המחלה מתפשטת: מקרה ראשון של אבעבועות הקוף באירופה

המחלה המידבקת זוהתה בשבדיה לאחר שארגון הבריאות העולמי הכריז על חירום בינלאומי בשל התפשטותה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו • המחלה שהתפרצה גם לפני כשנתיים גרמה למותם של כ-200 בני אדם

אבעבועות הקוף. צילום: רויטרס

מקרה של הידבקות באבעבועות הקוף זוהה בשבדיה, כך הודיעה הערב (חמישי) סוכנות הבריאות הציבורית של המדינה. מדובר בהתפרצות מחודשת של המחלה מחוץ לאפריקה, לראשונה זה שנתיים. על פי הסוכנות השבדית מדובר בגרסה מסוכנת יותר של הנגיף, כאשר החולה נדבק בה בעת שהות באפריקה. 

אתמול ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום גלובלי בשל התפרצות המחלה והתפשטותה ברחבי מדינות אפריקה, בייחוד ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו בה דווח מתחילת השנה על 14 אלף הדבקות ו-524 מקרי מוות.

אבעבועות הקוף, צילום: רויטרס

נדבקים ראשונים אותרו ב-13 מדינות ביבשת. נשים וילדים מתחת לגיל 15 נמצאים בסיכון גבוה במיוחד.

בפעם שעברה הכריז הארגון על מצב חירום בגלל אבעבועות קוף ביולי לפני שנתיים. בהתפרצות הקודמת מתו כ-200 בני אדם ונדבקו קרוב ל-100 אלף ב-116 מדינות.

לפי אתר משרד הבריאות הישראלי, Monkeypox, היא מחלה נגיפית מידבקת. תסמיניה כוללים בדרך כלל פריחה על העור, במיוחד באזור אברי המין, פי הטבעת והפה. משך המחלה נע בין שבועיים לארבעה. הדבקה במחלה מאדם לאדם עלולה להתרחש במגע ישיר עם הפריחה, עם נוזלי השלפוחיות או עם הגלדים, או במגע עם חפצים מזוהמים. מרבית ההדבקות מתרחשות בגברים המקיימים יחסי מין עם גברים. המחלה יכולה לעבור גם בין בני אדם וגם מבעלי חיים לאנשים.

אבעבועות הקוף, צילום: אי.פי

"ההתפשטות של הזן החדש (של המחלה) במזרח הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, איתורה במדינות השכנות שבעבר לא דיווחו על נוכחות המחלה, והפוטנציאל להמשך ההתפשטות באפריקה מדאיגים ביותר", אמר אתמול ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר