סעו לאט: עלייה חדה בשיעור הנשים והמבוגרים שנפגעים בכביש

מחקר חדש חושף: נשים נפגעות בתאונות דרכים יותר מגברים • עוד נמצאה עלייה בשיעור המבוגרים הנפגעים בתאונות • אבל יש גם חדשות טובות: ירידה משמעותית במקרי מוות כתוצאה מתאונות דרכים

השר לביטחון לאומי מעורב בתאונת דרכים בצאתו מזירת הפיגוע ברמלה // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מחקר חדש מצא זינוק של 40% בשיעור הנשים הנפגעות מתאונות דרכים במהלך שני העשורים האחרונים, מ-37.7% בשנת 1998 לכ-55% בשנת 2019. נוסף על כך נרשמה עלייה מדאיגה של 94% בבני 65 ומעלה שהיו מעורבים בתאונות. החדשות המעודדות - חלה ירידה משמעותית בשיעור התמותה של הפצועים בתאונות. ככל הנראה בשל שיפור בטיפול בפצועי טראומה לצד שיפור באביזרי הבטיחות בכלי הרכב.

המחקר, שפורסם בכתב העת של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, בחן מגמות של פציעות בקרב נפגעי תאונות דרכים (במיוחד בקרב נוסעים ברכב פרטי) שאושפזו בבתי חולים. את המחקר ערכה שרון גולדמן, ד"ר מורן בודס ועמיתיהם מהמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר.

תאונת דרכים (ארכיון). נרשמה עלייה בפגיעות חמורות בבטן ובחזה, צילום: כיבוי והצלה צפון

החוקרים עשו שימוש בנתוני מאגר המידע של רשם הטראומה הלאומי כדי לבחון את המגמות בקרב הנוסעים ברכב פרטי שנפגעו בדרכים ואושפזו בשנים 1998 עד 2019. מהממצאים עולה כי במשך 22 שנה היו 21,173 נוסעי מכוניות פרטיות שנפצעו ואושפזו בששת מרכזי הטראומה בישראל.

רבע מהנהגים היו צעירים (בגיל 24-16); 48.4% מהנהגים היו בין הגילאים 44-25; 17.7% היו בגילאים 64-45; ו-9.3% היו בני יותר מ־65. 60% מהנהגים היו גברים ו-40% נשים.

יותר מ-75% מהנהגים המאושפזים בבית החולים היו יהודים. עם זאת, כשליש מכלל נוסעי המכוניות (לא הנהגים) המאושפזים היו לא-יהודים. 38.3% מהנוסעים שנפגעו ישבו מקדימה ו-44.3% ישבו מאחור.

תאונת דרכים (ארכיון). חלה ירידה משמעותית בשיעור התמותה של הפצועים בתאונות, צילום: קוקו

על פי מסקנות המחקר, קיימת עלייה במעורבות נשים כנפגעות תאונות דרכים (גם כנהגות וגם כנוסעות), ושל מבוגרים מעל גיל 65. את העלייה בנפגעים מבוגרים ניתן לקשר לעלייה בתוחלת החיים ובמספר הנהגים המבוגרים.

במקביל, נרשמה עלייה בפגיעות חמורות בבטן ובחזה, לצד ירידה בתמותה של הפצועים בבית החולים. לטענת החוקרים הירידה בשני העשורים האחרונים בתמותה קשורה לשיפורים במערך הטראומה בבתי החולים בישראל לצד שיפור במערכות הבטיחות והאבזור ברכבים (למשל מערכות בלימה, כריות אוויר, חגורות בטיחות, מערכות לחץ אוויר בצמיגים וכו').

פציעות קשות בבטן ובחזה

בעוד שאמצעי הבטיחות ברכב השתפרו במהלך שני העשורים האחרונים ממצאי ממחקר מראים עלייה מתמשכת באחוז הפציעות הקשות בבטן ובחזה. לדברי החוקרים הסיבה לכך עשויה לנבוע מהתנהגות הנהג.

נפגעי תאונות הדרכים בישראל מהווים 25% מכלל האשפוזים הקשורים לטראומה, ויותר מ-40% ממקרי האשפוז הקשים הם של נפגעי תאונות דרכים.

חדר ניתוח. הירידה בתמותה קשורה לשיפורים בבתי החולים בישראל, צילום: GettyImages (אילוסטרציה)

"הממצאים מספקים הצצה לתמורות שהתרחשו בנפגעי תאונות הדרכים לאורך השנים, בראשם האזרחים הוותיקים בני 65 ומעלה, שמהווים את קבוצת הנפגעים העיקרית", אומרת שרון גולדמן, ממובילות המחקר. "הממצאים שלנו יכולים לסייע לקובעי מדיניות להעריך ולפתח התערבויות עתידיות לשיפור הבטיחות בדרכים, מניעת פציעות וטיפול".

פרופ' נחמן אש, יו"ר המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, הגיב לממצאים: "המחקר מדגים את חשיבות רשם הטראומה הלאומי כדי לבחון נתונים ולהגיע למסקנות היכולות לשמש את מקבלי ההחלטות בעניינים שונים. הממצאים המדאיגים של מחקר זה מלמדים על עלייה בשיעור פציעות המבוגרים ופגיעות חזה ובטן מחייבת בחינה ומציאת דרכי התמודדות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר