בריא או לא בריא? מיתוסים על מיונז שחייבים לשבור

אין ספק שזהו אחד הרטבים האהובים, אלא שלרוע מזלו הוא גם סובל לא פעם מ"יחסי ציבור" לא מזהירים במיוחד • אז האם המטבל באמת פצצת כולסטרול ואיזה ויטמינים אפשר למצוא בו?

מיונז ביתי או קנוי?. צילום: GettyImages

כשאתם מתיישבים לאכול ולפניכם מונחת צלחת רטבים, יש סיכוי טוב שאחד מהם (וכנראה זה שייגמר במהירות) יהיה מיונז – אותו ממרח קר המכיל בין היתר חלמונים ושמן בתוספת חומץ, חרדל, מלח ופלפל.

אין ספק שמיונז הוא אחד הרטבים האהובים והפופולאריים ביותר בצלחות שלנו, אבל לרוע מזלו הוא גם סובל לא פעם מ"יחסי ציבור" לא מזהירים. כן, לא מעט מיתוסים ועובדות שגויות נקשרים בשמו. הנה כמה מהבולטים שבהם:

להוסיף לכם מיונז?, צילום: GettyImages

מיונז תמיד צריך להיות מאוחסן במקרר

אז זהו שלא, וזאת למרות שאם תשאלו עשרה אנשים אקראיים, כנראה שיותר מ-50% יודו שהם ירגישו יותר בנוח לעשות שימוש במיונז שיצא מהמקרר ולא בכזה שאירח חברה לתפוחי האדמה במדף מעלה אבק במזווה שלהם או היה זרוק במטבח באיזו פינה נידחת.

מיונז קנוי שטרם נפתח הוא לגמרי בסדר כששומרים אותו גם ללא קירור, כך פורסם באתר
האוכל Daily Meal. הרמות הגבוהות של השומן והחומצה שמכיל מיונז, כך הוסבר, מונעות ממנו להתקלקל בטמפרטורת החדר, כאשר ערך ה-pH שלו של כ-4.2 מציב אותו בטווח של בצל מוחמץ או עגבניות משומרות במיץ. מאידך, שימו לב שמדובר במיונז טרם הפתיחה. ברגע שפתחתם את המטבל - אכן צריך ורצוי להעבירו למקרר.

מיונז ביתי, צילום: GettyImages

מיונז הוא פצצת כולסטרול

עוד נקודה לרעתו של הרוטב, שלא לגמרי באשמתו. מכיוון שמיונז עשוי מביצים הידועות לשמצה כ"פצצות כולסטרול", ההנחה היא שגם צריכתו תוביל לרמות גבוהות ולא בריאות של כולסטרול, אך מדובר במידע שיש לקחת בערבון מוגבל. בעוד שרמות הכולסטרול במותגי המיונז משתנות, כך פורט באתר Daily Meal, במיונז הלמנס הפופלארי לדוגמה יש רק כ-10 מיליגרם למנה.

זה משתווה לכ-3% מהערך היומי המומלץ לצריכת כולסטרול תזונתי. מנהל המזון והתרופות של ארצות הברית (FDA) ממליץ לצרוך לא יותר מ-300 מיליגרם ביום. דוגמה נוספת היא מיונז Real Mayo של המותג "קראפט" המכיל אפילו פחות מזה. הכמות עומדת על מתחת ל-5 מיליגרם למנה.

מאידך, חשוב לציין שמיונז ביתי (אופציה אהובה על לא מעט מחובבי הרוטב המעדיפים להכינו בעצמם כדי לשלוט על איכות מרכיביו) עשוי להכיל יותר חלמונים כדי להשיג את מרקמו ולכן אחוז הכולסטרול בו יהיה גבוה יותר.

אחד הרטבים הנפוצים, צילום: GettyImages

למיונז קנוי ולמיונז ביתי יש את אותו אורך חיי מדף

במקרה הזה, צר לנו, התשובה היא חד משמעית וללא עוררין, לא מוחלט. מיונז מסחרי מכיל חומץ או מיץ לימון וחומרים משמרים, מה שמונע קלקול מהיר בטמפרטורת החדר ולכן לרוב הוא יאריך ימים הרבה יותר ממיונז ביתי, כך לפי אתר משרד החקלאות של ארצות הברית.

לטובת מיונז המיוצר באופן ביתי נעשה שימוש בביצים טריות ולכן טווח הזמן בו הוא יהיה בטוח לאכילה (וטעים) קצר משמעותית מזה הנקנה בחנות ומיוצר בתנאים שונים לחלוטין. הזמן הממוצע ומומלץ לצריכת מיונז ביתי הוא עד שבועיים בממוצע מרגע הכנתו.

כמובן, יש להיות זהירים גם פה ולנקוט בשיקול דעת טרם צריכתו, שכן תנאים שונים בסביבה יכולים להשפיע על אורך חיי המדף וצריכתו עלולה להפוך לאינה בטוחה. אם אתם רוצים להאריך את אורך חיי המדף של המיונז הביתי, אתם יכולים להחליף את הביצים הרגילות בכאלו מפוסטרות, כך לפי האתר Daily Meal.

מיונז קנוי, צילום: GettyImages

מיונז לא בריא 

האמת היא, שהוא אפילו לא במלא בשומן רווי כפי שחושבים. מיונז עשוי לרוב משמן צמחי המכיל בעיקר שומן בלתי רווי, אשר יכול להיות חלק מתזונה מאוזנת, וזאת לפי אתר האגודה האמריקאית לתזונה (American Nutrition Association).

באתר ה-Daily Meal צוין בנוסף כי המיונז מספק כמויות טובות של הוויטמינים E ו-K. בזכות הביצים שהוא מכיל, הוא יכול להיות גם מקור טוב של חומצות שומן אומגה-3, שמפורסמות ביכולתן לחזק את הלב והמוח.

חלבוני ביצה (עם מיונז, חרדל ושמיר), צילום: freepik

מיונז עלול לגרום להרעלת מזון בקלות

מיונז מסחרי עשוי מביצים מפוסטרות ואינו גורם לרוב להרעלת מזון, זאת לפי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. מיונז ביתי לעומת זאת, עלול להיות מסוכן ולהגביר את הסיכוי להרעלה באם נעשה תוך שימוש בביצים לא מפוסטרות.

למעשה, לפי האתר Daily Meal, המזונות האחרים שהמיונז משולב איתם לא פעם, כמו בשר או ביצים מבושלות, הם אלה שמייצרים את הבקטריות שגורמות או מעלות את הסכנה לתחלואה במצבים אלה. בגלל הרכבו החומצי של המיונז, הוא נוטה להיות טוב יותר במניעת התפתחות הבקטריות בתוכו.

סלט מיונז, צילום: קירה קלצ'קי

מחקר שפורסם ב-Journal of Food Protection מצא כי הוספת מיונז למזון יכולה למעשה לסייע להאט את גדילת הבקטריות עליו, אף על פי שהיא לא מונעת אותה לחלוטין. למרות זאת מומלץ לשמור במקרר את הסלטים המבוססים על מיונז ככל האפשר ולעולם לא בטמפרטורת החדר ליותר משעתיים כדי להימנע מכל סיכון להרעלת מזון.

מיונז גורם לעלייה במשקל

כל מזון עשיר בקלוריות יכול לגרום לעלייה במשקל אם נצרך בכמויות מוגזמות, אך במינון נכון הוא יכול להיות חלק מתזונה מאוזנת ולתרום להעשרתה. כך מאשר האתר "מאיו קליניק" (מרכז רפואי בעל שם עולמי בעיר רוצ'סטר במדינת מינסוטה שבארצות הברית).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר