אילו פירות הכי בריאים?

פירות החורף יצוצו בקרוב בשווקים על שלל צבעיהם המפתים • אז לפני שאתם רצים לקנות ביקשנו לבדוק כמה סוגיות • האם יש פירות בריאים יותר ופחות? • כמה מומלץ לאכול? • ומה לגבי מיץ תפוזים? • כל התשובות בפנים

כמה שיותר צבעים, כמה שיותר פירות. צילום: GettyImages

החורף בפתח ובאופן טבעי, עונה חדשה מביאה עמה התרגשות מפירות העונה. כאשר אלו מתחילים לצוץ בשווקים, הגעגוע מיד מציף אותנו ואנחנו רצים למלא בהם את המקררים, מבקשים לאכול מהם כמה שיותר מהר.

אז רגע לפני החורף והגעת פירות העונה, ביקשנו לבדוק אילו פירות כדאי לקנות, מבחינת ערך תזונתי ותרומתם למערכת החיסונית, מה הכמות המומלצת לאכילה ואיך הכי מומלץ לאכול. פנינו לדיאטנית קלינית, על מנת שתעשה לנו סדר בדברים – ותענה על שאלת השאלות - האם פירות זה באמת בריא?

איילת בירן, דיאטנית קלינית במכבי שירותי בריאות, אומרת קודם כל, כי תמיד עדיף לאכול פירות שגדלים בארץ, באקלים ובסביבה ישראלית. "במהלך החורף מומלץ לאכול פירות הדר, תותים וקיווי, ובאופן כללי פירות העשירים בוויטמין סי", היא אומרת, "זאת על מנת לקבל נוגדי חמצון למניעת מחלות ולחיזוק המערכת החיסונית. גם אפרסמון הוא נהדר למי שאין לו בעיות בעיכול, כמו גם פירות אחרים בעלי קליפה עבה".

פירות החורף עשירים יותר בוויטמין סי שמחזק את מערכת החיסון: "חשוב לחזק את מערכת החיסון, בעיקר בחורף, ועדיף לקבל את הוויטמינים מהאוכל ולא מתוספים. פירות, מעצם היותם צבעוניים, מכילים אנטי אוקסידנטים, פיטוכימיקלים וחומרים המסייעים לפעילות ולחיזוק הגוף והעיניים, לצד מניעת הזדקנות ומחלות בטווח הארוך כמו סרטן", אומרת בירן.

פירות, כמו גם ירקות, יש במגוון של צבעים – ולכל צבע יש ערך תזונתי אחר: "לכן חשוב לאכול מכל הצבעים ולהקפיד לגוון, כי בכל פרי חומרים שונים. מי שאומר שיש פרי אחד יותר בריא מאחר, זו הטעייה, החוכמה היא לשלב ביניהם", מסבירה בירן. יחד עם זאת, במהלך החורף ההמלצה היא לא לאכול פירות קיץ כמו ענבים, אבטיח, מלון ועוד, אלו מגיעים אחרי קירור או מיובאים – ואז התרומה הבריאותית שלהם פחותה לעומת פירות החורף.

העדיפו פירות הדר עונתיים, כאלה שגדלים בארץ, צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

סוכר פירות וסוגיות אחרות

פירות מכילים סוג של סוכר שנקרא פרוקטוז, שאצל חלק מהאנשים מעלה את רמות הסוכר בדם ובכך מאתגר את הגוף, בשמירה על רמות סוכר תקינות. מצב כזה, לדברי בירן, עלול להוביל לסוכרת סוג 2. "יחד עם זאת צריך לזכור שפירות הם בריאים מעצם העובדה שמדובר במזון טבעי ולא מעובד. חשוב לאכול את הפרי כשהוא טרי ובשלמותו, כל עוד מדובר בקליפה אכילה ואין בעיות במערכת העיכול".

מיץ תפוזים? עדיף שלא, צילום: romjanaly / pixabay

ומה לגבי מיץ תפוזים?
"פחות מומלץ לצרוך פירות חורף כמיץ, ויטמין C רגיש לחמצון באוויר, כשהוא חשוף לאוויר הוא מתחמצן והופך לא פעיל."

פירות מכילים גם סיבים תזונתיים החשובים לשמירה על תקינות מערכת העיכול, ומסייעים ליציאות תקינות ולמניעת סרטן מעי הגס, למשל, לדברי בירן. "אם אוכלים את הפרי בשלמותו, הוא משמש כמעין מסננת, ומאפשר לסוכר להיספג בדם בהדרגה".

עוד עובדה מפתיעה - כלל לא משנה אם פרי הוא חמוץ או מתוק מבחינת כמויות הסוכר שבו, "בלימון יש סוכר לא פחות מאשר בקלמנטינה, וכך גם בתפוח ירוק לעומת תפוח אדום. בפירות החמוצים יש תוספת של חומצה, אבל יכולה להיות אותה כמות סוכר".

לא לקנות רק תותים, צילום: משה שי

כמה כדאי?

בקרב האוכלוסייה הבריאה, המלצת התזונאית היא לאכול בין 2-3 מנות פרי ביום. עם זאת, עבור אנשים עם בעיות בכליות, סוכרת או מחלות בדרכי העיכול, אשר מנועים מלאכול סיבים – מומלץ להתייעץ עם דיאטנית באופן פרטני.

מאחר שהפירות עשירים בסוכר, חשוב לאכול אותם במינון מוגבל, בגיוון ובשילוב עם מזונות מכלל אבות המזון (כמו אגוזים וחלבונים ממוצרי חלב). כך קצב ספיגת הסוכר לדם יהיה איטי יותר, ולגוף יהיה קל יותר להתמודד איתו ואף לקבל ערכים תזונתיים.

ולמרות כל האמור לעיל, אין המלצה כללית גורפת, הצריכה של פירות צריכה להיות מותאמת אישית לגופו של אדם. "זה מאוד אינדיבידואלי ותלוי במשתנים רבים, כמו המצב הבריאותי של כל אדם, גילו, פעילות גופנית, משקל ופרמטרים נוספים – כך שאין כמות המוגדרת לכולם באופן גורף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר