משקאות הפאמפקין ספייס לאטה של סטארבקס, התחילו את כל הטירוף. צילום: יח"צ

אין בזה בכלל דלעת! אז מה הסיפור של הפאמפקין ספייס?

בעוד בישראל הנחליאלי הוא זה המבשר על בוא הסתיו, בארה"ב (בעיקר) זה הפאמפקין ספייס • אם גם אתם לא הצלחתם להתעלם מהטרנד שרק הולך ומתעצם משנה לשנה, ולא הבנתם מה העניין - אנחנו כאן כדי לעשות סדר

[object Object]

הסתיו התחיל, לפחות רשמית, לפני חודש בדיוק; שעון החורף יתפוס פיקוד בסוף השבוע הקרוב; ואחרי שהשמש שוקעת אפילו נהיה קצת קריר – בסטנדרטים ישראליים כמובן – מה שאילץ אותנו לשלוף מהמלתחה קרדיגן קליל לגיחה לילית מזדמנת. ואם כל הסימנים האלה לא גרמו לכם להפנים שהקיץ סוף סוף התפוגג, הנה ההוכחה החותכת - היסטריית הפמפקין ספייס חוזרת. פמפקין מה? אין צורך לרוץ לגגל - אנחנו נסביר.

יאללה פאי
פמפקין ספייס, או בשמה המלא פמפקין פאי ספייס, היא תערובת תבלינים שמקורה בארצות הברית. התערובת נועדה בראש ובראשונה לתבל פאי דלעת לקראת חג ההאלווין שמצוין ב-31 באוקטובר ובו, כידוע, יש לדלועים תפקיד חשוב, חייכני ויש שיגידו גם מקריפ. התערובת עצמה, ורבים מופתעים לגלות את זה בפעם הראשונה, אינה מכילה דלעת וגם אין לה טעם של דלעת, שכן היא עשויה מקינמון, אגוז מוסקט, ג'ינג'ר וציפורן (לעיתים משלבים בה מרכיבים נוספים כמו פלפל אנגלי).

ורטרס אורגינל, גרסת הפמפקין ספייס, צילום: יח"צ

התערובת אמנם קיבלה את שמה ממאפה הקלתית העגול שהיא הומצאה בשבילו, אולם גם נהוג להשתמש בה כדי להעניק טעם חמים, מתקתק ומנחם למאכלים רבים אחרים (קינוחים, מאפים, דגני בוקר, ריבות ועוד), לצד משקאות חורפיים כמו סיידר תפוחים, חליטות תה וקפה - בדגש על לאטה - שאליו נחזור בהמשך.

עד לפני 21 שנים הפמפקין ספייס עדיין היה מוצר חביב ונוסטלגי, אבל לא הרבה יותר מזה. מתכונים לפאי דלעת שנכתבו לפני 200 שנה עשו שימוש בתערובות דומות, וב-1934 השיקה חברת התבלינים "מקורמיק" את תערובת הפמפקין ספייס המסחרית הראשונה, שחסכה מהצרכנים את הטרחה לערבב את כל התבלינים בעצמם. הכל טוב ויפה, אבל יש פער עצום בין מוצר נוסטלגי (שלא נאמר, מיושן) לבין טרנד עולמי לוהט. ואכן, עד קצת אחרי תחילת המילניום התערובת היתה רחוקה מלהיות טרנדית, בטח שלא טעם מבוקש שכל חברת מזון אמריקנית שמכבדת את עצמה משיקה בסתיו מהדורות פמפקין ספייס מיוחדות של המוצרים הכי חזקים שלה.

התשובה של מקדונלד'ס למשקה הפאמפקין ספייס, צילום: יח"צ

לגימה מהסתיו
הכל השתנה ב-2023, כשרשת סטארבקס השיקה בארה"ב את לאטה הפמפקין ספייס האייקוני שלה. המוצר נרקח בבסיס החברה בסיאטל, כאשר הצוות שהופקד עליו שאף להמציא משקה סתווי שיעניק ללקוחות טעם של בית. התוצאה: קפה לאטה בתוספת קצפת, סירופ שעשוי ממחית דלעת, סוכר וחלב, ותערובת פמפקין ספייס שנבזקה מלמעלה. בהתחלה הציעה סטארבקס את המשקה במאה סניפים בלבד כחלק מפיילוט, והביקוש היה אדיר. שנה לאחר מכן הפמפקין ספייס לאטה כבר הוצע בכל סניפי הרשת בארה"ב, וכיום הוא נחשב לאחד ממשקאות הדגל שלה - כאשר לא מעט רשתות מתחרות, ביניהן מקדונלד'ס, דאנקן וטים הורטונס מיהרו להשיק משקאות דומים.

לשם המחשה, ב-2022 פרסמה חברת המחקר נילסן כי סטארבקס לבדה מוכרת 20 מיליון יחידות פמפקין ספייס לאטה מדי שנה - ומדובר במוצר זמני שמוצע בחודשי הסתיו בלבד, כן?

מבחר מהדורות מוגבלות בטעם פאמפקין ספייס,

כתום עולה
ההצלחה המסחררת הפכה עם השנים לטרנד ויראלי שפרץ בקלילות את גבולות ארה"ב, וכיום ניתן ליהנות מהטעם הייחודי ברחבי העולם - לא רק בפאי ובמשקאות לאטה אלא, כאמור, גם בשורה ארוכה של פינוקים במהדורות פמפקין ספייס מוגבלות כמו קפסולות נספרסו (שזמינות גם בישראל), סוכריות ורטרס אורגינל, חטיפי קיטקט, עוגיות אוריאו, עוגות טווינקי, דגני בוקר של קלוגס, ממרח גבינת שמנת של פילדלפיה, בירות ואפילו נרות ריחניים. שיהיה לכולנו סתיו נעים ומלא דלועים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו