העוגה יוצאת יבשה ודחוסה? הטיפ הקטן הזה עושה את ההבדל

בלוגרית האפייה, דיאנה גלבוב, פרסמה סרטון אינסטגרם שבו הסבירה מהי אחת הטעויות הקריטיות והשכיחות שאנחנו עושים במהלך האפייה • תפסנו אותה לשיחת הבהרה

העוגה יוצאת יבשה?. צילום: לירון אלמוג

אוהבים לאפות אבל העוגה שלכם תמיד יוצאת יבשה וחונקת? עכשיו אולי תוכלו סוף סוף להבין את הסיבה לכך. בלוגרית האפייה, דיאנה גלבוב, פרסמה סרטון בעמודה ברשת החברתית אינסטגרם שבו הצביעה על אחת הטעויות הקריטיות והשכיחות שחובבי אפייה מבצעים במהלך הכנת העוגה הביתית: הוספת כמות לא מדויקת של קמח למתכון. בשיחה עם "ישראל היום" היא הסבירה למה אתם טועים וגם איך תוכלו להציל את העוגה שלכם אחרי שהבלילה כבר מוכנה, רגע לפני שלב האפייה.

"קונדיטוריה זה לא בישול!", קבעה גלבוב בכותרת לסרטון שבו המחישה את ההבדלים הגדולים בין שתי כוסות שונות המשמשות אופים חובבנים למדידת כמות הקמח: אחת כוס זכוכית עם ידית ואחת כוס חד פעמית לשתייה קרה. "הסרטון הזה הוא לכל מי שמנסה להכין עוגות ועוקבת אחרי המתכון, אבל לא מבינה למה לא שום עוגה לא מצליחה לה", אמרה והסבירה: "יכול להיות שאתן לוקחות כוס זכוכית ומעבירות לקערה. בכוס כזו יש 220 גרם", ציינה. לאחר מכן הציגה את כמות הקמח שמכילה כוס חד פעמית של שתייה קלה, וציינה כי במקרה כזה מדובר בהוספה של 90 גרם בלבד.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Diana Glebov‎‏ (@‏‎dianaglv_‎‏)‎‏

"כוס קמח, בפועל, מכילה 140 גרם", הבהירה. "לכל חומר יש את הכמות שלו, שנחשבת לכוס. כוס סוכר שוקלת 200 גרם וכוס קמח 140", הוסיפה. בטקסט שצרפה גלבוב לסרטון הקצר היא המשיכה לפרט בנושא: "חשוב שנדייק ונשקול את הכמויות המדויקת, לפחות בפעמים הראשונות שמכינים את העוגה. כוס זכוכית זו לא כוס חד פעמית, והרבה חושבות שכאשר כתוב כוס, הן יכולות לקחת את הכוס הראשונה שהן רואות ולמדוד איתה הכל".

אז מה הפתרון שהיא מציעה? לחפש באינטרנט טבלאות המרה, או להחזיק משקל ביתי. "זה תמיד מדויק וזה חוסך את כל הכלים".

משקל בבית כבר יש לכם?, צילום: לירון אלמוג

לא לכולם יש סבלנות לטבלאות המרה ולא תמיד יש משקל ביתי. האם קיימת כוס מדידה שכן יכולה לתת מענה?

"בעיקרון כן. בכל חנות אפייה ומוצרי אפייה ניתן למצוא סט כוסות מדידה. הסט יכול להיות שימושי במידה שהמתכון כתוב בצורה פשוטה וכולל כמויות לפי כוסות מדידה".

עד כמה חשוב לדייק בכמות הקמח במתכון? אם שמנו כף אחת יותר או פחות זה יהיה משמעותי?

"כמות הקמח ברמה של כף יותר או פחות לא תהרוס עוגה שלמה. קמח הוא מרכיב דומיננטי בעוגה ו-15 גרם יותר או פחות לא ישנו יותר מדי. לעומת זאת, הבדל של כפית אחת יותר או פחות של אבקת אפייה, תגרום להבדל משמעותי".

בשלב מסוים כבר לא תלכו לפי מתכון, צילום: לירון אלמוג

ואם כבר יצרנו את בלילת העוגה וגילינו שהוספנו יותר מדי קמח, יש דרך להציל אותה?

"זה תלוי מאוד בסוג העוגה. אם מדובר בעוגת שוקולד רגילה, ניתן לדלל אותה עם הנוזלים שכולל המתכון ולתקן את המרקם הסמיך שנוצר. כלומר, במידה שיש במתכון נוזלים כמו מים ושמן, ניתן להוסיף מהם עוד בהדרגה, עד למרקם הרצוי. שמן מוסיף לחות לעוגה ושומר עליה רכה ורטובה יותר לאורך זמן. במידה והעוגה יוצאת נוזלית מדי, כמובן שאפשר להוסיף קמח ולתקן את המרקם".

למה יצרת את הסרטון?

"הרבה עוקבות שאלו אותי, איך ניתן לתקן את המרקם, אחרי שלא מדדו את הכמויות בקינוחים. היה חשוב לי להדגיש ולהביא למודעות, שעניין המדידה יכול להיות הבעיה המרכזית שבגללה עוגה יוצאת יבשה או לא מוצלחת או במרקם לא נכון. מדידה היא אחד מהכללים החשובים שאני מבליטה בקורס האפייה שלי 'מאסטר בייק'.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Diana Glebov‎‏ (@‏‎dianaglv_‎‏)‎‏

ולמרות ההצמדות לכמויות מדויקות, גלבוב דווקא מלמדת בקורס הדיגיטלי שלה איך להגיע למצב שבו לא צריך להיצמד למתכונים - גם באפייה. "המטרה של הקורס שלי היא, שכל אחת שתרצה להיכנס למטבח, לא תצטרך להיצמד למתכון כמו רובוט, אלא תדע על מה חשוב להקפיד, ומה אפשר להוסיף לפי העין. בקיצור, תבין את יסודות האפייה החשובים, שיעלו את סיכויי ההצלחה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר