סרטן צוואר הרחם: חוסר המודעות שעלול לסכן את הנשים

מסקר שנערך לרגל חודש המודעות לסרטן צוואר הרחם עולה כי 92% מהנשים לא התחסנו נגדו לפני שחלו • הסיבה: היעדר מידע לגבי הסרטן הרביעי בשכיחותו בישראל

חיסון נגד סרטן צווואר הרחם , צילום: גדעון מרקוביץ

חודש המודעות למחלת סרטן צוואר הרחם מצוין בישראל ובעולם החודש, ומנתונים שנאספו בקרב חולות סרטן צוואר הרחם - הסרטן הרביעי בשכיחותו בישראל - בישראל עולה תמונה מדאיגה. כמעט 90% מהנשים שחלו בסרטן צוואר הרחם לא ידעו כמעט דבר על המחלה לפני שאובחנו, 92% לא התחסנו נגד סרטן צוואר הרחם לפני שחלו, 60% נאלצו להתפטר מהעבודה או לצאת לחל"ת לאחר שאובחנו.

מנתונים עדכניים של משרד הבריאות עולה כי ב־2019 אובחנו 1,381 נשים עם גידולים טרום־סרטניים בצוואר הרחם ועוד 262 נשים עם סרטן צוואר הרחם. 98 נשים נפטרו מהמחלה. סרטן צוואר הרחם אחראי לכמעט 10% ממקרי הסרטן בנשים ולכ־2% מכלל הפטירות מסרטן.

60% נאלצו להתפטר מהעבודה או לצאת לחל"ת לאחר שאובחנו. אילוסטרציה, צילום: GettyImages

כ־3,000 נשים חולות מדי שנה בסרטנים גיניקולוגיים, ובעמותת "הבית של בר" נותנים מידע ותמיכה לחולות ופועלים למיצוי זכויותיהן ולהעלאת מודעות. משאלון שהעבירו בארגון בקרב 116 חולות בסרטן צוואר הרחם, בנות 21 עד 72, עולה כי ישנם פערי מידע רבים לגבי המחלה, וגם לאחר האבחון הנשים לא מקבלות את מלוא המידע מהצוותים הרפואיים.

68% מהנשאלות ענו כי "לא ידעו כלום" על סרטן צוואר הרחם טרם האבחון ו־21% ענו "ידעתי מעט". למרות שסרטן זה פוגע בפוריות, רק מחצית מהמטופלות השיבו כי הרופאים שוחחו איתן על פוריותן לפני שעברו טיפולים או ניתוח, ורק כרבע (27.5%) אמרו ששוחחו איתן על הנושא לאחר הטיפולים. רק 10% מהמטופלות מביאות ילדים לעולם לאחר שחלו (הנתון כולל גם פונדקאות או טיפולי פוריות).

המקום הכי אינטימי

"מהסקר עולים סימני שאלה מדאיגים אשר עשויים להצביע על צורך דחוף בשיפור תקשורת אפקטיבית בין הגורמים המטפלים לבין המטופלות. הוא עשוי להצביע על היעדר מודעות מספקת לווירוס הפפילומה האנושי והאפשרות להתחסן כנגדו וכנגד מחלת סרטן צוואר הרחם", אומרת בר לוי, יו"ר ומנהלת העמותה "הבית של בר".

אישה בבדיקה לגילוי סרטן צוואר הרחם, צילום: GettyImages

לדבריה, "בסרטן שד יש כ־5,000 חולות בשנה, ובסרטנים גינקולוגיים יש כ־3,000 חולות. אנחנו רוצות לנרמל את השיח ולהגיע לאותו מקום של מודעות לגילוי מוקדם כמו בסרטן שד. מהסקר ראינו שנשים מאוד מתביישות ומפוחדות מהמחלה, אולי כי זה המקום הכי אינטימי שלנו כנשים. בסקר ראינו ש־45% מתביישות במחלה ו־50% מרגישות בודדות - והנתון הזה ממשיך ללוות את המטופלות".

בסל התרופות האחרון הורחב מימון הבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם גם עבור נשים מעל גיל 55. בעמותה מברכים על הצעד ומציינים ש־42% מהמאובחנות הן מעל גיל 55. כמו כן נכנס לסל התרופות החיסון נגד וירוס הפפילומה עבור גברים ונשים עד גיל 26.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר