ניוקי תפוחי אדמה. צילום: דניאל לילה

ניוקי בקלי קלות עם טריק משגע

מתעצלים לבשל רק לעצמכם? קבלו מתכון לניוקי בהכנה קצרה, פשוטה וקלה, עם מינימום כלים וטריק אחד משנה חיים • מתוך ספר הבישול החדש "סולו"

[object Object]

בניגוד למצופה, דווקא בישול לאדם אחד בלבד הוא אתגר לא פחות גדול מלבשל למשפחה שלמה. זה לא רק למצוא את המתכון הנכון, זה צריך להיות מתכון שלא מצריך זמן רב והשקעה, ובלי יותר מדי כלים בכיור בסיום ההכנה, וזה כבר מורכב, עד כדי כך שמחקרים מראים כי רבים פשוט מעדיפים לוותר.

ספר בישול חדש ומהפכני מבקש לשנות בדיוק את זה, ולשים במרכז את האדם החשוב ביותר – אתם. "סולו", השם מדבר בעד עצמו, הוא ספר הבישול הראשון בישראל הכולל מתכונים שהותאמו בצורה מדויקת למנה אחת. 

הנטורופתית יפעת אביקסיס ואורה אביקסיס (מנחת תיאטרון ומלווה רוחנית במוסדות רפואיים) הבחינו כי יותר ויותר אנשים החיים לבדם בסביבתן הקרובה - מחברים שהתגרשו, דרך ילדיהן הרווקים ועד לאמהות שלהן - מסתבכים עם בישול במינונים קטנים נתקעים עם שאריות או עם סירים שהם נאלצים לאכול מהם עד שהם מאבדים את התיאבון - עד שהם מתייאשים ומפסיקים לבשל.

בין דפי הספר תמצאו מתכונים רבים, טובים ושימושיים של כמה מהמתכונאיות המובילות בישראל ביניהן אוריה גבע, אורלי פלאי ברונשטיין, רות אוליבר ורינת צדוק, וכן של האחיות אביקסיס עצמן, לצד סיפורים של אנשי אוכל מוכרים (ארז קומרובסקי, הילה אלפרט ועוד).

מתוך הספר בחרנו מתכון שאהבנו במיוחד - ניוקי בקלות של הקונדיטורית ומחברת ספרי הבישול, רות אוליבר.

סולו - ספר הבישול לאדם היחיד, צילום: ורדה עמיר

מתכון לניוקי

ניוקי יכול להיות ארוחה מעולה אם משדכים לו את הרוטב הנכון וגם תוספת מצוינת. לפני שאתם נבהלים מהאורך של המתכון, נאמל"ק לכם ונגיד שההכנה ממש קצרה, פשוטה וקלה - בין היתר כי שלב אפיית תפוחי האדמה במלח, שמוכר ממתכוני ניוקי קלאסיים, הוחלף בצלייה במיקרו

רכיבים:

לניוקי:

  • 2 תפוחי אדמה בינוניים (רצוי מזן דזירה עם הקליפה האדומה)
  • 1 חלמון מביצה גדולה
  • כ-1/2 כוס קמח ועוד קצת לתיקונים ולקימוח
  • מלח
  • 1-2 כפות שמן זית לזילוף

לרוטב:

  • 30 גרם חמאה
  • 1 כף שמן זית
  • 1 שן שום קצוצה
  • 2-3 עלי מרווה

להגשה:

  • 3-4 כפות גבינת פרמזן מגוררת
  • 1/2 כפית קליפת לימון מגוררת
  • מלח ופלפל שחור גרוס

אופן ההכנה:

  1. מכינים את הניוקי: דוקרים תפוחי אדמה במזלג משני הצדדים ומניחים בצלחת. מבשלים במיקרו שתי דקות בעוצמה גבוהה. הופכים ומבשלים עוד שתי דקות. אם תפוחי האדמה לא התרככו מבשלים חצי דקה נוספת.
  2. חוצים את תפוחי האדמה ומרוקנים את תוכנם לקערה רחבה. חשוב לעבוד איתם בעודם חמים, כך הם יפיקו בצק רך וניוקי אווריריים.
  3. מועכים את תפוחי האדמה עם מזלג ומודדים כוס פירה (כ-200 גרם).
  4. מחזירים את הפירה לקערה, יוצרים במרכז גומה ויוצקים לתוכה חלמון.
  5. מוסיפים קמח וחצי כפית מלח ולשים לקבלת בצק רך, נעים ולא דביק. כמות הקמח הנדרשת תלויה במידת הלחות שבתפוח האדמה, לכן אם יש צורך מוסיפים עוד כף קמח. לשים במינימום תנועות, כדי שתפוחי האדמה לא יפרישו עמילן שיהפוך את הבצק לדביק.
  6. מחלקים את הבצק ל-3 חלקים (הם לא חייבים להיות שווים). מקמחים את משטח העבודה ומגלגלים כל חלק לגליל בקוטר שני ס"מ. חותכים את הגלילים למקטעים של שני ס"מ עם קלף או סכין חדה.
  7. מניחים את הניוקי החתוכים בשכבה אחת על מגש מקומח וללא כיסוי וממתינים 10 דקות. הניוקי מתייבשים מעט וזה עושה להם רק טוב.
  8. בינתיים מרתיחים שפע מים עם מעט מלח בסיר בינוני. מכניסים למים חצי מכמות הניוקי. לא מבשלים את כל הניוקי ביחד כדי שלא יידבקו. אם הניוקי בכל זאת נדבקים לדפנות או אחד לשני, מפרידים עם כף.
  9. מרגע שהניוקי צפים מודדים דקה ומוציאים לקערה עם כף מחוררת. יוצקים מעט שמן זית ומנענעים את הקערה כדי שכל הניוקי יצופו בשמן.
  10. מבשלים כך את המחצית השנייה. אם רוצים מנה אחת חוצים את כמות הניוקי והרוטב. את יתרת הניוקי מסדרים בקופסה או בשקית זיפלוק בשכבה אחת ושומרים במקרר עד 3 ימים או במקפיא עד חודשיים.
  11. מכינים את הרוטב: מחממים במחבת רחבה חמאה, כף שמן זית, שום ומרווה. כשהחמאה נמסה מוסיפים את הניוקי ומטגנים עד שהם מזהיבים. מפזרים פרמזן, קליפת לימון, מלח וצ'ילי יבש ואוכלים חם.

לניוקי טבעוני מחליפים את החלמון בכף שמן זית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו