חיה בסביבה מימית, שיעור תמותה של כמעט 100%: זוהי אמבה אוכלת מוח

ההדבקה נעשית בשאיפה דרך האף, והאמבה מגיעה ישירות למוח • ד"ר אבו זיאד, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז רפואי צפון (פוריה): "בעולם דווחו ואובחנו כמה מאות מקרים, ורק 11 אנשים שרדו" • ד"ר עיינה דביר, שטיפלה בצעיר המאושפז בבילינסון, תיארה את השתלשלות המקרה - וההתעקשות של העמיתה שלה שהצילה את חייו

אמבה אוכלת מוח מזן "נאלגריה פואלרי". צילום: ויקיפדיה

"אמבה אוכלת המוח" (Naegleria fowleri), היא טפיל חד-תאי נדיר אך קטלני הנמצא במקורות מים מתוקים חמים. ד"ר היבא אבו זיאד, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ומניעת זיהומים במרכז רפואי צפון (פוריה), מסבירה את מהות האמבה המסוכנת: "ניגלריה פאולרי היא אמבה שחיה בסביבה מימית והופכת למדבקת כשטמפרטורות המים גבוהות. ההדבקה נעשית בשאיפה דרך האף, והאמבה מגיעה ישירות למוח".

האמבה הנדירה, צילום: Getty Images

הסכנה הגדולה טמונה בשיעור התמותה הגבוה של המחלה. ד"ר אבו זיאד מדגישה: "בעולם דווחו ואובחנו כמה מאות מקרים, ורק 11 אנשים שרדו. שיעור התמותה הוא 98-99 אחוז." המחלה מתפתחת במהירות, כאשר התסמינים הראשוניים כוללים חום וכאבי ראש, אך המצב עלול להידרדר במהירות לכדי מצב קריטי.

חשוב לציין כי ההדבקה מתרחשת רק כאשר מים נגועים נשאפים דרך האף, ולא דרך בליעה או מגע עם העור. לאור זאת, מומחים ממליצים להיזהר ברחצה במקורות מים חמים, במיוחד בתקופות של טמפרטורות גבוהות.

מקרה נדיר של דלקת מוחית, צילום: גטימ אימג'ס

המקרה האחרון בישראל, של צעיר בן 25 שנדבק באמבה, ממחיש את החשיבות של מודעות ציבורית לסכנות אלו. בעוד הקהילה הרפואית נאבקת להציל את חייו, היא גם מדגישה את הצורך בזהירות ומניעה בעת רחצה במקורות מים חמים.

"אבחנה נדירה ביותר"

ד"ר עיינה דביר, מומחית בנוירוכירורגיה מבלינסון שטיפלה בצעיר: "מדובר בבחור צעיר ובריא בן 25 שהגיע ביום שני השבוע לחדר המיון ביבת חולים השרון בגלל תלונה על חום וכאבי ראש בהכרה מלאה ובמצב יציב. עבר שם בירור ראשוני ועלה חשד לדלקת קרום המוח ויראלית, אך לא משהו שהיה חד-משמעי.

"הוא אושפז במחלקה פנימית בבית חולים השרון וקיבל כיסוי אנטיביוטי רחב. אתמול בשעות הבוקר הוא החל להידרדר מבחינת בלבול. חזרו על בדיקת נוזל מעמוד השדרה ואז העבירו אותו לטיפול נמרץ בבית חולים השרון. לאורך היום המצב המשיך להחמיר ונעשו לו בדיקות CT ראש. ד"ר תמר גוטסמן, מומחית למחלות זיהומיות מבית חולים השרון שלחה בירור נרחב של בדיקות מעבדה וקיבלנו המון תשובות, שהיו שליליות. לאור סיפור שתיאר לה של חשיפה למקורות מים בכינרת ובעין בוקק העלתה חשד לזיהום מחיידק נגלריה, שזו אבחנה נדירה ביותר - 400 מקרים תוארו בעולם.

"בארץ היה מקרה אחד ב-2022 והיא העלתה אבחנה מבדלת. בהסתכלות ראשונית על בדיקות זה היה שלילי. ההתעקשות שלה ראויה לציון. וכבר הוחל בטיפול אנטיביוטי ללפי, מה שמומלץ בספרות, כולל תרופות שלא היו בבית החולים והובאו במיוחד במונית באמצע הלילה.

"החליטו להעביר אותו אלינו, בגלל ההידרדרות שלו ולחץ מוגבר תוך גולגלתי שגרם להחמרה נוספת במצבו. הוא עבר אלינו כשהוא מונשם החדרנו לו נקז. כל בית החולים התגייס לזה. התגייסות מאוד מרשימה. התחלנו גם בטיפול אנטיביוטי ישירות למח. הוא עבר גם MRI דחוף. ואחר הצהריים קיבלנו זיהוי סופי שמדובר בנגלריה. אפשר לומר שב-24 השעות האחרונות הוא יציב. לא רואים החמרה במצב. מצבו מוגדר קשה והוא עדיין נמצא בסכנה לחייו ואנו עושים את המקסימום להוציא אותו מהמצב הזה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר