טארט טאטן תפוחים. צילום: ליאת נעמי שירית

קינוח לחג מ-5 מרכיבים בלבד: טארט טאטן תפוחים

חגיגי, מרשים, עושה כבוד לתפוחים ולא מצריך יותר מדי עבודה • עקבו אחר ההוראות וקצרו את המחמאות

[object Object]

יש כל מיני גרסאות לטארט טאטן, עם פירות שונים - אגסים או אפרסקים, אבל הטארט טאטן המקורי, שהומצא בצרפת, במלון טאטן, די במקרה - הוא טארט התפוחים, ואין זמן טוב יותר מראש השנה, להכין אותו. 

לא רק בגלל החג אגב, כי אמנם יש תפוחים כל השנה אבל גם לתפוחים יש עונה ועכשיו הם בשיא המתיקות שלהם, אז הפשילו שרוולים ותתחילו לקלף.

כמה טיפים שעושים את ההבדל בין טארט טוב לטארט מעולה:

סוג התפוחים משנה. אנחנו רוצים את התפוחים שלנו יבשים, כאלה שאחרי בישול או אפייה ישמרו על הצורה שלהם ולא יתפרקו - גולדן דלישס או גרני סמית יעבדו מצוין.
הגודל כן קובע. לאיזה גודל אנחנו חותכים את התפוחים? חצאי תפוחים זה גדול מידי ורבעים זה קטן. הגודל המומלץ לחיתוך תפוחים הוא שליש. קולפים את הקליפה וחותכים את התפוח לשלושה חלקים (משתדלים שיהיו שווים), נפטרים מהליבה והגרעינים.
אל תתביישו לצופף. מצופפים ככה שחלקים עולים אחד על השני. למה זה עובד? כי התפוח מאבד מהנוזלים שלו והוא מתכווץ באפיה. התפוחים מצטופפים אחד ליד השני ואנחנו מקבלים מראה מושלם ומגרה של תפוחים.

מצופפים את התפוחים במחבת חסינת חום, צילום: ליאת נעמי שירית


 רוב האפייה קורית בעצם על הכיריים, זה אומר שהתפוח מתבשל ברוטב הקרמל, הוא מתרכך. כשאנחנו מכניסים את המאפה לתנור, רוב האפייה כבר קרתה וכל מה שנותר זה לאפות את הבצק ולסיים את העשייה של התפוחים.
אל תמהרו להפוך. כמעט כל מתכון של טארט טאטן יאמר לך להפוך את המאפה כשהוא יוצא מהתנור. טעות! תנו לרוטב ולמיצים להתקרר ולהתייצב. רק אז תהפכו אותו. זה לוקח לפחות חצי שעה עד שעה.
ועוד סוד קטן: אם לא בא לכם על קרמולים ועניינים, זה בסדר להשתמש ברוטב קרמל איכותי קנוי. לאף אחד לא באמת אכפת. .

טארט טאטן תפוחים, קינוח מרשים בלי הרבה מאמץ, צילום: ליאת נעמי שירית

טארט טאטן תפוחים

מצרכים:

  • 7-8 תפוחים מסוג גולדן דלישס או גרני סמית
  • מיץ לימון (לכיסוי התפוחים)
  • 150 גרם (3/4 כוס) סוכר
  • 55 גרם חמאה חתוכה לקוביות
  • 1/2 חבילה בצק עלים, מופשר במשך לילה במקרר

אופן ההכנה:

  1. מחממים את התנור לחום של 200 מעלות.
  2. מקלפים את התפוחים וחותכים לשלושה חלקים שווים (פחות או יותר), נפטרים מהגרעינים והליבה. שמים בקערה עם מיץ לימון ומצפים אותם, שלא ישחירו.
  3. למחבת שטוחה ורחבה, על חום בינוני-גבוה, שופכים את הסוכר בצורה שווה על כל פני המחבת. לא מערבבים עד שהסוכר מתחיל להמס בקצוות. הסוכר שבשולי המחבת יתחיל להתקרמל ולהפוך לנוזלי. מערבבים בעדינות עם מרית סיליקון ומנמיכים את החום לבינוני-נמוך. כשהסוכר הופך להיות יותר ענברי ומתכהה, מסירים את המחבת מהאש ומוסיפים את החמאה. מערבבים עד שיש אמולסיה ומקבלים סירופ קרמלי.
  4. מחזירים את המחבת לכיריים, על חום בינוני ומוסיפים את התפוחים לתוכה. מערבבים היטב את סירופ הקרמל עם התפוחים עד שהם מצופים היטב ומבשלים אותם כ-15 דקות או עד שהם מתרככים.
  5. להרכבה משתמשים במחבת קטנה חסינת חום (קוטר 20-22). לא לשכוח - אנחנו רוצים לצופף את התפוחים כך שהם יעלו אחד על השני. מסדרים את התפוחים במחבת כך שחלקם העגול שלהם פונה למחבת. שופכים את רוטב הקרמל שנותר ונותנים לתפוחים ולרוטב להתקרר כ-10 דקות.
  6. מוציאים את הבצק מהעטיפה שלו למשטח מקומח. מרדדים מעט את הבצק וחותכים עיגול קצת יותר גדול מקוטר המחבת.
    מניחים את הבצק על התפוחים ואת השוליים דוחפים בעדינות לתוך המחבת. חותכים מספר חתכים בבצק כדי לתת לאדים מקום לצאת.
  7. מכניסים את הטארט לתנור למשך 25-30 דקות או עד שבצק מתרומם ומקבל צבע יפה ואתם רואים את התפוחים מעלים בועות יפות.
  8. מוציאים את המאפה מהתנור ונותנים לו להתקרר חצי שעה עד שעה.
  9. מניחים צלחת הגשה שטוחה, גדולה מגודל המחבת, על המחבת, והופכים את המחבת עם המאפה על הצלחת. מרימים את המחבת ומשאירים את המאפה על הצלחת.
  10. מומלץ להגיש עם כדור גלידה וניל.
התפוחים בשיאם, נצלו אותם, צילום: ליאת נעמי שירית


נעים מאוד, אני ליאת נעמי שירית, ישראלית שחיה בניו יורק לא מעט שנים. אמא לחייל בודד בגבעתי ועוד שלושה בבית ספר וקולג’. נשואה לאיתן, איש שהוא מפעל תוכנה מהלך. כשאני לא באוויר, מפה לשם או משם לפה, אני מחזיקה בלוג בשם “אוכל למחשבה” בו אני מכלה לילות ללא שינה ואת כל מה שיש במזווה.

מחפשים עוד מתכונים עם תפוחים לראש השנה
יש לנו גם מתכון לשטרודל תפוחים של קרן קדוש וגם מתכון לתפוח מסוכר כמו פעם

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו