פופקורן יכול להפוך למזון על - בתנאי שתכינו אותו נכון

הנשנוש האולטימטיבי מכיל לא מעט ויטמינים, סיבים תזונתיים ודברים טובים אחרים • הבעיה מתחילה כשמוסיפים לו חומרי טעם • אז איך תצליחו לעשות את זה נכון?

פופקורן שהוכן בבית. צילום: Getty Images

פופקורן הוא החטיף האולטימטיבי של בתי הקולנוע ושל ערבי סרטים בבית, אבל מאחורי הגרעין התמים מתחבא דיון מורכב על בריאות, תזונה וכימיקלים שממש לא היו בתסריט. האם החטיף האהוב הוא גיבור בריא או נבל מסוכן בתחפושת?

פופקורן הוא חטיף מדגן מלא שמקורו בצמח התירס. מבחינה טכנית תירס הוא פרי, ירק ודגן מלא. מבחינה מדעית, התירס מסווג כפרי משום שהחלק שאנו אוכלים מגיע מהפרח של הצמח, אך מנקודת מבט קולינרית תירס יכול להיחשב כירק או כדגן מלא בהתאם למועד שבו הוא נקטף, כאשר תירס טרי מהקלח שנקטף מוקדם, כאשר הגרעינים רכים ומלאים בנוזל נחשב לירק, זאת לפי משרד החקלאות של ארה"ב.

האויב שהוא חבר, צילום: GettyImages

לעומת זאת, גרעיני תירס בוגרים ויבשים שנקטפים מאוחר יותר ומשמשים להכנת פופקורן הם דגן מלא, כשלפי משרד החקלאות האמריקאי מנה אחת של פופקורן מספקת שליש מהכמות היומית המומלצת של דגנים מלאים למבוגרים.

האם פופקורן הוא מאכל בריא? תלוי איפה

"פופקורן יכול להיות בריא כשהוא נצרך במתינות כחלק מתזונה מאוזנת ומזינה. הוא חטיף דגן מלא המכיל סיבים וחלבון ובמצבו המקורי והלא מעובד הוא דל בקלוריות ובשומן", אומרת הדיאטנית הקלינית שקד רוט. "חשוב להבין שאם מקפידים על הכנה נכונה ונמנעים משימוש בשמן או בחמאה, פופקורן יכול להיות תוספת נחמדה כשרוצים לגוון את התפריט".

למרות היתרונות הבריאותיים של פופקורן, ברוב בתי הקולנוע הוא מוגש עם כמויות גבוהות של מלח, שומן וחמאה. מנה גדולה של פופקורן בבית קולנוע יכולה להגיע ליותר מ-1,000 קלוריות ולמעל 2,650 מ"ג נתרן, שהיא הרבה מעבר לכמות היומית המומלצת.

אין טעים כזה, צילום: gettyimages

"זאת הסיבה שתמיד אמליץ לאכול את הפופקורן שמכינים בבית בסיר, כי אז אפשר לשלוט בדיוק על מה נכנס פנימה ולוודא שמדובר ברכיבים בריאים עד כמה שניתן", מוסיפה שקד. "ככלל, עדיף תמיד לצרוך מזון בצורה הכי קרובה למקור הגולמי וכזה שעבר כמה שפחות תהליכי עיבוד. אם הבחירה היא בין הפופקורן שתכינו לבד בבית או זה שמוכרים בסופר או בקולנוע, עדיף ללכת על האופציה הבריאה".

כשצורכים פופקורן שהוכן כהלכה, מדובר במקור לוויטמינים: "הסיבים תורמים ליציבות ברמת הסוכר בדם, להורדת כולסטרול ולניהול משקל והפופקורן מכיל גם ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון החשובים לבריאות, כגון ויטמיני B אשלגן, חומצה פולית, זרחן ואבץ", כך לפי פרנסס לרג'מן רות', תזונאית מוסמכת שהתראיינה בנושא לאתר Today.

מנה אחת של פופקורן שמכינים במכשיר ייעודי, העושה שימוש באוויר חם ללא צורך בשמן או חמאה, מספקת 3.5 גרם סיבים תזונתיים, המהווים כ-14 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת. מחקר שפורסם בשנת 2012 על ידי האגודה האמריקאית לכימיה, הראה כי פופקורן מכיל כמויות גבוהות יותר של נוגדי חמצון מאשר פירות וירקות רבים. נוגדי חמצון אלה עשויים לסייע במניעת מחלות לב וסרטן.

ואפילו משביע, צילום: Getty Images

"למרות היותו דל קלוריות, פופקורן יכול להיות ממלא ומשביע בזכות התכולה של חלבון וסיבים", מוסיפה רוט. בהיותו כזה, הוא נחשב למזון בעל נפח גבוה, מה שהופך אותו למתאים לאנשים שאוהבים לנשנש כמויות גדולות של מזון לפי משרד החקלאות של ארה"ב.

למרבה ההפתעה, פופקורן הוא גם מקור טוב לברזל. מנה של פופקורן מספקת 0.9 מ"ג ברזל, כמות שעוזרת במיוחד לנשים שמתמודדות עם מחסור בברזל, כשבמספר מחקרים נמצא כי הפופקורן מכיל ברזל בכמות דומה לזו שנמצאת בתרד.

כל זאת נכון כל עוד הפופקורן מוכן בצורה בריאה. כשהוא מגיע עם כמויות גדולות של חמאה, שמן או מלח, הוא עלול לגרום לבעיות עיכול, כולל עצירות, במיוחד אם הוא נאכל בכמויות גדולות. בנוסף, יש לזכור כי סיבים תזונתיים זקוקים לכמות מספקת של מים כדי לפעול בצורה יעילה.  אם לא שותים מספיק מים, הסיבים עלולים לגרום לעצירות במקום להקל עליה.

אז איך מומלץ להכין? אם אין ברשותכם Air Fryer כמו נינג'ה ודומיו, תוכלו להכין פופקורן בסיר, עם כ-3 כפות של שמן זית ומעט מלח, מדובר בכמות סבירה יחסית, שתשמור על סגולותיו של החטיף. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר