סדרת הדרמה "מפלצות" של נטפליקס, שהחלה את דרכה בספטמבר 2022 עם העונה הראשונה על ג'פרי דאהמר והמשיכה בספטמבר 2024 עם העונה השנייה על האחים מננדז, הפכה לתופעה תרבותית חסרת תקדים, עם נתוני צפייה מרשימים שמלווים בדיון ציבורי סוער על הגבולות האתיים של בידור המבוסס על פשעים אמיתיים.
העונה הראשונה שהתמקדה בסיפורו של הרוצח הסדרתי ג'פרי דאהמר, שברה שיאי צפייה והפכה לסדרה האמריקאית השנייה הנצפית ביותר בתולדות נטפליקס בתוך 28 ימים בלבד. הסדרה זכתה לדירוג של 82% מהקהל באתר Rotten Tomatoes, וגרפה פרסים יוקרתיים, כולל גלובוס הזהב עבור השחקן הראשי אוון פיטרס.
העונה השנייה שיצאה בחודש ספטמבר האחרון, מספרת את סיפורם של האחים מננדז, המשיכה את המומנטום המרשים כשבשבוע הראשון לשידורה היא דורגה במקום הראשון בטבלת הצפיות העולמית של נטפליקס עם 12.3 מיליון צפיות ו-97.5 מיליון שעות צפייה.
בעוד העונה השנייה ספגה ביקורת חריפה וירידה בדירוג הקהל ל-48% ב-Rotten Tomatoes, היא זכתה לתמיכה בלתי צפויה מכיוון מפתיע. קים קרדשיאן, הידועה בפעילותה למען רפורמה במערכת המשפט, יצאה להגנת האחים מננדז לאחר שביקרה אותם בכלא. בעוד שהיא מכירה בפשעיהם המעוותים, היא טוענת שהמקרה היה מטופל אחרת לו היה נשפט היום, במיוחד בהתחשב בהעדר המשאבים שהיו זמינים אז לקורבנות התעללות. מעורבותה של קרדשיאן, כבר מניבה תוצאות: התובע המחוזי של לוס אנג'לס הודיע שמשרדו יבחן ראיות חדשות שעשויות להוביל לשקילה מחודשת של גזר הדין.
התפתחות זו מדגישה את כוחה של תרבות הפופ בעיצוב דעת קהל והשפעתה על מערכת המשפט.
קים קרדשיאן
הצלחת הסדרה "מפלצות" מעוררת שאלות לא פשוטות על הדרך שבה אנחנו צורכים בידור בימינו. בזמן שנטפליקס חוגגת את המספרים המרשימים, משפחות הקורבנות נאלצות לראות את הטרגדיה האישית שלהן הופכת לנושא שיחה בכל רשתות החברתיות. מבקרי טלוויזיה וחברה מזהירים שיש משהו בעייתי בהפיכת סיפורי רצח אמיתיים לבידור להמונים, במיוחד כשזה נעשה בלי התחשבות במשפחות או בקורבנות. הבעיה מתעצמת כשהסדרות האלה מערבבות בין עובדות לבדיון, ולפעמים אפילו גורמות לצופים להרגיש אהדה כלפי הפושעים במקום כלפי הקורבנות.
יוצר הסדרה, ראיין מרפי, טוען שמטרת הסדרה היא להציג נקודות מבט מרובות ולחשוף כשלים מערכתיים והתמיכה של קרדשיאן מחזקת טענה זו אך האם הרייטינג והרעש התקשורתי שווים את המחיר הרגשי שמשלמות המשפחות שחוות את הטראומה מחדש בכל פעם שהסיפור שלהן מוצג על המסך?
בינתיים הרייטינג מוביל להפקת עונה שלישית שתעסוק ברוצח הסדרתי אד גיין ובזמן שאנחנו להוטים לצפות בסדרות על רוצחים אמיתיים, מחקרים מראים שתכנים כאלה עלולים לעורר השראה בקרב אנשים פגיעים, ושהפופולריזציה של רוצחים סדרתיים מסוכנת חברתית. אולי הגיע הזמן לשאול את עצמנו - האם הסקרנות שלנו שווה את המחיר?