שני צעירים אושפזו במצב קשה לאחר שימוש בסיגריות אלקטרוניות מזויפות

על פי החשד, השניים, בשנות ה-20 לחייהם, צרכו חומרים מסוכנים המנסים לדמות את השפעת התרכובות הנמצאות בצמח הקנאביס • זהו המקרה השלישי שמטופל בבית החוליםרמב"ם בתקופה האחרונה

סיגריות אלקטרוניות (להמחשה). צילום: אי.פי

מקרים נוספים של פגיעה עקב שימוש בסיגריה אלקטרונית: היחידה לטיפול נמרץ פנימי ברמב"ם טיפלה בשבוע שעבר בשני צעירים, בשנות ה-20 לחייהם שהגיעו במצב קשה, ככל הנראה על רקע שימוש בסיגריות אלקטרוניות ("וויפים") מזויפות. כעת חל שיפור במצבם.

על פי החשד, בשני המקרים, צרכו הצעירים "וויפים" המכילים קנבינואידים סינתטיים, חומרים מסוכנים המנסים לדמות את השפעת התרכובות הנמצאות בצמח הקנאביס, ה-THC וה-CBD, כפי שניתן למצוא בסמי הפיצוציות, דוגמת "נייס גאי". אחת הסיגריות האלקטרוניות סומנה כמכילה קנאביס, אך למעשה הכילה קנבינואידים סינתטיים, חומרים מסוכנים בהרבה.

זהו המקרה השלישי שמטופל ברמב"ם בתקופה האחרונה, כאשר רק לפני מספר שבועות טופל ברמב"ם צעיר נוסף, אשר הגיע במצב קשה, בנסיבות דומות.

"מצבם של הצעירים שהגיע אלינו היה קשה, והם סבלו מהשלכות וסיבוכים שונים, כך שנאלצנו להרדים ולהנשים אותם. השניים התאוששו, בזה אחר זה, וחל שיפור במצבם. אנחנו ממשיכים לעקוב אחריהם", אומר ד"ר אסף מילר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ פנימי ברמב"ם.

ד"ר יעל לוריא, מנהלת המכון הארצי למידע בהרעלות ברמב"ם, מציינת שהמקרים הללו מדגישים עד כמה חשוב להקפיד ולהיזהר מחומרים מסוכנים שנמכרים במסווה של חומרים חוקיים: "השימוש בקנבינואידים סינתטיים בסיגריות אלקטרוניות הוא ידוע ומוכר ומסוכן ביותר. אלו חומרים שהשפעות שלהם עלולות להיות קשות ולהוביל לנזקים נרחבים. ישנו קושי להוכיח את המקרים הללו, כאשר הם מגיעים לבתי החולים, מכיוון שהם לא מתגלים בבדיקות מעבדה שגרתיות המבוצעות במרבית בתי החולים.

ד"ר ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז הארצי למידע בהרעלות, צילום: דוברות רמב"ם

"ניתן לבחון את הסיגריות עצמן ואת דגימות הדם והשתן במעבדות מיוחדות. לכן, במידה ומתפנים לבית חולים במקרים שעלולים להיות קשורים לנסיבות כאלה, חשוב להגיע עם הסיגריה, כדי שנוכל לבחון את הנסיבות באופן ראוי".

באפריל שעבר מת הנער מידן קלר (16) שעישן סיגריה אלקטרונית וראותיו קרסו. בהמשך חובר למכשיר אקמו המחליף את פעילות הלב והריאה ומת כאשר המכשיר התנתק באופן פתאומי מגופו. מספר שבועות לאחר מכן אושפז נער נוסף בקפלן עם פגיעה ריאתית מסיגריה אלקטרונית.

בעקבות מותו של קלר ז"ל מינה מנכ"ל משרד הבריאות "צוות לאומי למיגור שימוש של נוער בסיגריות אלקטרוניות", בראשות ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראשת שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, למלחמה בעישון בקרב ילדים ובני נוער.

בין המלצות הצוות היו להעלאת המס המוטל על סיגריות אלקטרוניות (נוזל המילוי) לשם השוואתו למס על סיגריות - צעד שמיושם בימים אלו. המלצות וספות שטרם יושמו: איסור שיווק של סיגריות אלקטרוניות בטעמי פירות, ממתקים או תבלינים, להגביל מכירה של מוצרי עישון מגיל 21 ולהגביל את נקודות המכירה. והציב יעד להוריד את שיעור המעשנים אל מתחת ל-5% עד שנת 2035 (כיום הוא 20%). זאת, תוך התמקדות במניעת התחלת עישון בקרב בני נוער.

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון: "המקרה המצער אינו מפתיע. מרבית הסיגריות האלקטרוניות שנמכרות בארץ מיוצרות בסין ומיובאות לכאן כמוצר צריכה, שאינו עובר שום בדיקת תכולה או בטיחות. לכך יש להוסיף את הייבוא ללא פיקוח של רכיבי עישון בהרכבה עצמית, כחלק מניסיון תעשיית הסיגריות האלקטרוניות להתחמק מתשלום המס על המוצרים. הדבר פותח פתח לשינוי הרכיבים והתכולה של מוצרי העישון, ללא פיקוח ובמקביל מתיר ליבואן להתכחש לאחריותו על המוצר הסופי הנמכר בשוק".

מחקרים מדעיים שנאספו בשנים האחרונות באגודה למלחמה בסרטן מצאו קשר בין סיגריות אלקטרוניות ותסמינים כמו שיעול, הקאות, סיכון לאסתמה, לחץ דם גבוה, התקפי לב, ופגיעה במערכת הנשימה והריאות. כמו גם, נזקים להתפתחות המוח אצל בני נוער וצעירים המובילים לבעיות קשב, בעיות למידה, חוסר יציבות רגשית, דיכאון וחרדה.

בנוסף עדויות דעיות חדשות גם מצאו שינויים גנטיים הקשורים להתפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה, באיזור הריאות ובשלפוחית השתן אצל המשתמשים. במקביל בעולם, תועדו עשרות מקרי מוות של מחלת המאיידים (EVALI), שהיא נזק ריאתי חמור הנגרם מחדירה של חומרים מזיקים לריאות בעקבות הסיגריות האלקטרוניות, לרבות חלקיקי מתכות וחומר בשם ויטמין E אצטט, במקרים מסוימים עד כדי קריסה של איברי הנשימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר