח'. רק מי שיש להם יכולת יעתרו לבית המשפט ויקבלו את המידע, ומי שלא - לא יקבלו. משרד הבריאות חייב, כבר אתמול, להעמיד מידע לציבור ולהתנהל בהתאם לחוק".

גוף נוסף שקיבל סירוב לא מנומק למסירת מידע חיוני הוא עמותת "מדעת". העמותה, שלכאורה למשרד הבריאות צריך להיות אינטרס לשתף עימה פעולה, הגישה בקשה לקבלת מידע על התחסנות ילדים בחיסוני שגרה כבר בשנת 2022, אך לא קיבלה מענה ענייני ונתונים, למרות תלונה במשרד המשפטים.

משרד הבריאות, צילום: אורן בן חקון

אדוה לוטן, יו"רית העמותה: "משנת 2022 לא קיבלנו מענה לבקשתנו. הרושם הוא שזה לא מזיז למשרד הבריאות. מצאנו את עצמנו חסרי יכולת לקבל החלטות מבוססות מידע, בלי לדעת איך נכון לנו לפעול ואיפה להשקיע".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פועל בשקיפות לספק ולהנגיש מידע לציבור ואף היה ממשרדי הממשלה הראשונים שהקצו משרות ייעודיות לתחום. אנו מכירים בכך שיש עיכוב במענה על בקשות חופש המידע, ופועלים לצמצום זמן המענה באמצעות גיוס כוח אדם נוסף ביחידה זו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר