האודישן שקרע את לב השופטים

לירז טויטו בלומנפלד תככב ביום שלישי הקרוב על המסך הקטן באודישן מרגש ומיוחד שבו היא תנסה להגשים את חלומה של אחותה עדיאל, שנרצחה בנובה. בשיחה איתה, היא מספרת על הרגע שבו התבשרה על הנורא מכל: "אחי אמר לי: 'הייתה מסיבה בדרום, היו מחבלים, סיפרו לנו שירו בעדי'"

לירז בתוכנית "משחקי השף". צילום: רשת 13

כשלירז טויטו בלומנפלד האזינה להקלטה ששלחה לה אחותה עדיאל ז״ל, שבה פירטה בדיוק איך תכין את מנת האודישנים לשופטים של "משחקי השף", היא לא דמיינה שזמן לא רב לאחר מכן, אותה הקלטה תשמש לה כצוואה.

המנה שאחותה חלמה להגיש

חודשים קצרים אחרי שעדיאל נרצחה ב-7 באוקטובר, כשבילתה במסיבת הנובה בסמוך לקיבוץ רעים,  לירז מצאה את עצמה מתמודדת באודישן לריאליטי האוכל כשמטרה אחת עומדת לנגד עיניה: להכין את המנה שאחותה חלמה לבשל לשופטים.

אחרי שכבשה את לבם של אסף גרניט, יוסי שטרית ומושיק רוט, וגרמה להם לשכוח שהם עושים טלוויזיה, היא מספרת בראיון ל-For Real מתי אפשרה לעצמה להתפרק באמת, ועל ההחלטה להנגיש את מנת האודישן לכולם, כך שבקרוב מאוד תוכלו גם אתם לאכול את האוכל של אחותה.

"עדיאל ממוקמת רביעית במשפחה, אני בכורה, אחריי נולדו שני אחים ואז עוד אח. מאז שהיא היתה ילדה היא היתה סופר-מיוחדת באופי הקסום שלה. אנרגיה אחרת, הכניסה הרבה צבע לבית ולחיים שלנו", מספרת לירז בהתרגשות.

לא הזכרת שום חיבור למטבח.

"החיבור שלה למטבח התחיל באסונות קולינריים גדולים", משתפת טויטו בחיוך. "היא היתה מזמינה חברות הביתה, היא היתה שורפת סירים כל הזמן. היא ידעה לבשל, אבל לא ידעה לנקות. היתה משאירה אחריה הרבה בלגן".

עדיאל טויטו ז"ל, צילום: ארכיון פרטי

קחי אותנו לבוקר 7 באוקטובר. ידעת שעדיאל שם, במסיבה?

"לא, האמת שלא היה לי שום מושג. הייתי בארוחת חג קהילתית ביישוב, מארגנת אותה כמו שאני אוהבת. לא עלה בדעתי שעדי קשורה באופן ישיר לדבר הזה. באיזשהו שלב בעלי קרא לי החוצה, וזה היה לא הגיוני שהוא מגיע אליי וקורא לי לצאת. ככל שאני מגיעה לכיוון השער, אני רואה את אחי ואשתו, ששניהם שומרים שבת, לבושים בגדי בית, יצאו כרגע מהמיטה, מיד הבנתי שמשהו קרה, אבל לא חיברתי בין האירועים. אחי אמר לי 'היתה מסיבה בדרום, היו מחבלים, עדי היתה במסיבה, סיפרו לנו שירו בה'. בדיעבד הסביר שהחליט להוריד לי את הפלסטר מהר.

אז ידעת ישר שזה נגמר?

"ממש לא. מתקפלים להורים שלי, בטוחים שהולכים לבשר את הדבר הנורא הזה. היתה התכתבות עם חברה שישבה לידה שאמרה שירו בה, שהיא מתה. זה מה שהיא כתבה בהודעה. ב-7 באוקטובר זה יום ההולדת של אבא שלי. כשהגענו להורים שלי, פתחנו חמ"ל, התחלנו לחפש אותה. בדרך היה הכל, הלכנו לראות פצועים לא מזוהים, היא היתה ברשימת הניצולים שפורסמה, ולקח לנו שעות להבין שזה לא נכון. ביום שני, צה"ל הודיע לנו שהיא חטופה, ורק לאחר עשרה ימים בעצם הגיעו לגופה שלה וזיהו אותה".

ואיך את היית בתוך כל הימים הנוראים הללו?

"אני ידעתי. היה לי מאוד ברור, אני נלחמתי והתווכחתי כשאמרו לי שהיא חטופה. אחרי יומיים אמרתי 'אם היא בחיים, היא מצפה שתלחמי עליה'. אז הצטרפתי למטה החטופים, ולחמתי ועשינו כל מה שאפשר, אבל בתוך תוכי חיכיתי שיגיעו לשקית שלה. היה לי ברור שזו הסיטואציה".

לירז ועדיאל, צילום: ארכיון פרטי

מ-MKR למשחקי השף

קיבלת תגובות על הפרומו?

"האמת, שאני מקבלת תגובות מטורפות ממש. בפרומו יש אותה, את עדיאל, אחותי הקליטה את מה שהיא תכננה להכין. אנשים שפתאום שומעים את הקול שלה, ונחשפים לסיפור, מאוד מופתעים. האם יש שמחה בסיפור הזה? לצערי לא. אני מקבלת תגובות 'את מדהימה', ואני אומרת לכולם 'הלוואי שלא הייתי צריכה. זה היה חלום של אחותי'".

עדיאל השתתפה גם ב-MKR.

"הדבר שאחותי הכי רצתה בעולם זה להגיע ל'משחקי השף'. גם כשהיא היתה ב-MKR, מבחינתה זו היתה תחנת מעבר. מבחינת השופטים, זה היה מקצועי, והיא חיכתה, והיא עברה תהליך והתפתחה והרגישה שהיא עברה שלב. זה היה מבחינתה פורמט שצריך להגיע אליו כשאתה חזק במטבח".

עדיאל טויטו ז"ל, צילום: ארכיון פרטי

איך הרגשת כשהכנת את המנה שלה?

"וואו, וואו. אני חושבת שזה אחד הרגעים הכי מורכבים שחוויתי בחיי. זה לא אני, לא הסגנון שלי. אם זה היה תלוי בי, לעולם לא הייתי בסיטואציה הזאת. הרגשתי ממש שאני כלי, פשוט נושאת, מביאה את אחותי. אני רק הגוף. הרגשתי מאוד חזק את אחותי, שהיא נמצאת שם. זה היה מאוד טרי, זה היה בינואר, הייתי רסיסים של בן אדם. בדיעבד, לא יודעת איך הצלחתי לעשות את זה".

ניגשת להכנת המנה בחרדת קודש, אני מניח.

"אחותי תכננה את המנה, אבל היא מעולם לא הכינה אותה. היא קנתה חומרי גלם, שבחלקם השתמשתי. ובסוף זו היתה אחריות מטורפת, לא נשמתי. בשלב שהכנתי את האוכל הייתי בניתוק מוחלט. הייתי כל כך בתוך הדבר הזה שרק בסוף, כשהבנתי שזה נוצר, ואני רואה משהו שהוא כנראה משהו שאחותי רצתה – היה השלב שהתפרקתי".

את מרגישה שסגרת מעגל?

"אני חושבת שכשמאבדים אדם קרוב נפתח מעגל שלא ייסגר לעולם. כשאני מסתכלת על המנה אני רואה את אחותי".

עדיאל ולירז ברגע משפחתי, צילום: ארכיון פרטי

מנת האודישן שגם אתם תוכלו לטעום

לירז, סמנכ"לית רשת "לנדוור", מתכננת להכניס את המנה שכיכבה באודישן הראשון לתפריט הרשת בסניפים הכשרים. "אני מכניסה את המנה של האודישן יום אחרי שהפרק ישודר", היא מבשרת לנו. "לימדתי את הצוות, את השפים, כדי שיוכלו להגיש אותה. רגע לפני שלימדתי, היה לי חשוב שיכירו את אחותי, ובניתי מצגת עם סיפור חייה ועם כמה דברים שאפיינו אותה".

בואי נעבור למשהו קצת יותר אופטימי. איך היו השופטים?

"מדהימים. יוסי שטרית שאל אותי 'רוצה לספר לנו על המנה שלך?'. סיפרתי שהמנה לא שלי, של אחותי. ברגע הזה שלושתם הורידו את הראש. שלושתם לא דיברו, לא הוציאו מילה מהפה. מאותו רגע הם הפסיקו לעשות טלוויזיה, הם פשוט התעניינו באחותי, בי, בהורים שלי ובמשפחה".

את בשלנית או שזה היה נטו בשביל עדיאל?

"זו שאלה מעולה. אז התשובה היא כן. אני בשלנית כי גדלתי בבית כזה. אוכל אצלנו זו דרך חיים, ולא בקטנה. אני מאוד עסוקה, אז אני בשלנית של סופי שבוע. אני מארחת הרבה".

אמרת באודישן שאת שם במקרה. יש מחשבות בכל זאת לעשות הסבה?

"מושיק (רוט) שאל אותי באודישן 'את פה בשביל לשנות קריירה?'. עניתי שממש לא, שאני מאוד אוהבת את מה שאני עושה, ואין לי איזושהי מחשבה לשנות, שאני פה רק בשביל לסגור מעגל לאחותי. אני כן אומר לך, שחלק מהדברים שאני מאוד עסוקה בהם כרגע הם להגשים את החלומות של אחותי. אחד החלומות שלה היה לעשות סדנאות בישול. היא היתה יוצרת תוכן, היא העלתה מתכונים לאינסטגרם. אז לא קריירה, אבל אני כן חושבת שיום אחד אעשה סדנה עם אימא שלי, שעזרה לעדיאל באירועים שהיא עשתה. אימא שלי איבדה גם את הבת שלה, גם את החברה שלה, וגם את מקור העבודה שלה, לא בהיבט של פרנסה. אימא שלי מאוד נהנתה ואהבה לבשל, היא מבשלת היום פחות. לא כמו בעבר, מהנאה ושמחה. אז אני כן חושבת שאעשה סדנאות לאוכל של אחותי".