מי הזיז את השמנת המתוקה שלי?. צילום: GettyImages

לא מוצאים שמנת מתוקה? כך תוכלו להחליף אותה בקלות

שלושה ימים לפני החג ועדיין קשה מאוד למצוא שמנת על המדפים • מה בכל זאת אפשר לעשות? יש לנו בשבילכם את כל הפתרונות

[object Object]

בעוד שלושה ימים נחגוג את ערב ראש השנה, ושמנת מתוקה עדיין חסרה על רוב המדפים. אז נכון בשביל עוגת דבש טובה לא צריך שמנת מתוקה, גם לא בשביל עוגת תפוחים, ועדיין - העדרותה של השמנת ממדפי הסופרמרקטים והמכולות, מצליחה להטריד את מנוחתנו.

בסיבות להעלמותה, דנו כאן כבר לפני כמה ימים - המלחמה, מחסור בכוח אדם, מכונות שצריכות תיקונים, טכנאים מחו"ל שלא מגיעים, עכשיו הגיע הזמן לעבור לפרקטיקה - מה עושים?

קודם כל - מה היא בעצם שמנת מתוקה?

שמנת, או שמנת מתוקה, היא מוצר חלב המשמש לבישול או להקצפה. השמנת מיוצרת על ידי הפרדה של השכבה העשירה ביותר בשומן של החלב, שצפה למעלה זמן קצר לאחר החליבה. 

שמנת להקצפה, במה אפשר להחליף?, צילום: יח"צ

 

מה ההבדלים בין האחוזים?
לצורכי הקצפה, משתמשים בדרך כלל בשמנת מתוקה 32%, בה יש תוספת של סוכר, ולכן היא מתאימה יותר למתכונים מתוקים ולהכנה של קצפת. בשונה משמנות עם אחוזי שומן נמוכים יותר (שיכולים לעבוד בהכנה של גנאש או בבלילה של עוגות), זאת השמנת האידאלית להקצפה.

שמנת 38% טובה אף היא להקצפה, אך טעמה ניטרלי, כך שבמקרה של הכנת קצפת מומלץ להוסיף לה סוכר. עם זאת, בשל טעמה הניטרלי, היא מתאימה למתכונים מלוחים הדורשים שמנת.

אם אתם מחפשים שמנת לבישול (מלוח) ונתקעתם בלי שמנת 38%, שמנת 32% לא תעשה את העבודה. נסו לחפש שמנות באחוזי שומן נמוכים יותר. אם שמנת להקצפה אתם צריכים 38% ו-32% יעשו שתיהן את העבודה. 

אם לא מצאתם, הנה כמה טיפים שיעזרו לכם למלא את החסר:

חלב וחמאה
התחליף האולטימטבי להקצפה. את השמנת המתוקה במתכון, אתם יכולים להמיר ביחס הבא: כוס שמנת מתוקה (240 מ"ל), תומר ב-3/4 כוס חלב (180 מ"ל) ועוד 1/4 כוס חמאה (כ-90 גרם חמאה). חשוב לעבוד עם חלב באחוזי שומן גבוהים (3% לפחות, אבל אם יש גבוה יותר - כדאי). 

מה עושים? ממיסים את החמאה, מוסיפים לחלב ומערבבים היטב במטרפה עד להיטמעות מוחלטת של החמאה בחלב וקבלת נוזל אחיד. אם יש אפשרות, מומלץ לתת לנוזל זמן מנוחה במקרר של לילה לפחות, בתוך כלי נקי או צנצנת.

לא מצאתם? לא נורא, כך תקציפו בקלות,

חלב וקורנפלור (או קמח)
עוד אפשרות היא למהול כוס חלב עם כף של קורנפולר או קמח. מומלץ לערבב את כף הקורנפלור והקמח עם מעט מהחלב ואז להוסיף לכוס החלב ולטרוף היטב. גם במקרה הזה כדאי לתת לתערובת לנוח זמן מה בכלי סגור במקרר, לפני השימוש.  

קרם קוקוס
ידידם הטוב ביותר של הטבעונים, אבל עושה את העבודה גם אצל מי שצריך "להכשיר" מתכון, יבוא לעזרתכם גם הפעם. חשוב לקרר אותו היטב לפני השימוש (לפחות לילה במקרר). השומנים שבו יתקשו מעט ויעלו כלפי מעלה, את החלק שהתקשה ניתן להקציף עם סוכר עד לקבלת קצפת.

חלב מרוכז
תחליף נוסף שיכול לעבוד הוא חלב מרוכז ממותק, פחות להקצפה של שמנת, אבל כן בהכנת גנאש או בבלילות. כמובן במתכונים מתוקים בלבד, בשל מתיקותו הגבוהה, בשימוש עמו מומלץ להפחית את כמות הסוכר במתכון.  

חלב/יוגורט יווני/שמנת חמוצה
כשלא מדובר במתכון הדורש הקצפה, אלא במאפים כמו מאפינס, עוגות בחושות ופנקייקים - ניתן להחליף את השמנת המתוקה בחלב (רצוי עם אחוזי שומן גבוהים), יוגורט יווני או שמנת חמוצה. במאפים מסוג זה השמנת המתוקה היא מרכיב פחות דומיננטי ולכן החיסרון שלה פחות יורגש. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו