לוחם נדבק בפטרייה מסוכנת ברצועת עזה - בביה"ח נמצא פתרון מיידי

הלוחם, שנפגע לפני שבעה שבועות ומאז מאושפז בטיפול נמרץ, יקבל באופן מיידי תרופה שהובאה עבור חולה אחר • במקביל תובא עבורו תרופה ניסיונית של חברת פייזר • מנהל היחידה למחלות זיהומיות בקפלן: "בפציעות שיש בהן חשיפה לאדמה עלולים לפלוש לדם עובשים ופטריות - דבר ידוע שקיים בכל חשיפה סביבתית ולא רק באדמת עזה"

פינוי פצועים על ידי מסוקי החילוץ ויחידה 669. צילום: דובר צה"ל

מקרה נוסף של חייל שנפצע בעזה ונדבק בפטרייה: לוחם שנפצע קשה בעזה לפני שבעה שבועות ומאז הוא מאושפז בטיפול נמרץ בשיבא. לצד הפציעה הקשה שממנה הוא סובל, חנן נדבק גם בפטרייה נדירה שחדרה למערכות גופו. לאחר שמשפחתו פנתה לעזרה וביקשה סיוע בהשגת תרופה ניסיונית שנמצאת באירלנד, אנו מפרסמים הערב (ראשון) כי נמצא פתרון.

תיעוד מבטן המסוק: כך פינתה יחידת 669 פצועים מעומק הרצועה // דובר צה"ל

החייל יוכל לקבל מיידית ובאופן זמני את התרופה הזו, שכבר יובאה לארץ עבור חולה אחר שכבר לא זקוק לה. במקביל, תובא עבורו לארץ התרופה הנסיונית של חברת פייזר, שנקראת Fosmanogepix.

יותר מ-20 מקרים של הידבקויות

בהודעה שהופצה בקבוצות רבות ברשת נכתב: "מחר לפנות בוקר ימריאו לארץ זוג ישראלים שיכולים להביא את התרופה, אך כרגע לא מצליחים לקבל את התרופה מהחברה. הדחיפות קריטית לחייו ברמת השעות. מדובר בענייני נפשות ולכן בודקים כל אפשרות - האם למישהו יש דרך להגיע לחברה הזו בדחיפות היום כדי לאפשר את איסוף התרופה?"

כאמור, בשיבא מצאו פתרון מיידי, שאושר על ידי החברה. החייל יוכל להתחיל לקבל את הטיפול באופן מיידי, כאשר במקביל תובא עבורו התרופה מחו"ל.

פינוי חייל פצוע (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

עד כה נודע על יותר מ-20 מקרים של חיילים שנפצעו קשה בלחימה בעזה ובמהלך אשפוזם התגלה שהם סובלים גם מזיהום מפטריות או מעובש שסיכן את חייהם.

בתחילת דצמבר נפטר חייל שהיה פצוע קשה מאד ואושפז בטיפול נמרץ באסותא אשדוד. במהלך האשפוז עבר החייל קטיעה בשל הידרדרות במצבו. הרופאים נלחמו על חייו ואף התייעצו עם מומחים מחו"ל, אך לצד איבוד דם רב ומצבו הקשה הוא נדבק בעזה גם בזיהום פטרייתי שנמצא בקרקע המקומית, ולכן מצבו הידרדר במהירות.

לא רק באדמת עזה

חייל נוסף שסבל מזיהום פטרייתי והיה במצב קשה אושפז גם הוא בשיבא. באיגוד למחלות זיהומיות דיווחו על כ-20 מקרים של זיהומים בקרב חיילים, ואף פרסמו הנחיות מקצועיות לכלל המומחים באילו מקרים יש לקחת תרביות לאיתור מוקדם של זיהום כזה ואיזה טיפול תרופתי ניתן לתת.

פרופ' אורן צמחוני, מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי קפלן, צילום: גלעד שעבני שופן

הפטריות והעובשים שבהם מדובר חודרים לגוף דרך הפציעות או הרקמות הנמקיות של החיילים ועלולים להתפשט דרך מחזור הדם ולפגוע באיברים פנימיים. יצויין שמדובר בזיהום שאיננו מידבק ואינו עובר ממטופל למטופל, כך שאין חשש שיתפשט בבתי החולים בין הפצועים. בנוסף, כפי שאומרים המומחים, לא מדובר בפטרייה היחודית לאדמת הרצועה.

מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי קפלן וחבר האיגוד למחלות זיהומיות, פרופ' אורן צמחוני, הסביר ל"ישראל היום" מהו הזיהום המדובר: "בפציעות שיש בהן חשיפה לאדמה עלולים לפלוש לדם עובשים ופטריות, וזה דבר ידוע שקיים בכל חשיפה סביבתית של פצעים חודרים, לא רק באדמת עזה. שילוב של חשיפה ממושכת לאדמה ונוכחות של רקמות פגועות ונימקיות מהווה מצע נוח להתפשטות של עובשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר