שיטה חדשה למדידת שומן. צילום: gettyimages

תגידו ביי ל-BMI: מדדי ההשמנה החדשים

השמנה תוגדר מעתה גם לפי היחס בין היקף המותניים לגובה • 38% מהנשים ו-30% מהגברים בישראל עשויים להיות מושפעים מההגדרה החדשה • פרופ' דיקר: "30% מהמבוגרים מעל גיל 45 חיים עם השמנה ולא מקבלים תמיכה רפואית"

[object Object]

איגוד הרופאים האירופאי לחקר וטיפול בהשמנה (EASO) הכריז היום על מהפכה בהגדרת השמנה, עם אימוץ מדדים חדשים שמתמקדים בהשמנה בטנית וחלוקת השומן בגוף, לצד מדד מסת הגוף (BMI) המסורתי.

לפי ההנחיות החדשות, אנשים עם מדד BMI בין 25 ל-30 (המוגדרים כיום כבעלי עודף משקל) יכולים להיות מסווגים כסובלים מהשמנה אם יש להם הצטברות שומן בטנית משמעותית. המדד החדש מחושב כהיקף מותניים חלקי גובה, כאשר תוצאה גבוהה מ-0.5 בשילוב עם מחלה הקשורה להשמנה מובילה לאבחנת השמנה.

הגדרות חדשות לשומן, צילום: gettyimages

פרופ' דרור דיקר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בהשמנה בבית החולים השרון ושותף לגיבוש ההנחיות, מסביר: "אנחנו רוצים לצאת מה'כלוב' של BMI ולשים לב לתחלואה שנלווית למחלת ההשמנה. זה לא רק BMI אלא התפקוד של רקמת השומן."

השינוי צפוי להשפיע על אחוזים ניכרים מהאוכלוסייה. בישראל, 38% מהנשים וכ-30% מהגברים בגילאי 20-64 מוגדרים כיום כסובלים מעודף משקל ועשויים להיות מושפעים מהמדד החדש.

פרופ' דרור דיקר. "השמנה היא מחלה שגורמת לתחלואה מטורפת אבל היא שקופה", צילום: שלומי יוסף

המשמעות המיידית של השינוי היא שיותר אנשים צפויים להיות זכאים לטיפולים תרופתיים להשמנה. פרופ' דיקר מדגיש: "30% מהמבוגרים מעל גיל 45 בישראל חיים עם השמנה ולא מקבלים שום תמיכה רפואית מאף גורם. זו מחלה שגורמת לתחלואה מטורפת אבל היא שקופה."

ההנחיות החדשות, שפורסמו גם בכתב העת המדעי Nature Medicine, מסמנות שינוי משמעותי בתפיסת ההשמנה כמחלה ומדגישות את הצורך בגישה מקיפה יותר לאבחון וטיפול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו