אור בן דוד: הזכייה שהציתה את הרשת

הניצחון של אור בן דוד בגמר "האח הגדול" מעורר ביקורת ברשתות החברתיות, ומעלה שאלות קשות על ערכים בישראל

אור בן דוד. זוכה "האח הגדול" , מיכה לובטון
אור בן דוד. זוכה "האח הגדול". צילום: מיכה לובטון

הזכייה של אור בן דוד בגמר "האח הגדול" 2024 הצליחה להבעיר את הרשת – ולא מהסיבות הנכונות. בזמן שהמעריצים חוגגים, לפי ניתוח  של חברת סקופר מקבוצת MIG AI המתמחה בניתוח קהלים ברשתות החברתיות, גולשים רבים שואלים: האם מדובר בפרס על התנהגות בריונית? 

אור בן-דוד, צילום: מתוך "האח הגדול"

סערת הרשת: זכייה במחלוקת

הגמר הגדול של "האח הגדול" 2024 הסתיים עם הכרזתו של אור בן דוד כזוכה, אבל הרשתות החברתיות, ובעיקר פייסבוק, התמלאו בדיונים סוערים. השיח המקוטב עוסק לא רק באור עצמו, אלא גם במשמעות הרחבה יותר של זכייה כזו בתוכנית כה פופולרית.

מבקרים רבים מפנים אצבע מאשימה כלפי "האח הגדול" והצופים שבחרו באור כזוכה, כשהטענה העיקרית היא שהזכייה שלו היא למעשה "פרס" על התנהגות כוחנית ובריונית. אור לא הסתיר את הדומיננטיות שלו בבית, ועימותיו עם מתמודדים כמו נועם ויוסי הותירו רושם חזק של התנהלות כוחנית. לדברי חלק מהגולשים, הבחירה בו משדרת מסר מדאיג – "האלימים זוכים".

נועם מדר, אור בן דוד ויוסי פריאנטי, צילום: ערן לוי

דאגה לנוער: מודל לחיקוי בעייתי?

רבים מהמגיבים ברשתות החברתיות חוששים מהשפעת הזכייה על בני נוער, ומאמינים שהיא מעבירה מסר מסוכן: "אלימות ורוע מובילים להצלחה". גולשים רבים הזהירו שהבחירה באור כזוכה עלולה לעודד התנהגות שלילית בקרב הדור הצעיר, שצופה בתוכנית ומשווה בין רייטינג להצלחה.

מעבר לביקורת האישית כלפי אור, הדיון מתפתח לכדי שיח חברתי עמוק יותר על מצבה של החברה הישראלית. יש תחושה שהזכייה שלו משקפת מגמות רחבות יותר של אלימות וחוסר סובלנות, ומגיבים רבים טוענים שהבחירה מהדהדת את הכוחניות שצוברת תאוצה במרחב הציבורי.

אור בן דוד - ברגע הזכייה, צילום: ניר פקין

פמיניזם וזכייה בצל הקטנת נשים

הזכייה של אור לא עברה בשקט גם בקבוצות נשים בפייסבוק. שם עלתה ביקורת חריפה על כך שאור מקבל הכרה, למרות או אולי בגלל התנהגות שנתפסת כמקטינה כלפי נשים. נשים רבות הגיבו כי מי שהצביעה עבורו "בעצם נתנה יד להקטנת נשים".

מה אומרים המספרים? 74% שיח שלילי,

הוויכוח סביב הזוכה החדש צפוי להימשך זמן רב, והשלכותיו על על השיח הציבורי עוד אינן ברורות - אך הולכות לכיוון מאוד מקוטב בנוגע למה נתפס ראוי ומתאים בחברה הישראלית.

עוד האח הגדול

Load more...