הקונספירציה של ח"כ סון הר מלך: "בדקתם את הקשר בין חיסוני קורונה לחולים בקדחת הנילוס המערבי?"

לפי נתוני משרד הבריאות, אובחנו עד כה 87 מקרים • הגיל הממוצע של החולים הוא 73, אך החולה הצעיר ביותר הוא בן 8 • מומחית למחלות זיהומיות: "המספרים עד כה חריגים"

דיון בנושא התפרצות קדחת הנילוס המערבי // צילום: ערוץ הכנסת

ועדת הבריאות בכנסת דנה הבוקר (שני) בהתפשטות קדחת הנילוס המערבי, אך ח"כ לימור סון הר מלך בחרה להתמקד דווקא בקונספירציה ושאלה: "האם נבדק קשר בין חולים בקדחת הנילוס המערבי לחיסוני קורונה?". ד״ר יעל פארן מבית החולים איכילוב, מומחית למחלות זיהומיות, הגיבה: "זה לא רלוונטי"

לפי נתוני משרד הבריאות, אובחנו עד כה 87 מקרים. הגיל הממוצע 73 (מ-8 עד 96) - רוב החולים קשה הם גברים (55).

נתוני משרד הבריאות לקחת הנילוס המערבי, צילום: ללא

ד״ר פארן אמרה בדיון כי "ראינו שיש משהו חריג מבחינת המספרים. יש לנו 20 מאובחנים חדשים, ולא היה מעולם דבר כזה. רוב החולים מעל גיל 60. רובם ללא מחלות רקע. מספר קטן של מדוכאי חיסון - רובם אנשים עובדים".

עוד ציינה ד"ר פארן: "שישה מהחולים מונשמים. הם היו במצב בריאותי טוב עד שהמחלה גרמה להם לתחלואה קשה. זה החל בשיתוק גפיים ולאחר מכן שיתוק נוירולוגי. מקרי המוות הם מהמחלה עצמה ולא מדברים אחרים".

"המחלה ניתנת למניעה" 

בדיון השתתף גם פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, לדבריו, קדחת הנילוס המערבי היא מחלה ניתנת למניעה: "התחלואה והתמותה החריגה השנה היא קצה הקרחון של ההדבקה ושל סכנות שינוי האקלים לבריאות. ההתפרצות לא מפתיעה לאור חודש יוני החם מתחילת המדידות. ייבוש מקורות המים באופן שיטתי ימנע הדבקה ומחלה. במקום זה אנו עדים לייבוש שירותי בריאות הציבור.

פרופ' חגי לוין, צילום: גדעון מרקוביץ'

"יש פערים בכוח אדם מקצועי ובתשתית טכנולוגית מתקדמת לניטור נפיצות היתושים והתחלואה. חסרה השקעה במוכנות לשינוי אקלים. קיים חשש להופעת מחלות נוספות מועברות על ידי וקטורים כדוגמת קדחת דנגי. יש צורך ביחידת בריאות בכל רשות מקומית, במיוחד בפריפריה.

"המניעה צריכה להיות רציפה ולא רק בזמן התפרצויות. נדרש שילוב ידיים של הרשויות המקומיות והמשרד להגנת הסביבה והציבור לייבוש מקורות המים. נדרש מענה משולב בגישת בריאות אחת על בסיס מדעי תוך הימנעות מהפצת קונספירציות לא מבוססות כמו אלו שהושמעו בדיון בוועדה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר