איך להימנע מעקיצות יתושים? גם לאוכל יש השפעה על כך

מלח מים, מלח מים, שום בצל - ועכשיו ברצינות • למאכלים מסוימים יש השפעה על החשק שיש ליתושות לאכול אותנו • זה אפילו מגובה במחקרים • כל הפרטים

מה מרחיק יתושים. צילום: GettyImages

אין דבר מעצבן יותר מיתוש המזמזם לך באוזן ללא הרף. השנה, החוליגנים המעופפים האלה הביאו איתם גם היסטריה מחודשת סביב קדחת הנילוס - כאילו לא די בכך שאנחנו צריכים להתמרח בתכשירים שהם הכל חוץ מאטרקטיביים, חלקנו גם אהובים במיוחד על המעופפים הנועזים ומככבים בתפריט שלהם בוקר, צהריים וערב. אבל במלחמה כמו במלחמה, לשני הצדדים יש נשקים סודיים שהם יכולים פתאום לשלוף – אחד מהם מתברר, הוא התזונה שלנו. מאכלים מסוימים יגרמו לאויבים הקטנים לחגוג עלינו בעוד אחרים יאותתו להם לעוף לעזאזל.

רגע לפני שנכנס לכם לצלחת, הנה הסבר קצר באשר למה שמושך יתושים מלכתחילה. "יתושים נמשכים לפחמן הדו-חמצני שאנו נושפים, לחום הגוף ולכימיקלים על העור, בין היתר אלה שיוצאים בזיעה שלנו” הסבירה ד"ר אווה בקנר, פרופסור באוניברסיטת פלורידה במעבדה לרפואה ואנטומולוגיה חקלאית, למגזין Food and Wine הנחשב. היא הוסיפה גם ש"יתושים 'מריחים' בני אדם, והריח הוא אחד החושים העיקריים בהם הם משתמשים כדי למצוא מזון… יתושות בוגרות ניזונות מדם ומצוף (ולכן הן אלה שעוקצות), בעוד שיתושים זכרים בוגרים ניזונים רק מצוף".

איזה מתוקים אתם!,

בכללי, כל דבר מתוק ימשוך יתושים, כנראה בגלל שהוא מרמז על קיומו של צוף בקרבת מקום. ריכוזים גבוהים של חומצה אורית, חומצה לקטית וחומצה אמונית בזיעה, עשויים גם הם למשוך יתושים. מחקרים גם מצאו כי יתושים נמשכים יותר לאנשים עם סוג דם O בהשוואה לסוגי דם אחרים.

אז מהם המאכלים שמושכים יתושים ומהם יש להימנע?

הנה כמה דוגמאות:

בירה ואלכוהול

מחקר שפורסם בכתב העת המדעי PlOS ONE בשנת 2010 מצא כי שתיית בירה מעלה את הסיכוי להיעקץ בכ-30%. הסיבה נעוצה בכך שהאלכוהול מגביר את פליטת הפחמן הדו-חמצני ואת חום הגוף, מה שמושך את היתושים.

בירה קרה כקרח, צילום: אורן בן חקון

מאכלים מתוקים ופירות

רמות סוכר גבוהות בדם עשויות להוביל ליצירת ריח אותו היתושים מוצאים כמושך. הגלוקוז המופרש דרך העור מהווה גורם משיכה נוסף עבורם. פירות מתוקים דוגמת מלון ואבטיח, עשירים בסוכר ומים, מה שמגביר את הלחות בעור ויכול למשוך יתושים. מחקר שנערך ביפן ופורסם בכתב העת Journal of Medical Entomology בשנת 2022 מצא כי שתיית מיצים מהפירות הללו העלתה את מספר העקיצות ב-20%. 

גבינות בשלות ומסריחות

גבינות מסוימות כמו רוקפור וגבינת קממבר מכילות חומרים שמושכים יתושים. היתושים נמשכים לחומצות קרבוקסיליות שמיוצרות על ידי חיידקים על העור שלנו. חומצות קרבוקסיליות כוללות חומצה בוטירית, שהיא תרכובת שנמצאת בגבינות מסריחות כמו לימבורגר.

מבחר גבינות, צילום: Getty Images

ומהם המאכלים שמרחיקים יתושים וכדאי לאמץ לחיינו בחודשים הקרובים?

הנה כמה דוגמאות:

שום ובצל

מה שטוב להרחקת ערפדים, טוב גם ליצורים המעופפים הקטנים. תרכובות הגופרית המופרשות בזיעה אחרי צריכה של שום ובצל מרחיקות יתושים. מזונות עם שום ובצל מכילים תרכובת הנקראת אליצין. מחקרים קשרו את האליצין עם סיכון מופחת להידבק במלריה, זיהום חמור שמועבר על ידי עקיצות יתושים. עם זאת, חשוב להדגיש כי לא ברור כמה שום ובצל יש לאכול כדי להשיג את האפקט הזה. מחקר שהתפרסם בשנת 2015 באתר PLOS ONE מצא כי 30% מהנחקרים שצרכו שום, חוו פחות עקיצות יתושים.

עובד גם נגד ערפדים,

עשבי תיבול

אתם לא צריכים להפוך לצלחת סלט מהלכת כדי להימנע מעקיצות, אבל רוזמרין, בזיליקום ולבנדר לדוגמה, מכילים שמנים אתריים שמרחיקים יתושים. מחקר באוניברסיטת מישיגן, שפורסם בכתב העת Journal of Medical Entomology בשנת 1999, מצא כי שימוש בשמנים הללו הפחית את מספר העקיצות בכ-40%. במחקר שפורסם בשנת 2011 ב-Journal Of Insect Science, נמצא כי יתושים לא נמשכו לאדם עם ריכוזים גבוהים של ריח אקליפטול על עורו ואקליפטול הוא תרכובת ארומטית שנמצאת בבזיליקום מתוק, מרווה, רוזמרין והל (קרדמון). החוקרים הגיעו למסקנה שהריכוז הגבוה הזה נבע מהתזונה של האדם.

שלבו עשבי תבלין,

חומץ תפוחים

שתיית כף חומץ תפוחים מעורבבת במים יכולה להפחית את משיכת היתושים. החומצה האצטית המצויה בו משנה את ה-pH של העור, מה שהופך אותו לפחות מושך ליתושים.

לימון וליים

פירות הדר עשירים בויטמין C ומכילים תרכובות שמרחיקות יתושים. מחקר מאוניברסיטת קליפורניה, שהתפרסם בכתב העת Journal of Vector Ecology בשנת 2001, מצא כי שימוש במיצים וקליפות של לימון וליים הפחית את העקיצות ב-25%. אשכולית לדוגמה מכילה תרכובת שנקראת נוטקטון. היא מקנה לה את הריח הייחודי שלה. במחקר אחד על נוטקטון שפורסם בשנת 2010 ב-Journal of Medical Entomology ובדק שני מיני יתושים, עלה כי זה היה יעיל בהדחת יתושים בקצב דומה ל-DEET או פיקרידין – מרכיבים נפוצים בדוחי חרקים. למרות שהמחקר בדק את הנוטקטון שנמרח על העור, יש הסוברים כי הוא יכול להרתיע יתושים בזמן שאוכלים אשכולית.

נסו אשכולית,

תה ירוק

התה הירוק טוב לא רק לדיאטות. הוא מכיל פוליפנולים שמפחיתים את משיכת היתושים. מחקר באוניברסיטת טוקיו משנת 2022, שפורסם באתר הספרייה הלאומית לרפואה בארצות הברית, מצא כי שתיית תה ירוק על בסיס יומי הפחיתה את העקיצות בכ-15%.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר