בניגוד לחוק: הפרסום לסיגריות האלקטרוניות מציף את הרשתות החברתיות

במיזם למיגור העישון איתרו איתרו מגוון רחב של מודעות שמקדמות מכירה של מוצרי עישון בצורות ובטעמים שונים • משרד הבריאות: "פועלים לקידום תיקוני חקיקה נדרשים לצורך הגברת האכיפה"

פרסום סיגריות אלקטרוניות ברשתות. צילום: צילום מסך

"תגידו שלום למותג החדש, 10,000 שאיפות בטעמי פירות", "השאיפה לשלמות, עכשיו גם בישראל", "וייפים בטעם שיטריף את כולם"- אלו רק חלק מהפרסומות לסיגריות אלקטרוניות ומוצרי אידוי ששוטפות לאחרונה בניגוד לחוק, את הרשתות החברתיות.

בשנה האחרונה חל זינוק חד בפרסום לא חוקי של סיגריות ומוצרי עישון ברשתות החברתיות. במיזם למיגור העישון מתריעים מפני התופעה, שנובעת מכך שהפרסום עבר מחברות הטבק הגדולות לפיוציות או מעכרים שמרכיבים בעצמם את מוצרי העישון וגם משווקים אותם ברשתות החברתיות. דבר שהפך את שוק הסיגריות האלקטרוניות לפרוץ לחלוטין.

ב-2019 נכנס לתוקף חוק האוסר על פרסום של מוצרי עישון וטבק בכל מקום, למעט בעיתונים מודפסים ובתוך חנויות ייעודיות לממכר מוצרי עישון. החוק אוסר גם על פרסום של סיגריות וסיגריות אלקטרוניות ברשתות החברתיות.

עם זאת, במיזם למיגור העישון עקבו בחודשיים האחרונים אחרי המתרחש ברשתות החברתיות: אינסטגרם, טיק טוק יו טיוב ופייסבוק ואיתרו מגוון רחב של מודעות שמקדמות מכירה של מוצרי עישון בצורות שונות ובטעמים שונים. זאת, כאמור, בניגוד לחוק. במיזם העישון פנו בנושא לשר הבריאות, אוריאל בוסו, וביקשו שיפעל למול התאגידים שמפעילים את הרשתות החברתיות להסיר את המודעות.

הפרסום ברשתות החברתיות, צילום: ללא

במיזם מסבירים כי הזינוק במודעות נובע מכך שעם כניסת עסקים כמו פיצוציות, מוכרים וחנויות כמפרסמים של מוצרי עישון יש הרבה יותר גורמים שמפרסמים ישירות ברשתות החברתיות וקושי לאכוף זאת, לעומת שוק שבו כמב חברות טבק גדולות ומספר מוגבל של יבואנים של מוצרי עישון.

"בפרסומות ישנן תמונות וטקסטים המקדמים מכירתם של מוצרי עישון תוך ציון מאפיינים שונים של המוצרים המקודמים אם מדובר במאפייני צורה, טעם או כל מרכיב אחר. לעמדתנו מדובר בהפרה ישירה של החוק", מציינת שירה כסלו מנכ"לית המיזם למיגור העישון.

"מדובר בפרסומת למוצר עישון שנועדה לקדם מוצר עישון. בשל אחריותו של שר הבריאות על ביצוע החוק, נבקש כי משרד הבריאות יפעל למגר תופעה בלתי חוקית ופסולה זו, בין היתר, באמצעות פנייה לתאגידים המפעילים את הרשתות החברתיות האמורות תוך הבהרת המצב המשפטי, במטרה שאלה יפעלו להסרת הפרסומים האסורים לאלתר. נבקשך לפעול בהקדם לצורך צמצומה של התופעה כלק מפעולותיו השונות של משרדך בתחום המאבק בתופעת העישון ומניעת התרחבותה בעיקר בקרב ילדים, נוער וצעירים".

מנתוני משרד הבריאות עולה כי אחד מכל חמישה מבוגרים בישראל (20%) – מעשן, כאשר במגזר הערבי – כמעט 40% מעשנים, 8.1% מבני הנוער מעשנים לפחות פעם בשבוע ו-4.8% לפחות פעם ביום. עם אזת למשרד אין נתונים עדכנים מהשלוש שנים האחרונות.

סיגריות אלקטרוניות, צילום: אי.אף.פי

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מודע לסוגיה ופועל לטפל בה בכל הדרכים הנתונות לרשותו במסגרת החוק, ובכללן הגברת אכיפה, דרך הוועדה המייעצת לבדיקת הטעיית ציבור ואחרים. בשנת 2023 הוקם צוות פעולה לטיפול בסוגיית הסיגריות האלקטרוניות בפרט והעישון בכלל, בעיקר בקרב בני-נוער.

"הסוגיה הנ״ל היא אחת מיני רבות בה עוסק המשרד בימים אלה על מנת למנוע ולהפחית את שיעור המעשנים בישראל. המשרד פועל לקידום תיקוני חקיקה נדרשים לצורך הגברת האכיפה. בכוונת המשרד לפעול גם בעניין הפרסומות המוזכרות בפנייה. כאשר הדרכים שבהן יבוצע התהליך נדונות כעת בתוך המשרד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר