"המסע אחר הקובה המושלם של רובי מיכאל" | צילום: רייצ׳ל כהן מיכאל

המסע אחר הקובה המושלמת

רובי מיכאל יצא לחקור את הטעמים האותנטיים של המטבח הכורדי • כנכד לטבחית הראשית של לוי אשכול, ג'מילה מיכאל ז"ל - הוא מבקש להחיות את סודות הבישול שחמקו • את הדרך הוא מתעד ברשתות החברתיות

בבית כורדי מסורתי, שבו האוכל לא היה רק מצרך בסיסי, אלא לב החיים, למד רובי מיכאל להכיר ולאהוב את המטבח על כל גווניו. משפחתו הכינה את כל המאכלים המסורתיים - אם זה יפרח, לחם אדום, ועד קאדה - מאפה ממולא גבינת חמד או סוכר. לצד אלה, אורז אדום, אורז עם נואה, וכמובן, מגוון עצום של סוגי קובה.

"חייב להיות חמצמץ", הקובה חמוסטא של רובי מיכאל, צילום: רייצ׳ל כהן מיכאל

"אמא שלי האלופה מכינה בבית את כל המאכלים", הוא מספר. "היא למדה מאמא שלה, סבתא מרים, שהייתה מבשלת לכל החתונות והאירועים באזור שלה. גם אותי היא לימדה איך להכין אותם. בהתחלה, לא היו נותנים לי להתקרב למטבח כדי שלא אפריע, אבל עכשיו אני כבר מוסמך ומורשה להכין את המתכונים המסורתיים".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Rubi Michael | רובי מיכאל‎‏ (@‏‎rubimichael1‎‏)‎‏

מתוך תחושת שליחות ורצון להחזיר את הטעמים האותנטיים, החליט מיכאל, בן 33 ממבשרת ציון שמחזיק במעל 200 אלף עוקבים בחשבון האינסטגרם, לצאת למסע אישי אחר מגוון מנות הקובה שאפיינו את ילדותו – מקובה חמוסטה חמצמץ, דרך קובה סלק עשיר, ועד קובה ברוטב במיה הייחודי. הוא חקר את המטבח הכורדי, העיראקי והסורי, תוך הבנת הדקויות בין המסורות השונות.

הרשתות החברתיות הפכו לכלי מרכזי שבאמצעותו הוא משתף את הקהל עם תגליותיו. דרך סרטונים וביקורות, הוא חושף את הצופים למגוון סוגי הקובה, תוך דגש על תהליך ההכנה וההגשה.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Rubi Michael | רובי מיכאל‎‏ (@‏‎rubimichael1‎‏)‎‏

ממטבחו של ראש הממשלה - אל חשבון האינסטגרם

מיכאל זכה לגדול לצד סבתו, ג'מילה מיכאל ז"ל, במשך 20 שנה באותו הבית, כשהחדר שלו היה צמוד לשלה. "למדתי ממנה המון ואני אסיר תודה על התקופה הזאת", הוא משתף. "למדתי ממנה את השפה הכורדית, את המנהגים והמסורת".

סבתו לא הייתה רק דמות משפחתית משמעותית, אלא גם הטבחית הראשית של ראש הממשלה דאז, לוי אשכול. "ממנה כנראה ירשנו אני וכל המשפחה את חוש הבישול והאהבה למטבח".

רובי עם סבתא ג'מילה מיכאלי ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

מאז שהחל את המסע, הוא ביקר אצל אנשי מפתח מהעדה הכורדית והעיראקית, ישב עם מבשלות ותיקות ושמע סיפורים ומתכונים שעברו מדור לדור. "בכל בית יש את הגרסה שלו לקובה. הבנתי שיש מגוון עצום של סוגי קובה, וכל אחד מהם מספר סיפור משלו".

עם הקובה נאבולסיה של דודה נורית, צילום: רייצ׳ל כהן מיכאל

מה הפתיע אותך במסע הזה?

"לא ציפיתי שהוא יהיה כל כך מאכזב", הוא מודה. "רוב המקומות הגישו קובה קנוי מאוד חלש. הרבה מהם הכינו גם מרקים שלא קשורים למסורת - מעטפת דקה, ממולא בשר צרוב היטב – זה מבחינתי הקובה המושלם".

טבעי שמנסים לחדש, לא?

 "אני פחות מתחבר לכל הווריאציות שהתגלגלו בכל מיני מטבחים ומסעדות, אבל אם כבר לעשות טוויסט למתכונים המסורתיים אז עד הסוף - ליצור משהו שונה ויצירתי לגמרי".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Rubi Michael | רובי מיכאל‎‏ (@‏‎rubimichael1‎‏)‎‏

לאורך הדרך חיפש מיכאל את הטעמים המדויקים של המטבח שעליו גדל. "ניסיתי להבין, למה זה לא בדיוק אותו הדבר, ומה התפספס בדרך".

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Rubi Michael | רובי מיכאל‎‏ (@‏‎rubimichael1‎‏)‎‏

לאחר תקופה של חקירה מעמיקה, הבין מיכאל שהגיע הזמן לחלוק את הידע שצבר. הוא פיתח קורס דיגיטלי בשם "בית הספר לקובה", המציע שיעורים מפורטים ומתכונים מסורתיים.

היום הוא מתעמק בסודות שמאחורי המתכונים גם במסגרת קורס הבישול, מעורר שיח חדש סביב המאכל, ומעורר סקרנות ואהבה כלפי המנות הללו. זו דרכו להחיות את המסורת ולהציג אותה בצורה נגישה ומרגשת לקהל חדש.

 "כשיצאתי למסע לא דימיינתי שיעלה לי רעיון להקים בית ספר לקובה", הוא אומר. "עם הזמן הבנתי שחייב להיות קורס מורחב שמסביר איך מכינים נכון את המנה וכך נולד הרעיון".

במדרך שלו מנסה מיכאל להבטיח שהקובה, על כל סוגיו, ימשיך להיות חלק בלתי נפרד מהמטבח הישראלי ויישאר רלוונטי גם בדורות הבאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר