הוכשר לפסח: פיצה, בורקס ומלאווח

אם עד היום הסתפקתם במצות ובעוגיות קוקוס, השנה תוכלו לאכול ג'חנון, מלאווח ואפילו בייגלה בפסח • יצרני המזון דואגים לכך שכמעט כל המוצרים שפעם היו אסורים יקבלו חותמת כשרות לחג

צילום: יח"צ // בורקס כשרים לפסח של בוטיק סנטרל

לקראת חג הפסח, פרק מיוחד שנערך במדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל אביב הצביע על כך שרוב היהודים בישראל (63%) מנקים את ביתם מחמץ לקראת פסח, ורבים מהם (67%) אף מקפידים לא לאכול חמץ מחוץ לבית. בהתאם לכך, רבים מהיצרנים מנסים לשפר את המוצרים שלהם, כך שיהיו כשרים לחג, ומציעים פתרונות למוצרים שונים שבעבר היו אסורים בפסח - למשל בורקס, מלאווח, ג'חנון, עוגות ואפילו טילונים.

יצרני המזון מספרים על אתגר לא פשוט, שהמטרה שלו היא לתת לצרכנים השונים פתרונות בימים שבהם עם ישראל נמנע מאכילת חמץ. חלקם מספרים גם כי מדובר במהלך לא כלכלי, שכן חלק מהמוצרים מיוצרים רק במהלך ימי חג הפסח. 

 אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אסם, מספר: "אנחנו מייצרים די הרבה מוצרים שהם כשרים לפסח, ומשתדלים שכמעט בכל קטגוריה שבה אנחנו פעילים יהיה ייצוג נאות של מוצרים כשרים לפסח. כך למשל אנחנו מציעים עוגיות, שקדי מרק, חטיפים, פסטה, עוגות ועוד". 

על החידושים שלהם השנה הוא מוסיף: "השנה אנחנו מציעים טילון כשר לפסח וקוקילידה. מבחינת כמויות, אנחנו תמיד משתדלים שלא יחסר, אבל קשה לקלוע למטרה". 

ליזי בית עדה, מנהלת תחום מאפה בעלית מקבוצת שטראוס, מוסיפה כי "בחברת שטראוס בכל שנה חושבים מה יכול להתאים לפסח הקרוב. כשאנחנו היינו ילדים היו רק עוגיות קוקוס ובוטנים, אך משנה לשנה השוק מתפתח, הטעם משתנה ואנחנו כיצרנים צריכים לחדש ולגוון.

פיצה בחג הפסח. שופרסל גרין // צילום: יח"צ 

"בסוף 2017 נכנסנו לקטגוריית עוגיות השוקולד־צ'יפס וצברנו נתח שוק מרשים של 12%. החלטנו שאם הצרכנים הגדירו זאת כהצלחה, נשיק השנה עוגיות שוקולד צ'יפס כשרות לפסח. כמו כן, יהיו לנו שלוש עוגות השנה: בראוניז טורטית כשרה לפסח, בראוניז קוקוס ובראוניז שוקולד". 

 ירון צור, מנהל פיתוח מוצרים ראשי של יוניליוור ישראל, מספר: "השנה בפעם הראשונה אנחנו משיקים קורנטו ללא גלוטן כשר לפסח. אני מאוד מקווה שנמשיך למכור את המוצר אחרי פסח".

כל המוצרים הכשרים לחג ללא גלוטן? 

צור: "רבים חושבים שמוצר ללא גלוטן הוא כשר לפסח. אבל למשל כריות כשרות לפסח מכילות גלוטן כי הן מיוצרות מקמח מצה - אבל כשרות לפסח. לכן אנחנו מציינים מתי המוצר נטול גלוטן ומתי הוא כשר לפסח. אני מקווה שבעתיד הקרוב נוכל לייצר ללא גלוטן כל השנה".

קורנטו ללא גלוטן // צילום: יח"צ

קורין קטנר, מנהלת תחום מותג פרטי בשופרסל, מוסיפה: "עשינו בדיקה לגבי הצריכה של מוצרים ללא גלוטן, ואנחנו רואים שיש גידול משנה לשנה. המותג green נותן פתרון לחטיפים, קמחים לחולי צליאק ועוד. היה גידול בצריכה בשנים האחרונות, אבל בשנתיים האחרונות חלה התמתנות. מגידול של יותר מ־10%, זה עבר לגידול חד־ספרתי נמוך".

לדבריה, בשופרסל משיקים מוצרים חדשים בסדרת המוצרים ללא הגלוטן, כי זה העיתוי הכי טוב לחשוף אותם לאוכלוסייה הרגישה לגלוטן, אבל מוצרים אלה יישארו על המדפים. "אנחנו משיקים תחת green את כל המגוון של המוצרים הקפואים, דוגמת מלאווח, ג'חנון, בורקס, פיצות, פסטות ועוד. זה מצטרף לרשימה של מוצרים כשרים לפסח וללא גלוטן". 

מוצרים כשרים - יקרים יותר?

מאחר שהמוצרים הכשרים נמצאים על המדף זמן מוגבל, לא תמיד רווחי לייצר אותם. על כך אסאייג פוסק: "פסח הוא לא כלכלי בכלל. חומרי הגלם יקרים יותר ואנחנו סופגים את העלויות הללו. מה גם שכשאנחנו מייצרים, מלבד זה שאנחנו שומרים על כשרות, גם כל חומרי הגלם שאנחנו קונים צריכים להיות כשרים לפסח. פסח לא מייצר לנו רווחיות ולא מגדיל את הרווחיות. אבל זה חלק מלהיות חברה שמשרתת את העם ומספקת מגוון מוצרים לחג. אני לא מודד את עצמי על כל פריט אם הוא טוב לי או לא טוב לי". 

צור: "מוצרי פסח הם מוצרים הרבה יותר מורכבים לייצור ולפיתוח. לעיתים נדירות הייצור לוקח פחות משנה, וכל אחד מחומרי הגלם צריך להיות בכשרות הנכונה. אנחנו מאוד משתדלים שהמחיר לא יתגלגל לצרכן, אם כי מי שקובע את המחיר הסופי הוא הקמעונאי ואין לנו שליטה על זה. יש מוצרים שיותר פשוט לייצר ולכן אנחנו לא לוקחים פרמיה, אבל יש מוצרים שהם יותר מורכבים ואז אנחנו מנסים למצוא את התמהיל הנכון ביותר. כל מוצר הוא לגופו ובסופו של דבר אנחנו לא קובעים את המחיר". 

בית עדה: "אנחנו מאוד מקפידים שהמוצרים יהיו באותו מחיר לקמעונאי, על אף העלויות. אנחנו מוכרים את עוגיות השוקולד־צ'יפס באותו מחיר לקמעונאי, אך בסוף מה שהקמעונאי עושה הוא לא בשליטתנו".

ומה הקמעונאים אומרים? קטנר: "אנחנו מנסים להנגיש את המוצרים הכשרים כי הם מוצעים לאורך כל השנה ולאנשים אין אלטרנטיבה אחרת, אבל צריך לזכור שתמיד יהיה פער מסוים. אנחנו משתדלים שהפער יישאר על 10%, שנובע מעלויות ייצור ומחומרי גלם יקרים יותר. כלומר אנחנו מנסים להשאיר את זה במחירים הידידותיים לקהל שאין לו אלטרנטיבה אחרת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר