"הייתי בין חיים למוות": חייו של הלוחם שנפצע בעזה ניצלו הודות לשני הצוותים שניתחו אותו בו זמנית

רפאל, צלף בגבעתי, פונה במצב אנוש לחדר ניתוח בהדסה עין כרם שם נאבקו על חייו • מנהל האגף הכירורגי סיפר כי הפציעות של היו חמורות והדימום היה מאסיבי ביותר • הגעתי להדסה ותוך שניות בערך עשרים אנשי רפואה רכנו מעליי, הם הצילו לי את החיים", סיפר רפאל

רפאל עם ד״ר דיאנה פנחסוב. צילום: דוברות הדסה

בתוך חדר ניתוח אחד בהדסה עין כרם, נאבקו שני צוותי מנתחים על חייו של רפאל, לאחר שאיבד דופק במהלך פציעתו הקשה בעזה. הצלף מגבעתי נורה כאשר חיפה על חבריו הלוחמים ופונה במסוק הישר אל ידי המומחים אשר טיפלו בפציעותיו הרבות ובדימום המאסיבי. פרופ' אלון פיקרסקי, מנהל האגף הכירורגי בהדסה: ״הפציעות של רפאל היו חמורות והדימום היה מאסיבי ביותר. הניתוח הצליח ורפאל יוכל לחזור לשגרת חייו כאדם בריא לחלוטין".

תיעוד מהשטח - פינוי פצועים על ידי חיל האוויר ו-669 (ארכיון) // דובר צה"ל

הדרמה שהתחוללה בחדר הניתוח בהדסה עין כרם, כששני צוותי מנתחים נלחמו על חייו של רפאל – הוכיחה את עצמה. חייו של החייל בן ה-21 ניצלו לאחר שהגיע במצב קשה ביותר וסבל מאיבוד דם מאסיבי. בשטח, כאשר נפצע, אף איבד את הדופק. לצוותי הכירורגיה, המרדימים וצוות חדר הניתוח בהדסה היה ברור שזו הולכת להיות משימת הצלה מאתגרת והם פעלו בכל הכלים, הידע והניסיון העומדים לרשותם מהרגע בו נחת המסוק ועד לסיום הניתוח המורכב.

סמ"ר רפאל, צלף מחטיבת גבעתי המתגורר בראש העין, היה מבין הכוחות הראשונים שנכנסו לעומק רצועת עזה עם תחילת התמרון הקרקעי. במשך חודשים רפאל וצוות הלוחמים ביצעו משימות מבצעיות רבות כשתפקידו של רפאל היה קריטי לביצוע כל משימה. "בכניסה הראשונית לעזה הייתה התרגשות״, מתאר רפאל. ״היה גם פחד, אבל זה רק דירבן אותי עוד יותר לבצע את המשימות על הצד הטוב ביותר. לאורך כל היום אנחנו נלחמים בהתקפה ובהגנה ומחסלים מחבלים כשהתפקיד שלי כצלף הוא להיות העיניים של הפלוגה לשמור על חברים שלי בזמן התקפה וגם כשהם ישנים אני תמיד על המשמר. מדובר על שעות של מארבים שבכולם אתה צריך להיות ערני כל הזמן, זה שוחק אבל מתגמל. אחרי כל משימה אתה מתמודד עם הדברים שאתה רואה דרך הכוונת אבל מבחינתי זה שולי, העיקר שחברים שלי יהיו בריאים ושלמים".

כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל


באחת מהמשימות נדרש הכוח להיכנס לג׳באליה, כשתפקידו של רפאל היה להתמקם בעמדת הצלף ולחפות על הציר. "צריך להבין, המקום שורץ במחבלים – הדריכות בשיא ואני בעמדת הצלף. העין שלי בכוונת כל הזמן ואני שומר על חברים שלי כי זו משימת חיי". רפאל חיפה על הכוח כשהבחין מהעמדה שלו במספר בניינים גבוהים ממולו והחל לסרוק אותם ואז לפתע שמע קול נפץ חזק: "שמעתי בום מטורף ועפתי אחורה מההדף. נורתי על ידי צלף שירה כדור גדול ומאסיבי מאוד, כדור 0.5. חבר שלי השאיר אותי ער עד שהגיע החילוץ".

בזמן שמתנהל קרב יריות מתמשך בין הכוח למחבלים, חבריו הלוחמים החלו לפנות את רפאל מהאזור כשהוא מדמם באופן מאסיבי. "כל זמן הפינוי הייתי בהכרה מעורפלת. חשבתי שאני צורח את נשמתי מכאבים, אבל אחרי זה סיפרו לי שלא הצלחתי להוציא קול. איבדתי הרבה מאוד דם וכבר בשטח נתנו לי כמה מנות דם כדי לייצב אותי".

בשטח, בזמן שנאבקים על חייו, נשמעה הצפירה של ערב יום הזיכרון ובאותם רגעים רפאל איבד את הדופק לכמה שניות: "אלה היו רגעים קריטיים, הייתי בין חיים למוות". כשהוא במצב קשה הוא פונה במסוק אל בית החולים הדסה עין כרם, שם הוא הוכנס לניתוח חירום. "הגעתי להדסה ותוך שניות בערך עשרים אנשי רפואה רכנו מעליי. הם הצילו לי את החיים". פרופ' אלון פיקרסקי, מנהל האגף הכירורגי בהדסה שניתח את רפאל מספר: "רפאל הגיע אלינו במצב קשה מאוד עם פגיעה בצד השמאלי של החזה, פצע פתוח בבית החזה, שברים בצלעות ודם שנזל חופשי בחלל הבטן, מה שסיכן את חייו מאוד. מנות הדם שקיבל בשטח הצליחו להשאיר אותו יציב יחסית עד להגעה להדסה".

בית חולים הדסה עין כרם, צילום: אורן בן חקון

בניתוח החירום פעלו שני צוותים שונים שטיפלו בו זמנית בפגיעה הנרחבת של רפאל, האחד פרופ' מיקלוש באלה, מנהל יחידת כירורגיה דחופה וטראומה בהדסה עין כרם עם פרופ' אורי ולד, מנהל היחידה לכירורגית חזה זעיר פולשנית, שטיפלו בפגיעה בבית החזה, והצוות השני של פרופ' פיקרסקי וד"ר דיאנה פנחסוב, רופאה בכירה במחלקה הכירורגית, שטיפלו בפגיעה שבחלל הבטן.

"בזמן שפרופ' באלה ופרופ' ולד טיפלו בבית החזה, אני וד"ר פנחסוב טיפלנו בפגיעה הבטנית החמורה – הטחול היה מרוסק לחלוטין ונאלצנו לכרות אותו", מספר פרופ' פיקרסקי. ד"ר פנחסוב מוסיפה: "בזמן הניתוח היה דימום מאסיבי מחלל הבטן ומאזור הריאות בשל הפגיעות החמורות מהן סבל רפאל. לאחר שהוצאנו את הטחול וניקזנו את בית החזה. רפאל הועבר להתאוששות שלאחריה עבר גם השתלת עור נרחבת באזור הפציעה".

הדסה עין־כרם, צילום: יואב ארי דודקביץ

לאחר שעבר ניתוח פלסטי להשלמת העור על ידי צוות כירורגיה פלסטית, מצבו של רפאל המשיך להשתפר. ״השיקום שלי מהיר״, רפאל מפרט. ״כל יום שעובר אני מרגיש שיפור וזה הרבה בזכות הסביבה התומכת שלי, חברים, משפחה והצוות הרפואי המדהים בהדסה – האחיות והאחים שעושים פה עבודה מסורה, והרופאות והרופאים המקצועיים, הם כולם ביחד הצילו לי את החיים".
עם שחרורו מבית החולים אמר פרופ' פיקרסקי כי הוא מאמין שרפאל יוכל לחזור לשגרת חייו, כפי שהייתה לפני הפציעה: "רפאל הגיע אלינו במצב קשה מאוד, הוא עבר ניתוח מורכב מוצלח והוא יוצא מבית החולים על הרגליים. אני צופה שאחרי התאוששות ושיקום מלא רפאל יבריא לחלוטין ויוכל לחיות חיים רגילים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר