ח"כ וולדיגר תנסה לשלול ניתוחים קוסמטיים ממחבלים, בהסתדרות הרפואית מתנגדים: "מחויבים למתן טיפול שוויוני"

סגנית שר האוצר תציע לשלול שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסירים ביטחוניים • יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית: "העובדה שטיפול רפואי כלשהו ייקבע ברמת השר מהווה הפרה של האתיקה הרפואית" • שי גליק שמייצג את השוטר שנפצע בפיגוע שביצעה המחבלת שדרשה ניתוח אף: "מחבל שמנסה לרצוח יהודים אמור לסבול ולא להתפנק"

ניתוח אף. מאיזה גיל אפשר?. צילום: Getty Images (אילוסטרציה)

הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית וארגון רופאים לזכויות אדם מתנגדים נחרצות להצעת החוק של ח"כ מיכל וולדיגר לשלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסירים ביטחוניים, שתעלה מחר (רביעי) לראשונה להצבעה בוועדה לביטחון לאומי.

הצעת החוק של ח"כ וולדיגר נולדה בעקבות עתירה שהגישה אסירה ביטחונית, אסראא ג'עבאס, תושבת ג'בל מוכבר בירושלים, שנידונה לעונש מאסר של 11 שנים לאחר שביצעה פיגוע טרור באוקטובר 2015. לאחר שנידונה למאסר, ג'אבעס הגישה עתירה לבית המשפט העליון, בדרישה שיורה לשב"ס להעביר התחייבות כספית להליך רפואי של שחזור חלק מאפה, בהתאם להמלצה של המרפאה לכירורגיה פלסטית בביה"ח רמב"ם.

מתכוונת לסגור את הברז לאסירים הביטחוניים. ח"כ מיכל וולדיגר, צילום: אורן בן חקון

כאמור, ח"כ וולדיגר תעלה מחר את ההצבעה בוועדה לביטחון לאומי על מנת למנוע מקרים בהם מדינת ישראל נדרשת לממן הליכים קוסמטיים של אסירים ביטחוניים. בהסתדרות הרפואית מתנגדים בטענה שלא ניתן להפלות במתן טיפול רפואי. לפי הצעת החוק, אסיר בטחוני לא יהיה זכאי למימון המדינה לטיפול רפואי שמטרתו שיפור איכות חיים, לרבות טיפולים קוסמטיים ותרופות שאינן בסל הבריאות.

יו"ר הלשכה לאתיקה בהסתדרות הרפואית ד"ר יוסי ולפיש פנה לח"כ צביקה פוגל יו"ר הוועדה לביטחון לאומי והתריע: "ההסתדרות הרפואית בישראל מתנגדת נחרצות להצעות חוק המבחינות בין סוגי אסירים בכל הקשור לטיפול רפואי. בהתאם לכללי האתיקה הרפואית, כל בן אדם באשר הוא זכאי לטיפול רפואי, ללא אפליה, בין אם מדובר באסיר ובין אם מדובר באסיר מסוג מסוים. אשר על כן, כל טיפול שניתן לאסיר אחד בהתאם לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, יינתן למשנהו". 

מתנגד נחרצות להצעה. ד"ר יוסי ולפיש, צילום: יהודה פרץ

עוד הוסיף כי "הרופאים במדינת ישראל מחויבים למתן טיפול על פי אמות מידה של שוויון וצדק, וללא ערבוב שיקולים זרים. אנו מצרים על הצעות החוק שמערבבות בין דבר בשאינו דבר ומאיימים לפגוע בנכס צאן הברזל- הרפואה"

בנייר עמדה של ארגון רופאים לזכויות אדם ציינו כי הצעת החוק מסמיכה את הועדה לביטחון לאומי ואת השר לביטחון לאומי לקבוע החרגות ולהחליט למי להעניק טיפול רפואי "העובדה שטיפול רפואי כלשהו ייקבע ברמת השר מהווה הפרה של האתיקה הרפואית שבה טיפול חייב להינתן על בסיס צורך רפואי ומתוקף הסל לו התחייבה המדינה".

במי יתמוך? ח"כ צביקה פוגל, צילום: אורן בן חקון (ארכיון)

עוד צויין כי ההגדרה "שירותי בריאות משפרי חיים" עלולה לזלוג לטיפולים חיוניים ויש פה סכנה אמיתית לכך שאסירים לא יקבלו גם טיפולי כאב, פיזיותרפיה, טיפולים בבעיות ראייה ועוד. הצעת החוק סותרת את חוק זכויות החולה ואמנות בינלאומיות שעליהן חתוממה ישראל. "צוותי בריאות ורופאים.ות מחוייבים לעשיית הטוב – ולא רק להימנעות מנזק. לפיכך, מרגע שנקבע סטנדרט של טיפול רפואי במדינה ההולם את ערכיה וערכי קהילת הבריאות שלה, הוא הופך לסטנדרט שהיא מחוייבת להעניק לכל הנמצאים באחריותה – לא כל שכן כאשר מדובר באנשים המצוים במשמורת ואינם יכולים לדאוג לטיפולים בעצמם"

שי גליק מנכ"ל בצלמו שמייצג את השוטר משה חן שנפצע בפיגוע שביצעה ג'אבעס מסר: "מדובר בחוק ברור שהיה אמור לעבור מזמן. מחבל שמנסה לרצוח יהודים אמור לסבול ולא להתפנק. לא ייתכן שאני וחברי נכי כוחות הביטחון ניאבק על זכויות רפואיות ומחבלים יקבלו טיפולים חפשי חינם". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר