שלא יתקלקלו: כך שומרים על הטריות של פירות הקיץ

העונה החמה של השנה נמצאת בשיאה ואנחנו נוהגים לצרוך מגוון פירות שינעימו לנו אותה • איך דואגים שהם יחזיקו מעמד ואיך בוחרים נכון בסופר? החקלאים של אתר מושבניק חשפו בפנינו את כל הסודות

פירת (אילוסטרציה). צילום: Getty Images

מחירי הפירות בעונת הקיץ הנוכחית הגיעו לשיאים חדשים, מה שגורם לצרכנים רבים לשקול כל גרם וגרם בקפידה. כיצד ניתן לשמור על טריות הפירות לאורך זמן ואיך כדאי לאחסן אותם בצורה שתשמור על חייהם לאחר הקנייה? החקלאים המנוסים של אתר מושבניק חושפים את הסודות והדרכים לשמירה ולאחסון נכון של פירות, שיכולים להאריך את חיי הפירות שלכם – ולחסוך מאות שקלים בחודש.

בימי הקיץ החמים, הפירות נוטים להתקלקל במהירות רבה יותר, ולכן חשוב לתכנן מראש את הקניות בהתאם לצורך. תקופת הקיץ מאופיינת בחופשות ובבילויים רבים, מה שמקטין את הצריכה הביתית של פירות. עם זאת, בקיץ נהוג לארח אנשים או לקחת פירות לדרך, כך שבאופן מסורתי הסל שלהם דווקא גדל.

קערת פירות, צילום: iStock

כדאי לקחת בחשבון, שאם אתם בוחרים פירות בסופרמרקט או בירקנייה, כדאי לבחור בכאלה שעמדו כמה שפחות זמן. הסיבה לכך היא שמרגע הקטיף, מתחיל שעון החול של חיי הפירות, וכאשר נבחרים פירות שעמדו כבר מספר ימים על המדף – ברור שהם יחזיקו בבית זמן קצר בלבד.

רוצים סיוע בבחירה, באחסון ובהארכת חיי המדף של כמה מפירות הקיץ הבולטים והאהובים ביותר? הנה הטיפים של החקלאים מאתר מושבניק:

מלון

  • ריח: ריחו של הפרי לא פחות חשוב בעת תהליך הקנייה. מלון בעל ריח חזק מאוד הוא מלון שיהיו לו חיי מדף קצרים וגם טעם לא טוב. כמו כן, ניתן לנער את הפרי כדי לבחון אם נשמע ממנו צליל מימי: אם יש צליל כזה, פשר הדבר כי בית הזרעים של המלון קרס - סימן מובהק שלא כדאי לרכוש.
  • איכות: הבחירה הנכונה של מלון בזמן הקנייה משפיעה באופן מהותי על טיבו ומשך הזמן שיאריך חיים במטבח. כאשר מדובר במלון עגול חשוב לבחון את מצב הרשת על הקליפה – חשוב שהרשת תהיה מלאה.
  • אחסון: יש לאחסן מלון במקרר כאשר טמפרטורת האחסנה האידיאלית היא 5 מעלות. מלון שצבעו צהוב עם מעט ירוק יחזיק מעמד במקרר כשבוע עד 10 ימים.
  • צבע: עדיף לבחור מלון צהוב עם מעט ירוק, אבל בפירוש לא מלון כתום.
  • סייג: אם מדובר במלון אובאלי מסוג "אננס" (המלונים שיש באביב בעיקר), צבע קליפה כתום הוא דווקא סימן טוב שמדובר בפרי משובח. עם זאת, חשוב מאוד לשים לב לרשת על קליפת המלון.
  • טיפ להארכת חיים: ניתן לאחסן במקרר מלון חתוך לחתיכת גדולות בתוך קופסת פלסטיק סגורה. חשוב לשטוף את הקליפה לפני החיתוך.
מלון, צילום: pongpipat yatra / vecteezy

ענבים

  • טריות: ענב איכותי וטוב צריך להיות מוצק ונפוח. הימנעו מרכישה של ענבים רטובים או מצומקים. לענבים טריים יש שזרות (זהו הענף שמחבר בין כל הענבים), שהן גמישות וירוקות. אם השזרות יבשות ושבריריות – אל תקנו!
  • מבט בוחן: חשוב לסרוק את כל הענבים שבסלסלה כדי לוודא שלא נחבאים להם בתוכה אשכולות עם ריקבון.
  • Bloom: הבחנתם באבקה לבנה דקה שעוטפת את כל אשכול הענבים? זהו ה"הבלום" – חומר שתפקידו להגן על הענבים מפני אובדן של לחות או מפני ריקבון, כשיש מינים עם שכבה עבה ויש כאלו עם שכבה דקה. אם ראיתם אותו זה סימן מצוין, ודעו גם כי הבלום אינו נשטף בקלות מהענבים, אבל הוא בטוח לגמרי לאכילה.
  • שטיפה: שטפו את הענבים רק לפני שאתם באמת רוצים לאכול אותם, ועשו זאת מתחת למים קרים וזורמים במסננת או בידיכם. תוך כדי השטיפה, הסירו ענבים שבורים או בעלי סימני ריקבון. מומלץ לשטוף במשך 30 שניות.
  • הבשלה: להבדיל מפירות אחרים, דוגמת בננה או מנגו, ענבים אינם ממשיכים בתהליך ההבשלה לאחר הבציר. על כן, חשוב לרכוש אותם כשהם בשיא האיכות והמתיקות שלהם.
  • אחסון: על מנת לשמור על הענבים טריים, יש לאחסן אותם במקרר וחשוב ביותר – כאשר הם אינם שטופים ומצויים באריזה המקורית. שטיפה עלולה להוסיף לענבים לחות אשר תאיץ את מהלך הריקבון שלהם. ניתן לאחסן ענבים במקרר עד שבועיים ממועד הקנייה. מומלץ להימנע מלתלוש את הענבים מהאשכול כאשר רוצים לאכול אותם – במקום זאת, גזרו אותם בעדינות באמצעות מספריים.
ענבים אדומים, צילום: Getty Images

אבטיח

  • מוצקות: מששו את האבטיח בעת קנייתו ונסו לחוש אם הוא גמיש. עדיף לבחור אבטיח מוצק ככל האפשר, שכן גמישות מעידה שהאבטיח אוחסן זמן רב ואינו טרי.
  • איכות: אבטיח חייב להיות בעל גוון מלא ברק. אם צבעו דהוי, זהו סימן בוהק שהוא אוחסן המון זמן ולכן הוא אינו איכותי. שימו לב גם כמה כתמים מופיעים על גבי האבטיח – על כל אבטיח יש כתם בהיר אחד שנוצר בדיוק בנקודת המגע של האבטיח עם הקרקע. אם אתם רואים עליו כתמים נוספים, צהובים או דהויים, מדובר באבטיח שנחשף זמן רב לשמש, ועל כן הוא לא איכותי.
  • צורה: מומלץ לבחור אבטיח סימטרי ככל הניתן, בצורה של עיגול או בצורה אובאלית. צורת האבטיח מעידה אם הוא עבר התפתחות תקינה ומבטיחה לכם שלא יתגלו חללים בתוך ציפת האבטיח. חללים כאלה מופיעים בעיקר בתחילת העונה, בחודשים מרץ/אפריל.
  • עוקץ: תנו מבט בעוקץ האבטיח – אם הוא נראה ירוק ורענן, מדובר באבטיח טרי. העוקץ יבש? האבטיח פחות טרי ונקטף לפני זמן רב.
  • אחסון: ניתן לאחסן אבטיח שלם עד שבוע במקרר. מומלץ לחתוך את האבטיח רק סמוך אל מועד ההגשה. חשוב לעשות זאת בכדי לשמר את הלחות הגבוהה של הפרי. לפני חיתוך האבטיח, מומלץ לשטוף אותו היטב ולחתוך אותו בסכין גדולה וחדה בעלת יציבות. לא סיימתם את כל האבטיח? עטפו את הנותר בניילון נצמד, והשיבו לאחסון במקרר.
אבטיחים בדוכן, צילום: יהושע יוסף

מנגו

  • בוסר: אם המנגו טרם הבשיל, שמרו אותו בטמפרטורת החדר ואל תכניסו אותו למקרר. לאחר מספר ימים הוא יהיה מתוק וטעים, ותוכלו ליהנות ממנו כמו שצריך.
  • זמן: מנגו בשל ושלם יכול להישמר עד חמישה ימים במקרר. בכדי להאט את תהליך ההבשלה, תוכלו להעביר אותו למקרר.
  • זמן #2: אם אתם ממש רוצים כבר ליהנות מהמנגו ולהאיץ את תהליך ההבשלה שלו, תוכלו להכניס אותו לשקית נייר ולהשאיר אותו בטמפרטורת החדר.
  • ריח: ריח מתוק מבשר על בחירת מנגו איכותי, אך ריח חמוץ או מריר מבשר על מנגו שאינו בשל או אינו איכותי.
  • מרקם וצבע: המנגו עצמו צריך לא להיות רך מדי, כאשר העור צריך להיות חלק ומוצק. אם ישנם כתמים כהים על קליפת הפרי, זה מצביע על כך שהמנגו עבר את השיא שלו. צבעו הפנימי של מנגו בשל יהיה כתום-צהבהב.
  • טיפ מיוחד: אם הפסדתם את זמן הטריות של המנגו, אין צורך לזרוק אותו ישר לפח. תוכלו לעשות מהלימון לימונדה (אבל עם מנגו), ולהכין סורבה מנגו או לשלב עם גלידה ועוד כמה פירות.
מנגו חתוך, צילום: Getty Images

פירות טרופיים שונים

פפאיה, אפרסק או נקטרינה – בכל הנוגע לפירות טרופיים, יש לאחסן אותם במקרר רק לאחר שהם הבשילו (תהיו עם היד על הדופק כדי לאחסן אותם בדיוק כשהם מבשילים). הקירור במקרר מסייע לשמור על חיים ארוכים ומתוקים יותר באשר לפירות אלו. ואיך מזהים שהם אכן בשלים? חשים אם הם נעשו רכים יותר. לעיתים, גם צבע הפרי מתחזק והריח שלו מורגש יותר.

נקטרינות,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר