קפה יודפת. צילום: מאיה דרין

"אנחנו הצפון הבטוח": העסקים בגליל התחתון מחכים לתיירים

המלחמה שנמשכת כבר 11 חודשים פגעה אנושות במיזמי קולינריה ותיירות בצפון הארץ • העסקים המקומיים מציעים שפע של תוצרת מקומית נהדרת, וזה בדיוק הזמן להושיט להם יד

[object Object]

בגליל התחתון קול האזעקות והיירוטים נדיר, אך מאז ה-7 באוקטובר המלחמה הגיעה גם לשם. כשהכותרות זועקות ״הצפון תחת מתקפה״ או ״הגליל בוער״, דינו של גליל תחתון כדין עליון -והתיירים לא באים. נוסיף לכך את העובדה שהנהג הממוצע שכח מיומנויות ניווט בסיסיות וללא וויז, הוא אינו מתמצא במרחב – והרי לכם איזור תיירות שלם שנפגע.

נכון, לנהוג על סמך מפה, שילוט ומספרי כבישים זה מתאגר, אך אפשרי ומעצים. וכן, ללמוד את מפת המדינה כדי לראות תמונה גיאוגרפית מדוייקת בזמן מלחמה, זו פעולה שדורשת ריכוז ורצון טוב. אבל האנשים הטובים והראויים שמחכים לכם בסוף הדרך ובזכות ההשקעה שווים זאת, ובגדול.

הנוף הנשקף מקפה יודפת,

אז לאן מנווטים?!

נתחיל ממתחם התיירות הגלילי "בואכה יודפת" בכניסה לקיבוץ. המושב השיתופי יודפת ממוקם דרומית לכרמיאל ושייך למועצה המקומית משגב. המתחם הוא פרי יוזמתה החלוצית של מיכל קסירר, בת המקום, והוא החל כמיזם המאגד ומאחד תוצרת חקלאית מקומית תחת קורת גג אחת. משגדל המיזם והתרחב – חלמה והגשימה את "בואכה יודפת".

אי אפשר שלא לשים לב לעוצמה ולרוח היזמות הנשית המובהקת של המתחם, מלבד מיכל עצמה המחזיקה חנות במקום, הרוב המוחלט של העסקים בבעלות נשים מקומיות.

 לפני שנצלול לכל הטוב הקולינארי שיש לבואכה יודפת להציע, אמליץ גם על ביקור בגן הלאומי יודפת וכן ביער הקופים – מקלט חינוכי ותיירותי לבעלי חיים.

שפע של תוצרת מקומית, צילום: מאיה דרין

מתחם בואכה יודפת

קפה יודפת

בנקודת התצפית היפה ביותר במקום, שוכן קפה יודפת של שרון פרז. הקפה חולש על מרפסת רחבת ידיים ממנה נשקף נוף גלילי עד לאופק.

הרבה תשומת לב ניתנת לחומרי גלם מן האיזור, למנות אוכל המתאימות לכל בילוי ומוגשות מבוקר עד ערב. במטבח ובקונדיטוריה של הקפה מייצרים ומכינים הכל בעשייה עצמית ובהקפדה יתרה. רק את הלחם קונים מהשכן, "לחם עשהאל".

"אנו מוכנים וערוכים לקבל תיירות כתמיד, אנחנו הצפון הבטוח. שקט ורגוע פה", מצהירה פרז. "בתקופה שבין הקיץ לחגים, זה זמן נפלא לבקר כאן. יש המון מה לעשות והמון מה לטעום". הקפה פתוח בכל ימות השבוע.

יש גם יין רוזה צונן, צילום: מאיה דרין

הולך בתל

הולך בתל היא חנות לתרבות אוכל מקומית. כאן אפשר למצוא שמן זית מיודפת, יינות ממגוון יקבים משובחים מהאיזור כמו פלך, תל שיפון, דלתון ועוד, בקבוקי אלכוהול של יצרנים ארטיזנליים מן הגליל כמו יוליוס וזוהרה, בירות בוטיק, צנצנות דבש ואפילו זרעי צמחים ופרחים לשתילה. 

כשפינלנד וישראל נפגשות,

מוי MOI

חנות העיצוב של סנה אסל הפינית היא פנינה מקסימה שכולה פרטים יפייפים לבית ולמטבח. כאן אפשר למצוא מוצרי נייר, טקסטיל, כלים ואביזרים. "משמעות המילה 'מוי' בפינית היא ברכת שלום בין חברים. אנחנו אומרים 'מוי' לשלום ו'מוי מוי' לפרידה", מסבירה סנה. "בחנות ביקשתי לאחד בין האסתטיקה הפינית לבין עיצוב ישראלי".

חלב עם הרוח

המחלבה של דליה ואמנון זלדשטיין ממוקמת בחוות בודדים למרלגות הר השאבי, הקרוב ליודפת. זהו ביקור שווה בפני עצמו. מומלץ לתאם עם דליה אירוח קסום לבראנץ׳ בפינות החמד המבודדות, בצד העצים ובשקט שאין כמותו.

דליה מבשלת ומכינה מטעמים המלווים את מבחר הגבינות הנפלאות של המחלבה, מוזגת יין ומארחת בסגנון השמור לה והוא ייחודי ונפלא. לא תמיד אפשרי לבקר בחווה עצמה ולכן נפתחה חנות הגבינות של המשק במתחם התיירות, בה שלל גבינות העיזים הנהדרות של חלב עם הרוח ואף גלידה המיוצרת מחלב העיזים של המשק.

לא תחזרו בידיים ריקות, צילום: מאיה דרין

טוטסי

המעדנייה שהיא גם סנדוויצ׳יה בבעלותה של טוטסי, בת יודפת, היא מוקד עלייה לרגל. כאן אפשר למצוא את כל המוצרים הכי נחשקים מן הארץ ומן העולם: מדפים גדושים בריבות, מרקחות, שמנים, חומצים, פסטות, ממרחים, זיתים, חלבה ואפילו בראוניז ועוגיות תוצרת בית וגם רחת לוקום. מלבד חווית הקנייה, גם הסנדוויצ׳ים המוכנים במקום ועשויים מכל טוב המעדנייה הם שם דבר באיזור כולו.

לחם עשהאל

ריח הלחם הטרי של עשהאל מקדם את פני הבאים למתחם, המאפייה הקטנה והארטיזנלית מציעה לחמי מחמצת עשויים 100 אחוז שאור טבעי, ללא משפרי אפייה או חומרי טעם וריח. בנוסף ללחמים יש גם ג׳בטות, בייגלה, בגטים, עוגות שמרים ועוגיות, כולם בעבודת יד.

פיצה מרווה מבית הלל

בסופי השבוע נפתחת לקהל הפיצה הגלילית ״מרווה״, שהעתיקה את מקומה מבית הלל והנה היא פה ביודפת.

טעים פה, צילום: מאיה דרין

היכן לנים:

חוות רום היא חווה חקלאית טיפולית וותיקה וידועה בגליל התחתון. במרומי הר כמון וממש בסמוך ליישוב, יושבת לה חווה גדולה ומטופחת עם גינת ירק עשירה, דיר עיזים ומחלבה.

בנקודת התצפית היפה ביותר בחווה, ממוקמת מסעדה חלבית המתהדרת בתוצרת המקום ומגישה לאורחים ממיטב הירקות הגדלים בגינה. הגבינות המיוצרות בחווה ושאר תוצרים ותנובה מקומית מהשכנים כמו יינות מיקב כישור ותל שיפון. 

יש פה אוכל טעים ומזין שעושה טוב לגוף ולנפש כמו פאטייר תרד וזעתר העשוי מקרפ כוסמת, לצידו צזיקי רענן וסלט ירקות מרהיב. יש גם כריכים עשויים ממרחים שנעשים במקום וירקות שנקטפו לפני רגע. הפסטות בתפריט הן תוצרת בית, וכך גם הקינוחים והעוגות. בימי שבת, ״האסם״ בצידו השני של החווה, הופך לטברנה יוונית שמחה וצוהלת.

טעים לגוף ולנפש,

במסעדה מוגשת ארוחת בוקר נהדרת לאורחי מתחם הלינה במקום. גם בארוחת הבוקר ניכר דגש רב על ירקות העונה וגבינות המשק. למרגלות המדרון ואל מול נוף פנורמי הוקם מתחם אוהלים מסודר ומאובזר. האוהלים גדולים, מרווחים, ממוזגים ומרוהטים ולכל אוהל פינה קטנה פסטורלית ושקטה.

תושבי האיזור נוהגים לפקוד את המסעדה בשעת צהריים וכמובן לבלות מדי שבת ב"אסם", אך תיירים ממרכז הארץ לא מגיעים. מלבד שריקת הרוח, ציוץ הציפורים וצרצור הצרצרים – שקט פה מאוד.

"בואכה יודפת" ו"חוות רום" חברים בעמותת "זמן גליל מערבי", המקדמת תיירות וקולינארית בגליל המערבי והתחתון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו