שבירת ביצים. צילום: GettyImages

אחת ולתמיד: האם כדאי לשטוף ביצים לפני הבישול?

השאלה לגבי שטיפת ביצים מעוררת לעיתים קרובות בלבול בקרב הציבור הרחב - אך התשובה נמצאת בסוג הביצים שברשותנו • יש לאחסן את כל סוגי הביצים במקרר, וישנה עדיפות להשתמש בביצים ישנות תחילה

[object Object]

בעוד שאנחנו רגילים לשטוף בעיקר ירקות ופירות לפני אכילתם, השאלה לגבי שטיפת ביצים מעוררת לעיתים קרובות בלבול. מומחית הבטיחות במזון לין בלנשארד ומשרד החקלאות האמריקני (USDA) סיפרו לאתר Better Homes and Gardens, כי התשובה לשאלה זו תלויה בסוג הביצים שברשותנו.

רוב הביצים שאנו צורכים הן ביצים מסחריות, אשר עוברות תהליך שטיפה וחיטוי יסודי לפני אריזתן. תהליך זה מסיר לכלוך וחיידקים, ולכן אין צורך לשטוף אותן שוב לפני השימוש. יתרה מזאת, ביצים אלה עוברות פסטור, תהליך המחסל חיידקים פוטנציאליים, מה שהופך אותן לבטוחות לשימוש גם במצבן הנא, כל עוד הן טריות ומאוחסנות כראוי במקרר.

אין צורך לשטוף ביצים מסחריות, צילום: Getty Images

לעומת זאת, אם אתם מגדלים תרנגולות בחצר האחורית או קונים ביצים בשוק איכרים, הגישה שונה מעט. במקרה זה, מומלץ לנגב את הלכלוך במגבת לחה או לשטוף כל ביצה בנפרד במים בטמפרטורה של 32 עד 49 מעלות צלזיוס. חשוב להימנע מהשריית הביצים במים, שכן הקליפה נקבובית ועלולה לאפשר חדירת חיידקים. לאחר הניקוי, יש לאחסן את הביצים במקרר.

יש לציין כי על פי משרד הבריאות הישראלי אסור לשטוף ביצים, מכיוון שהשטיפה עלולה לגרום לחדירת חיידקים דרך הקליפה. עם זאת, משרד הבריאות מציין שאם רוצים להכניס את הביצה יחד עם הקליפה לבישול ממושך (כמו בחמין), ניתן לשטוף את הביצה מיד לפני השימוש וכך לא יהיה מספיק זמן להתפתחות החיידקים.

כל הביצים צריכות להישמר במקרר, צילום: freepik

מומחית הבטיחות במזון לין בלנשארד מדגישה את חשיבות האחסון הנכון: "אחסנו ביצים בקרטונים שבהם רכשתם אותן, והקפידו תמיד להשתמש בביצים הישנות יותר תחילה". היא מוסיפה כי "כל סוגי הביצים, ללא יוצא מן הכלל, צריכות להישמר במקרר". זה נכון גם לביצים מפוסטרות. לדבריה, "ברגע שביצים לא מסחריות נשטפות, יש לאחסן אותן במקרר. ובהחלט לא יזיק לאחסן במקרר גם ביצים לא שטופות מהחווה או מהחצר האחורית; זה יאריך את חייהן".

לסיכום, בעוד שביצים מסחריות אינן זקוקות לשטיפה נוספת, ביצים טריות מהחצר או מהשוק עשויות להצריך ניקוי עדין. בכל מקרה, אחסון נכון במקרר הוא המפתח לשמירה על טריות הביצים ובטיחותן לאורך זמן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו