חשש להמשך תפקודה של מחלקת השתלות הלב והריאה בביה"ח בילינסון

בית החולים בפתח תקווה הוא אחד משני בתי החולים היחידים בישראל שמבצעים השתלות לב • רופאים בכירים מוחים על הבאת מנהל חדש מבחוץ - וחלקם עזבו את המחלקה • בילינסון: "נמשיך להשתיל כבשגרה"

ניתוח השתלה בבילינסון. צילום: דוברות בלינסון

חשש כבד שאחד משני בתי חולים בישראל שמבצעים השתלות לב, ביה"ח בילינסון שבפתח תקווה, ייאלץ להפסיק בקרוב לבצע את הניתוח החיוני והיוקרתי, מכיוון שהרופאים המשתילים הבכירים עוזבים שלא מרצונם. חשש גם לפגיעה ביכולת של בילינסון לבצע ניתוחי השתלת ריאות.

בית החולים בלינסון, צילום: יהושע יוסף

לאחרונה הסתיים מכרז שבו נבחר פרופ' ארז שרוני מביה"ח כרמל למנהל מחלקת לב־חזה בבילינסון. זאת, לאחר שמנהל המחלקה הוותיק והמוכר, פרופ' דן ערבות (72), עבר את גיל הפרישה.

אלא שזכייתו של פרופ' שרוני, שגבר במכרז על שלושה רופאים בכירים ממחלקת לב־חזה בבילינסון עצמו, גרמה לגל זעזועים במחלקה. המשתיל הבכיר פרופ' ירון ברק, מנהל היחידה להשתלות בית חזה בבילינסון, שהיה אחד המתמודדים במכרז, עוזב את בית החולים לטובת משרה יוקרתית בביה"ח דיוק בצפון קרוליינה שבארה"ב.

המשתיל הבכיר השני, פרופ' דן ערבות, שבן טיפוחיו פרופ' ברק לא נבחר במכרז, שוקל כעת את המשך דרכו. לפי גורם ששוחח עימו, "פרופ' ערבות אמר שיעזור לפרופ' ברק להיות המנהל הבא, ושהוא מתכנן להישאר עוד שנה-שנתיים לאחר הפרישה ולעזור. אבל לאחר מה שקרה הוא אמר שלא יישאר במחלקה".

פרופסור גן ערבות, צילום: שלומי יוסף

לצד זאת, יש אפשרות שהמנהל הנכנס פרופ' שרוני לא יהיה מעוניין שפרופ' ערבות ימשיך לעבוד במחלקה. פרופ' ערבות כבר קיבל הצעות ממקומות אחרים. "למרות גילו, אין מנתחים כמו פרופ' ערבות. הוא לחלוטין בכושר. לנוכח התוצאות במכרז, אפשר לומר שהכתובת היתה כתובה על הקיר. כל ניתוחי הלב, ובהמשך גם ניתוחי הריאות, יעברו מביה"ח בילינסון", אומר גורם שבקיא בפרטים.

דרמה גדולה

השתלות איברים נעשות בישראל בשישה בתי חולים בלבד - מרכזי־העל שיבא, איכילוב, בילינסון, הדסה, סורוקה ורמב"ם. ניתוחי השתלת לב מתבצעים אך ורק בבתיה"ח שיבא ובילינסון. ניתוחי השתלת ריאות בוצעו עד לפני כמה שנים באופן בלעדי בביה"ח בילינסון, ובשנים האחרונות מבוצעים גם בשיבא תל השומר. בעשור האחרון מתבצעים בישראל מדי שנה בין 18 ל־32 ניתוחי השתלת לב מתורמים שנפטרו. כמחציתם נעשים בשיבא ומחציתם בבילינסון.

בעשור האחרון בוצעו בין 34 ל־61 ניתוחי השתלת ריאות בשנה, חלקם משולבים וכוללים השתלת לב עם השתלת ריאות. משתיל הריאות הבכיר של בילינסון הוא ד"ר יורי פסחוביץ', אך בניתוח נדרש להיות לצידו גם משתיל לב. כרגע עלול להיות מצב שבו בבילינסון לא יהיה משתיל כזה.

פרופ' ירון ברק, צילום: כללית

גורם בתחום ההשתלות מסביר: "זו דרמה גדולה בתחום השתלות הלב. התנאי הברור של המרכז הלאומי להשתלות הוא שבבית חולים משתיל יהיו מינימום של שני משתילים בכירים של אותו איבר נתון, כדי לאשר את הפעלתה של היחידה. עכשיו תעשי את המתמטיקה אם לבילינסון יש או אין מספיק משתילים.

"זה לא טוב, קודם כל עבור המטופלים והמועמדים להשתלה. זו מחלקה עם היסטוריה מפוארת, שצריכה כעת לבנות את עתידה. אם פרופ' ברק פורש, זו מכה מקצועית רצינית לבילינסון, והם יצטרכו לשקול את המשך דרכם בתחום ההשתלות. הנקודה העיקרית מבחינת בילינסון היא שאי אפשר לבנות על פרופ' ערבות, שנמצא כבר עמוק בפנסיה. לרוץ בלילות ולבצע השתלות 40 שנה - זה מספיק".

"ביזיון וכאב לב"

פרופ' ארז שרוני, המנהל הנבחר, היה עד לאחרונה מנהל מחלקת ניתוחי לב־חזה בביה"ח כרמל שבחיפה. המערך לניתוחי לב וחזה של כרמל זכה לאחרונה במקום הראשון בשביעות רצון המטופלים מבין כל מחלקות ניתוחי הלב והחזה בכללית.

פרופ' ארז שרוני, צילום: גדעון מרקוביץ

עם זאת, בתחילת שנה זו פרופ' שרוני היה מעורב לכאורה באירוע חריג, שבו רופא בכיר אחר במחלקה סבל משבר באף לאחר ויכוח בין שניהם, שבמהלכו נסגרה בכוח דלת חדרו של שרוני. בביה"ח כרמל אמרו: "האירוע נבדק על ידי צוות בכיר בבית החולים, שקבע שלא היתה אלימות או תקיפה מצד פרופ' שרוני".

נוסף על כך, בשנת 2015 הוגשה תביעה בביה"ד לעבודה בחיפה מצד ד"ר אמנון זלוטניק, רופא בכיר במחלקה, שבה נטען שלא שובץ לניתוחים במחלקה על רקע סכסוכים עם הממונים, ובהם פרופ' שרוני.

גורם ששוחח עם המעורבים אמר: "זה ביזיון אחד גדול מה שקרה בבילינסון, וכאב לב. בגלל החלטות לא נכונות מביאים מנהל לא טוב והורסים משהו טוב ואיכותי שקיים, וגם גורמים נזק לאוכלוסייה".

יתוחי השתלת לב מתבצעים אך ורק בבתיה"ח שיבא ובילינסון, צילום: אילוסטרציה

מבילינסון נמסר: "פרופ' ארז שרוני נבחר לניהול מערך לניתוחי הלב בביה"ח בילינסון, שהוא המוביל בישראל בתחום השתלות האיברים ומהווה בית לאלפי מטופלים מדי שנה ברפואת הלב. הבחירה נעשתה בהליך מסודר לפי כל הכללים בידי ועדה מקצועית, שכללה נציגות רחבה מכל התחומים הרלוונטיים.

"אנו בטוחים כי פרופ' שרוני, מנהל ורופא עתיר ניסיון ומצטיין בתחומו, ימשיך להצעיד ולנהל את המערך ביד רמה, ומודים לפרופ' דן ערבות, שעשה לילות כימים במשך שנים ארוכות למען החולים ושימר את המחלקה כמבוקשת וכבעלת מוניטין בישראל ובעולם.

"לעניין תחום השתלות - ההשתלות בבילינסון מבוצעות בידי כמה משתילים. גם אם יהיו שינויים פרסונליים, תוכנית ההשתלות של בילינסון, המהווה את מרכז ההשתלות הגדול בישראל, תמשיך להשתיל כבשגרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר