לא רק מעורר: כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום כדי להגן על הלב?

על פי מחקר חדש, צריכה מתונה של קפאין - המוגדרת כשלוש כוסות קפה או תה ביום - נמצאה קשורה לסיכון נמוך יותר לפתח תחלואה מרובה קרדיומטבולית • "חומרים טבעיים נפוצים המכילים קפאין כמו תה וקפה, עשויים לשפר את בריאות הלב וכלי הדם"

כמה כוסות קפה כדאי לשתות ביום?. צילום: GettyImages

על פי מחקר חדש, כוס קפה בבוקר עשויה לעשות יותר מאשר רק לעורר אתכם. צריכה מתונה של קפאין - המוגדרת כשלוש כוסות קפה או תה ביום - נמצאה קשורה לסיכון נמוך יותר לפתח תחלואה מרובה קרדיומטבולית, לפי מחבר המחקר הראשי, ד"ר צ'אופו קה, פרופסור חבר לאפידמיולוגיה וביוסטטיסטיקה באוניברסיטת סוצ'ו בסוצ'ו שבסין.

תחלואה מרובה קרדיומטבולית, או CM, היא הקיום המשותף של לפחות שתי מחלות קרדיומטבוליות כגון מחלת לב כלילית, שבץ וסוכרת מסוג 2.

צרכני קפאין מתונים היו בעלי סיכון מופחת להופעה חדשה של תחלואה מרובה קרדיומטבולית, צילום: GETTY IMAGES

במהלך המחקר, החוקרים ניתחו נתונים של כ-180 אלף אנשים בבנק הביו-רפואי של בריטניה, מאגר נתונים ומשאב מחקר גדול העוקב אחר אנשים לאורך זמן. בתחילת המחקר, המעורבים לא סבלו ממחלות קרדיומטבוליות.

המידע כלל את צריכת הקפאין המדווחת על ידי המשתתפים דרך קפה, תה שחור או ירוק ואת המחלות הקרדיומטבוליות שהתפתחו אצלם באמצעות נתוני הרפואה הראשוניים שלהם, רשומות בתי החולים ותעודות פטירה.

"חומרים טבעיים המכילים קפאין כמו תה וקפה, עשויים לשפר את בריאות הלב", צילום: משה שי

צרכני קפאין מתונים היו בעלי סיכון מופחת להופעה חדשה של תחלואה מרובה קרדיומטבולית. הסיכון הופחת ב-48.1 אחוזים אם הם שתו שלוש כוסות ביום, או ב-40.7 אחוזים אם צרכו 200 עד 300 מיליגרם של קפאין ביום, בהשוואה לאנשים שלא שתו או שתו פחות מכוס אחת, אמר קה.

"תצפיות אלה מתווספות לגוף הראיות הגדל שקפאין, וחומרים טבעיים נפוצים המכילים קפאין כמו תה וקפה, עשויים לשפר את בריאות הלב וכלי הדם", אמר ד"ר גרגורי מרקוס, סגן ראש קרדיולוגיה למחקר ופרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה שבסן פרנסיסקו.

קפה? כן, אבל במתינות, צילום: storyblocks

למרות התוצאות החיוביות, החוקרים מזהירים שצריכה מוגזמת של קפאין, במיוחד במשקאות אנרגיה, עלולה לגרום לבעיות קצב לב מזיקות.

"חשוב להדגיש שבעוד שנתונים אלה מציעים קשר בין קפאין, תה וקפה לבין סיכון מופחת של שילוב מחלות לב וכלי דם, עלינו להיזהר לפני שנסיק השפעות סיבתיות אמיתיות", אמר ד"ר מרקוס.

"גם אם קפאין, קפה ותה בכמויות המתוארות במחקר זה אכן בריאים, יש גם ראיות חזקות שקפאין במינון גבוה, במיוחד כשהוא נכלל בתרכובות מלאכותיות כמו משקאות אנרגיה, עלול למעשה לגרום לבעיות קצב לב מזיקות ואפילו מסוכנות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר