חשש לתקלה בבדיקה: מטופלים בריאים קיבלו הודעה שיש להם סרטן | כל הפרטים

התקלה מתייחסת רק לבדיקות לגילוי חלבון בשם cd10 ששכיח בלוקמיה ולימפומה בילדים וגם לסרטן שד וחלל הבטן • כמו כן לא בכל בתי החולים בישראל משתמשים בבדיקה הזו • גורם באחד מבתי החולים ציין כי "מדובר בסיכון נדיר ברמה עולמית"

בדיקה לאבחון סרטן העור ׁ(אילוסטרציה) // צילום: Getty Images. צילום: GettyImages

מקרה נדיר: חשש שתקלה בבדיקה לאבחון סרטן עלולה להוביל לאבחון שגוי ולהציג תוצאה חיובית למרות שלנבדק אין סרטן. בעקבות זאת הנחה משרד הבריאות באופן יזום לבצע בדיקה חוזרת בכל מקרה שבו התקבלה תוצאה חיובית.

תאי סרטן (אילוסטרציה), צילום: GettyImages

למשרד הבריאות דווח השבוע על תקלה במספר אצוות (סדרות ייצור), של בדיקת המעבדה Rabbit Monoclonal Primary Antibody, של חברת Roche, המסייעת באבחנה מעבדתית של מחלות גידוליות.

הבדיקה נעשית ברקמה שמוצאת מהגידול ויכולה להעיד האם היא מכילה חלבון מסויים וכך להעיד על המאפיינים של הגידול או על עצם קיומו של גידול סרטני.

מדובר בבדיקה שמשמשת לזיהוי מספר חלבונים במספר סוגי סרטן וברוב המכונים הפתולוגיים בבתי החולים עושים בה שימוש. עם זאת, התקלה מתייחסת רק לבדיקות לגילוי חלבון בשם cd10 ששכיח בלוקמיה ולימפומה בילדים וגם לסרטן שד וחלל הבטן (אנדומטריום). כמו כן לא בכל בתי החולים בישראל משתמשים בבדיקה הזו.

"סיכון נדיר ברמה עולמית"

במשרד הבריאות ציינו כי הרופאים לא מסתמכים רק על תוצאת בדיקת מעבדה זו בקביעת אבחנה. "משמעות התקלה היא סיכון, שמוערך על ידי החברה כנדיר, לקבלת תוצאה חיובית שגויה (False Positive), בתהליך אבחון מחלות גידוליות ולקבלת טיפול לא תואם. חשוב לציין כי הבדיקה מהווה רק חלק מתהליך האבחנה של מחלות גידוליות מסוימות, שכולל בדיקות נוספות ובחינתן על ידי הרופאים המטפלים. כלומר, לא די בתוצאת בדיקה זו על מנת לאבחן מחלה גידולית.

לאחר התייעצות של גורמי המקצוע במשרד עם מומחים בתחום הפתולוגיה, נראה שפתולוג מוסמך ומיומן יוכל לזהות את האבחון השגוי. עם זאת, הנחתה ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות את בתי החולים לבצע בדיקה של המקרים בהם התקבלה תוצאה חיובית ולעדכן את המשרד ככל ונמצאו מקרים בהם היה אבחון שגוי. "משרד הבריאות ימשיך ויעדכן את הציבור ככל ויהיה בכך צורך".

גורם באחד מבתי החולים ציין כי "מדובר בסיכון נדיר ברמה עולמית" וכי פתולוגים לא נוהגים לאבחן גידול או סוג תא רק בהסתמך על הבדיקה הזו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר